Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Papz

klarar bilen av rampen?

Rekommendera Poster

Jag har dragit upp ett släp med 350 kilos båt på en vanlig ramp i många år och undrar varje gång om framhjulen kommer slira. Det gör de ju aldrig... Har en Volvo V70 och rampen - ja, den lutar väl som ramper i allmänhet antar jag.

 

Nu överväger jag köpa en båt på 900 kg. Därtill en snurra på 150 hk.

 

Ni som har erfarenhet av läget: är det lugnt eller ett äventyr att dra upp den tyngden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Min är ju något lättre men med en audi avant så plumsar jag i varje gång och har ett rent helvete att få upp båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett tyngre båtar än så i ganska brant ramp med framljusdrivna bilar. Visst går det men ibland har det slirat för en del. Så det borde inte bli några problem för dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drog upp min entonnare med min slöa gamla Toyota Carina 1,8. Fin asfalterad ramp så hjulen slirade inte. Men det gjorde kopplingen. 3000 varv och slirande koppling, jisses vad det rök. Lamellerna förlorade väl ett par års livslängd på några sekunder. Blir intressant att se om jag lärt mig någonting nästa gång båten skall upp på ramp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har egentligen inte en susning 13.gif\ så...

 

Varför inte ställa bilen en bit upp i backen, på plan mark, koppla loss släp/båt och sen vinscha ner/upp hela ekipaget med nåt sånt här:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=98633

eller:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=116151

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 21 maj 2007 | 20:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkvärd idé. Är inte risken rätt stor om man kopplar loss bilen att hela ekipaget slår en volt baklänges?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte göra på detta viset i alla fall. Låter väldigt vågat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drog upp min snipa på 1500kg i höstas med min Volvo 945. Funkade bra, men det va ganska nära smärtgränsen kände jag. Ett tips om du är osäker, är att du lejar in en polare som också har en bil, sen kopplar ni en bogserlina mellan din och polarens bil och gör ett tandemdrag. Det funkar bättre än man kan ana!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elwinscharna är guds gåva till båtfolket. Jag lyckades slå min högerhand sönder och samman på en bakåtsmällande båtvinsch förra sommaren. Höger lillfingerknoge och benet bakom blev kliniskt avslagna av veven. Försökte förtränga att jag hade nån sorts skada i flera timmar, men när huden började spricka av svullnaden förstod jag att det va dags att åka in till röntgenmottagningen...

Hade en nyköpt manuell vinsch från b-tema som skulle klara 600kg, men när min före detta båt som vägde 300kg hängde i kroken ville den inte vara med längre, och straffade mig på detta vis...

Resultatet blev 6veckor med gips och inopererade titanspikar -KUL VA?!

 

Bara att hoppas på att elvinscharna dom börjat sälja är bättre. Själv köpte jag en liknande eldriven på jula för ungefär samma pengar. Fungerade klockrent resten av sommaren, och gick perfekt att manövrera med en hand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå,

 

tipps?

 

kankse är det bättre att försöka låna en rejälare 4 hjulsdriven bil med lågväxel?  det är oftast någon i sin bekantskap som har något lämpligt o dra med.

istället för att  hålla på o köra slut på era kopplingar som är så hirskeligt dyra, om inte annat tråkiga och byte.

 

Men samtidigt så måsste det gå få tag på bättre,  mindre lutande ramper att dra upp ekipaget på.. så man inte ställer det det för sig ordentligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den billigare varianten från Biltema fungerar inte (för mig iaf). Jag körde sönder en sådan.

Båten väger ca 1,3 ton och jag försökte dra upp båten på kärran.

Det slutade med att jag fick använda kättingtalja och samtidigt förtöja bilen (Saab 9-5) i närmsta fasta punkt. När båten var på släpet kom jag inte upp med ekipaget eftersom det fanns en liten kant vid vagnhjulen samt en aning grus på rampen. Fick dra upp ekipaget med kättingtaljan. Slet som ett djur i ca 1 timme.

Efteråt luktade det svidd gummi efter däcken och bränd koppling i flera dagar i bilen.

 

Numera tar upp båten med kran och placerar den lugnt och fint på kärran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och en får avgöra om det funkar eller inte, men en reflektion jag gör (ren spekulation, jag vet egentligen inget om förhållandena) 9.gif\

 

Den billigare varianten har spec: effektiv dragkapacitet: 900 kg.

 

Från manualen:

Dragkapaciteten minskar allt eftersom stigningen ökar. Dragkapaciteten för rullande last minskar ex. från 2700 kg vid plan mark till 500 kg vid 45° lutning.

 

Du lastar den med 1300 kilo, men kan det vara så att vinkeln/steget just när du ska dra up den på kärran blir relativt hög ?

 

Verkar som om denna: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=116153 kanske vore mera lämpad.

 

Jag vet egentligen inte, och har inte en sån lätt båt att den kan dras på trailer, eller ens lyftas i kran på medelmarinan så ni får se mitt förslag som en möjlig ide, inte den slutliga lösningen 8.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Trajlade min första tiden och efter bara några turer var det dags att byta bränd automatolja insåg direkt att billigast är permanent båtplats.

 

ang leksaksvinchar när vajen går av är det risk för halshuggning eller andra vitala delar, med något tons spännkraft blir snärten mycket våldsam.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Håller med Calle D att koppla hop 2 bilar fungerar perfekt!

Är det tillräckligt djupt kan man även köra upp båten på trailern.

och bara vincha sista biten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt omöjligt att svara på.

Det beror på hur båten väger på kärran och hur brant rampen är.

 

Väger båten neutralt dvs inget lyft på framhjulen och det är en normal ramp så funkar det.

 

Jag har dragit upp liknande ekipage med v70:n utan problem.

 

Nu har jag själv ett liknande lass (vikt) som du beskriver, men har bytt ramp till en väldigt brant, för att slippa backa ner hjullagren i vattnet.

 

För säkerhets skulla använder jag nu en King Cab 4wd (när ändå har möjlighet). Tror dock det hade funkat med volvon nu med, eftersom jag har rätt tryck på framhjulen.

 

 

Ps. Jag har dock sett en del som får sätta hela familjen på huven på bilen vid samma ramp, för att få så mycket fäste att det går att komma upp.

Vilket ser spännande ut13.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så brukade jag göra med min Shetland 570 i en ganska brant ramp.  Fungerade väldigt bra.  Två Saabar, min drog trailern och brorsan drog min bil bakåt.  Bilarna stod alltså nos mot nos så att vi hade ögonkontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Hade en båt med liknande vikt som du beskrev, (ca: 950kg)

och JA, jag hade problem att få upp den.... all vikt bak, fick framhjulen att tappa greppet, vilket resulterade i framhjuls slir  :-(

 

Men, men... d gick!... fast inget jag skulle råda någon annan att pröva..

I mitt fall användes en Laguna Diesel, för att dra upp båten...

tror säkert att en V70 klarar mer än Renaulten innan den börjar slira, men inte värt att chansa... Se till att ha ytterligare en bil tillgänglig...

 

Tack för mig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har varken haft i eller ur nya båten än. Har en Volvo 965 3.0 så antar att det fungerar även om jag känner till sen tidigare tunga drag att automaten får jobba en del. Men behöver ju inte oroa mig för att framhjulen spinner1.gif\

Båten väger la en bit under tonet skuulle jag tippa på (polisen hade ockuperat sin våg då jag hade vägarna förbi med ekipaget s är en uppskatning).
Det som nämndes med att vincha ner kärran har jag sett en gubbe som gjorde, gick grymt smidigt. Kravet bör la dock vara att vagnen osv är korrektavvägd för ändamålet och att man kan lita på vajrar, vinchar mm.

 

En V70 bör palla med att släpa upp något ton så länge kopplingen är hel och fin, det inte är en massa gojs i rampen och kärran inte trycker på sjukligt mycket redan i plant läge.

Annars är ju som sagt fythjulsdrift och lite lågväxlar rätt så trevligt, automat är smart om man som somliga har lite problem med dragläget...
Annars kan man göra som en kompis. Lånade en 745:a för att dra upp båten. Varavde upp för att kunna slira sig upp på kopplingen men hade backen i. Gick förvisso bra men ska vara glad för täta dörlister. 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår båt väger väl 1,5ton skulle jag tro och den gick att dra upp ur sjön med en framhjulsdriven Audi A4. Ibland har det slirat, ibland inte.

 

Framhjulsdrivna bilar är generellt rena skiten att dra med. När bilen tar i lyfts framvagnen och julen tappar greppet, desto mer dragkraft man behöver desto mindre levererar bilen.

 

Nu använder jag min amerikanska Ford med V8, 4x4, lågväxel och diffspärr. Den drar upp båten på tomgång oavsätt hur brant eller blöt rampen är.

 

En riktig SUV eller Pick-up är kanon om man trailar sin båt. I annat fall är bahjulsdrift mycket bra, när den bakhjulsdrivna bilen tar i så förflyttas trycket till bakvagnen som trycks ihop. på så vis ger bilen mer grepp när man behöver dra hårdare.

 

Ni som kör Volvo 940 o dylikt kan vara säkra på att det går att dra betydligt mer än vad ni tror. Volvo 940 är en mycket underskattad dragbil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en båt som inklusive diverse utrustning väger strax under 600 kilo plus trailer som väger 250 kg och har max totalvikt 850 kg. Plus en framhjulsdriven 7-sitsig Renault Espace, som har modern anti-sladd-elektronik. Har satt i och tagit ur ungefär 20 gånger på 6-7 olika ställen och det brukar gå utan problem. Men här är 4 tips:

 

1. Ta med en bra SOPKVAST så att du kan borsta bort löst grus framför bilen.

 

2. Jag brukar vinscha upp båten nästan hela vägen, så att det är 60-70 cm kvar till stoppklossen vid vinschen --- det gör att båten hänger bak på trailern och ger lyftkraft i bilens dragkrok = extra tryck NEDÅT på framhjulen.

 

3. Ge rejäl gas och släpp sedan upp kopplingen långsamt. Kör sedan ganska fort upp (minst 10 km/h) så att du inte sliter på kopplingen för länge.

 

När jag fått upp båten på plan mark monterar jag på ljusramp och vinschar fram båten till stoppklossen. Plus sätter på ett extra spännband bak (lita inte på att enbart vinschen håller båten under transporten).

 

4. Om du inte kommer upp på ett par försök och kopplingen börjar lukta bränt, gör så här: (a) sätt stoppklossar bakom trailerns hjul. (B) vinscha upp båten max, sätt fast båten med spännband i trailern och lossa sedan trailern från bilen. © Kör upp bilen ungefär så långt vinschen räcker, typ 10 meter. Dra åt handbromsen. (d) lossa vinschen och fäst istället i dragkroken på bilen och vinscha upp båten plus trailer till bilen. Upprepa vid behov steg b-d tills du har bil och båt på plan mark. Denna metod har räddat mig en gång på en ren grusramp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv så trailer jag min Ryds 600GTS motor, full tank mm. Gissar på att detta hamnar runt en 1000kg. trailer. Trailen är en brenderup med en totvikt på 1300kg. Har aldrig känt att detta kommer att gå åt helvete. Bilen jag drar med är en V70.  Ni som känner er osäkra om ni kommer upp från rampen kan ju alltid backa upp trailen. Då får du mer tryck på framaxeln.
 
Lyckatill, önskar er en god sommar.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jonas478:
Om punkt 4: Har du inte upplevt det som en risk att vagn och båt tippar bakåt när du lossar släpet från bilen? Min egen är så lätt i fören att man kan lyfta den för hand. I en lutande ramp borde den bli ännu lättare. Hur tungt är ditt ekipage i fören? Skulle gärna se att detta fungerade även för mig för om rampen är brant eller slirig så kommer jag aldrig upp på normalt sätt, men jag har ingen lust att prova om resultatet riskerar att bli vagn och båt på rygg i spat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min trailer är hyfsat tung fram (måste ta i motsvarande kanske 30-40 kilo för att lyfta det av dragkroken, på plan mark). Men om man ritar upp det hela på ett papper, så ser man att 10-15 grader lutning inte flyttar särskilt mycket av båten över mittlinjen.

 

Jag har fått intrycket att ett släp eller trailer SKA ligga med lite vikt på dragkroken i normalläget, för bästa vägenskaper. Det är vad jag minns från när jag köpte min trailer. En lösning kan vara att flytta trailerns axel några cm bakåt -- eller att flytta stoppklossen vid vinschen något framåt, om det går.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tips! Fler välkomnas. smiley-laughing.gif\

 

Jonas478 - mycket bra lista! Enastående! Angående pkt #4, hur avgöra lasten på kulan? Man borde kunna dra wiren ner och säkra in under bilen. Spänn upp lite lagom. Lossa sen kopplet. Om släpet tippar så kommer det inte upp mer än någon cm. Sen får man vackert vinscha ner det igen och koppla på.

 

Jag tror skarpt på att tipset att lämna båten en bit bak för att lasta framhjulen mer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag Drog upp min Första båt som vägde ca 1200 kg med min gamla Audi 100 Automat. Va inga som helst problem i den asfalterade Rampen Hemma vid men värre vid Betongramper men det gick ju även där, en sak som påverkar är ju oxå så klart va du har för Däck på bilen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...

 

Både du och janandersson frågar om detta. Kom på att det nog skiljer på utombordare och inombordare (som sitter lägre och mer centralt). När jag funderar, så kom jag på att min trailer blir mer framtung när motorn är upptrimmad, vilket den alltid är när jag drar upp båten (för att inte skrapa i fenan/fastna med den).

 

Å andra sidan sitter ju en utombordare högre, så när trailern står i lutning på en ramp, då kommer motorns vridmoment att flyttas nedåt/utåt. Där finns en risk.

 

Mitt bästa tips är att testa på en plan yta --- ta bort lysrampen på trailern, trimma upp motorn/drevet, backa ut över en mjuk yta (gräsmatta) och lyft framändan av trailern. Vad händer när? Trillar båten över bakåt?

 

Men om den gör det i en sjösättningsramp när man använder metod a-d, så borde det räcka med att stå framtill på trailern när man vevar upp den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en V70 och en bayliner 2052 vet inte exakt vad den väger men skulle tippa på ca:1300kg med trailer.

 

Jag har inga problem med att dra upp den. visst det kanske slirar till någon gång men inte så jag är orolig att jag ska rulla ner i havet.

 

är du rädd för att rulla ner i havet kan du ju testa först att stanna i en vanlig backe utan hav bakom och se ifall det är några problem att starta.

då kan du även testa när det är blött ute och i olika branta backar, då får du ett ganska bra hum om vad bilen klarar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett till tips är att ta med sig lite klossvirke eller ännu bättre gummiklossar till bakhjulen på bilen eller trailern och klossa allt eftersom det går uppför. Om man är osäker alltså....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Papz,

 

Du skriver:

Jag tror skarpt på att tipset att lämna båten en bit bak för att lasta framhjulen mer.

 

Men även om det ger viss effekt, så hoppas inte för mycket på detta. Jag gör det mest för säkerhets skull. Om man tänker sig ett extremfall, där HELA båten hänger bakom axeln på trailern, så att denna tyngd lyfter dragkroken, så ger det en kraft som lyfter bakhjulen på bilen --- men denna kraft motsvaras främst av att släpets hjul trycks hårdare ned i marken. Att bilens framhjul får lite grann bättre grepp beror på att när bakvagnen lyfts lite så står bilen mer plant och att framhjulens drivmoment delvis motverkas (fördelen med bakhjulsdrift är inte lutningen bakåt, utan främst att när bakhjulen driver, då ger det en kraft som lyfter framändan på bilen, vilket flyttar tyngdmoment bakåt).

 

Tipset att vända på en framhjulsdriven bil och backa upp är alltså bättre, men det kanske är knepigt att fästa släpet? Duger bogserkroken fram plus en rejäl tamp?

 

Det jag tror gör störst nytta på mitt ekipage är att bilen har anti-sladd-elektronik kopplat till bromsarna. Kollade på Renaults hemsida nyss och det verkar vara två delar:

ESP = antisladdsystem

ASR = antispinnkontroll

Nåja, den varningstriangeln som jag har för mig heter ASR på instrumentbrädan brukar blinka vilt när jag gasar upp min trailer ;-)

 

Så har du ASR på din Volvo V70 så kan du nog känna dig lite lugnare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...