LindaM 0 Postad 21 Maj , 2007 Är ny här och rätt ny som seglare (inne på tredje sommaren nu). Har 3 pojkarna på 10, 8 och 3½ år. Lillkillen är det inga problem alls med att få med ut och segla. Han fullkomligt älskar det. Favoritplatsen är vid rodret och styra . Problemet är dom två äldre pojkarna. Dom vill inte alls vara med. Helst skulle dom vara hemma med sina kompisar varje gång, men måste dom med så ligger dom i kojen och läser. Hur ska vi göra för att få dom intresserade av segling och tycka det är roligt att följa med ut? Någon som har något bra förslag? Vad kan man mer behöva tänka på när man ska ut på lite längra segelturer och har barn med sig? Vi har hittils bara seglat i en liten insjö (Runn). Men idag lade vi i våran båt i Gävle i Flisskär, och det betyder ju att vi kommer lite längre . Alla bra tips mottages med glädje. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn Postad 21 Maj , 2007 Svårt det där, men låt barna vara med och planera resan. Vissa mål som uppnås som dom har varit med och bestämt kan få dom intresserade. Det kan vara, vad tycker ni att vi ska göra där o.s.v. eller berätta något spännande om platsen eller gör utflykter så att dom inte behöver känna att det bara va liksom att komma hit. Bara ett förslag Mvh /U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lassemaja 0 Postad 21 Maj , 2007 Ett bra sätt som i alla fall funkar för oss med en 10-åring och en 3-åring är att hänga på någon eskader med familjeinriktnning i tex Kryssarklubbens regi. Då har barnen något att se fram emot när de kommer i hamn. Vid längre etapper startar vi tidigt på morgonen medan barnen fortfarande sover. På så sätt kommer vi ändå i hamn tidigt så att barnen kan leka i land. Om det inte finns några intressanta eskadrar i era trakter kanske ni kan försöka slå följe med några andra barnfamiljer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 22 Maj , 2007 Känner igen det där med en 3-4 åring. Vi hade regeln att hon alltid skulle vara fastsatt med en lina och sedan kunde hon röra sig på däck eller styra... hur kul som helst. Sedan har jag två killar också, kan berätta att det är än värre nu då de är 15 och 14. Msn och moppe och stridsspel i lag på datorn är klart bättre än att segla... Jag lovar - de kan ( vill?) säkert klara sig själva i veckor med det medan jag och min fru seglar. Suck. Vad jag säger är att du har små problem... ännu. I den åldern gjorde jag lite investeringar som var kul: en gummijolle som de kan använda för att vara lite för sig själva och utforska. När de visar att de fixar det ( och sjömanskap så de drar av vid andra båtar ) så kan du hänga på en minsta möjiga motor. Jättekul... tycker jag med. Jag har också en regel att blanda resmålen. Då jag själv gillar att navigera mig till ensligaste viken så medför det att där finns inga kompisar... Då är det lämpligt att efter 1-2 nätter för sig själv så styr du till hamnen med absolut mest båtar - och barn. De får pengar till glass och bullar och så ser du dem inte på 4 timmar? Pooler är bra, resmål med bio funkar, egen seglarskola är en annan ide som ökar förmåga och intresse. Vill du inte skicka iväg dem så ta in en kompis och så byter ni bara barn med varandra under dagens segling ( funkar i 2-3 dar men sedan vill de inte... ) GE ETT MÅL. Vi sa att när de testat att segla med kompisen och klarar det så får alla barnen segla en av båtarna medan de vuxna tar den andra ( välj den snabba... och det funkar 1-2 dagar innan de blir oense om vem som är kapten ) Eskader har jag inte testat men det är en bra idé. Annars kan jag tipsa så här, eftersom jag vill få mina barn att fatta hur det funkar så gjorde jag en sorts \utbildningsplan\ för dem fram till 16 årsdagen. De måste lära sig alla moment på båt samt gå en navkurs och det ledde till att de solokörde själva en vecka med några kompisar efter \examen\ ( jag har två äldre barn än de där innesittande killarna... tjejer verkar vara mer lätta att få med en plan kanske - vad vet jag, ty killarna säger bara att de citat \ redan kan segla ju... \ Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malin_K 0 Postad 22 Maj , 2007 Jag är visserligen uppväxt med segelbåt, så intresset har nog funnits hela tiden, men försöker mig på några tips ändå: Kanske skicka dem på seglarskola så de lär sig att segla lite själva? Det blir roligare om man får visa mamma och pappa att man kan, och hänger med i seglarsnacket. Runns segelsällskap har seglarskola (i optimist) för barn i den åldern vet jag. När jag var liten tyckte jag att det var kul att styra båten, och själv hänga med i sjökortet. Då kände man sig ju lite vuxen. Mamma och pappa kunde till och med vara nere i ruffen och koka kaffe om det inte var några trånga passager eller konstiga grund i närheten. När man väl var framme vid någon ö som var målet för dagen var det nästan aldrig långtråkigt. Jag hade ofta med mig någon kompis hemifrån ut, eller hittade någon kompis i grannbåten. Annars fick lillebror duga. Vi hade dels en uppblåsbar liten båt med åror, och sen även en optimistjolle med rigg/åror/2hk motor som man kunde åka på upptäcktsfärd med vid öarna. Och så blev det självklart en massa badande. Och just det, mörkernavigering var spännande! Kul att få vara vaken sent på kvällen/natten, och hjälpa till med att leta efter fyrar och sånt. Jag tröttnade på att följa med när jag var i 12-13 årsåldern tror jag. Senast ändrad av Malin_K | 22 maj 2007 | 14:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iznogod 0 Postad 22 Maj , 2007 Har själv än så länge barn i åldrarna 2 och 5, så jag har ju ingen erfarnhet av att ha med lite äldre barn, men jag minns själv när jag var i den åldern. Vad som fick mig att hålla intresset uppe var väl dels att jag seglade optimistjolle själv (och den gick ju att ta med sig efter båten så man kunde ha den att segla runt lite själv när man var framme). Tog också ofta med mig nån kompis vilket gjorde att jag tyckte det var roligare att åka iväg, för det är väl i den åldern som kompisar börjar vara betydligt viktigare än föräldrarna. Sen minns jag också att jag låg åtskilliga timmar i kojen och läste, och även om man inte är så delaktig i seglingen då så minns jag det som att jag ändå var rätt nöjd med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rohed 0 Postad 23 Maj , 2007 Ditt problem är du inte ensam om som du märker. Har två vuxna 23/26 söner som var likadana, speciellt den äldre. Man fick bunkra upp med böcker under vintersäsongen och sedan var det läsning som gällde till 80 % under seglingen. Seglingen var totalt ointressant. I hamn däremot jolle, fiska och bad mm, inga problem. Tänkte då att det blir nog inga seglare av dom. Men för ett par år sen tog den äldre förarbevis och kom sen och frågade om han fick låna båten!!?? Jovisst fick han, och det gick bra. Den yngre ringer numera och frågar om inte tisdagskappseglingarna har börjat för han känner sig lite sugen. Trevligt med lite muskler och vighet ombord, dräller ju inte av det nuförtiden och det är märkligt vad snabbt man seglar plötsligt. Tydligen sådde man ett frö i varje fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jason 0 Postad 24 Maj , 2007 Det kvittar nog vad familjen (läs far och mor) har för intresse. När ungarna kommer upp i den där åldern så är allt som man gör tillsammans bara bläh. Det är en naturlig process. Sen om de hittar tillbaka är bara att glädjas åt. /j Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pericson 0 Postad 24 Maj , 2007 Kul med sådan respons!! Själv har vi en 1 åring och finns det ngn som har erf av att ta med en sådan under segelsemestern? Vad bör man tänka på, hur/var sover han (Omega 36) mm... //Solkatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 25 Maj , 2007 Inga problem, vi har seglat med barn i snart 5 år. 1:a året var stortjejen knappt 1 år 2:a året var stortjejen knappt 2 år 3:e året seglade vi (3 vuxna) med en 3 mån bebis, 2-åring och en 3-åring 4:e året seglade vi (4 vuxna) med en 3 mån, 2x1½ år, 3-åring och en 4-åring... Iår blir vi bara 2x2½ 5 år men då tar vi in förstäkning av far- och morföräldrarna :-) Allt går men det är annorlunda! Se till att: De kan sova under gång (tex uppspänt tygstycke som sjökoj i salongen) De kan sitta bra under gång (tex cykelstol i ruffluckan) De kan gå säkert under gång (säkerhetslina på däck) Planera era natthamnar (badstrand, inga hala klippor, ängar att springa på...) Stanna kanske två nätter på samma plats ifall det är bra Segla korta turer (mellan lunch och middag?) Involvera barnen i sysslorna (kan vara svårt men låt dem leka med skot, vinschar om det inte är farligt) Ta med leksaker, spadar, hinkar, bilar mm Ha ALLTID på flytväst (på båten och på bryggan) Ha ALLTID på flytväst även som vuxen när ni seglar, det går att förklara för barn att vuxna inte behöver ha flytväst på bryggan men att inte ha det när man seglar är lika förkastligt som att spänna fast barnen i bilen men inte sig själv eller tvinga barnen att ha cykelhjälm men inte själv ha det... Lycka till / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas123 0 Postad 25 Maj , 2007 Tips för lite större barn: Segeljolle - det är inga problem att släpa på en optimist el liknande om man inte har bråttom. Ger åtminstone lite frihet och upptäckarglädje. Kanske en gummijolle med 4hk på. Kan bli väldigt kul om man är lätt. Försök vara ute tillsammans med andra/annan familj. Om barnen trivs med att ligga och läsa - låt dom! Själv har jag bara positiva minnen av Kalle Anka och klucket mot bordläggningen. Nu några ideer för mindre barn. Vi var ute fem veckor med en ettåring häromåret. Funkade riktigt bra. Listar upp lite som funkade för oss.* Röj ruffen från allt man kan göra illa sig på. Perfekt lekplats under gång. Allt som rullar kommer tillbaka.* Vi satte en skiva mellan kojerna i förpiken och riggade upp en bit mantågsnät tvärs över ingången. Där fick yngsteman egen prince-size bädd/sovkupe. Lite skumpigt under gång men det är bara att prova sig fram.* Navbord = skötbord* Bilbarnstol surrad vid masten i ruffen. Matplats man sitter still på. Dessutom har man med stol om man skulle vilja åka taxi, hämtas av mormor eller nån annan som saknar dito. * Sån där orange cykelstol fastsatt vid pushpit. Barnet är helt ur vägen och har full uppsikt över mamma & pappa.* Havregrynsgröt till frukost. Det enda vi kom på som hela familjen kunde äta.* Det var lite meckigt när amning beställdes samtidigt med slussning, men såväl slussvakter som andra båtfarare var väldigt hjälpsamma när man bad om en hand och förklarade varför.* Enkel handdusch med termostatblandare i sittbrunnen.* Heltäckande fleeceoverall som sovplagg.Kan återkomma efter den här sommaren med en 16 månaders och en treåring. Misstänker att det inte blir lika smärtfritt ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simon111 0 Postad 25 Maj , 2007 1 1/2 - 2 år är uppriktigt sagt ingen vidare ålder. Före och efter har inte varit några problem med mina 2. Nästa år är det dags för en ny 1 1/2 åring i båten. Lite bävar man skall erkännas. /Simon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Papz 0 Postad 11 Juni , 2007 Senaste numret av På Kryss har en (flera?) artikel med tips om vad man gör för att barnen skall trivas. Köp den! Huvudbudskapet var att ta gott om tid på sig och segla bekvämt, dvs segla korta distanser och i medvind. Undvik stress och kryss. Och snälla - skaffa inte en snurra till jollen för att låta barnen förstöra kvällen för resten av båtarna i viken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 13 Juni , 2007 Huvudbudskapet var att ta gott om tid på sig och segla bekvämt, dvs segla korta distanser och i medvind. Undvik stress och kryss. Det mesta håller jag med om men vad är det för fel på kryss? Visst, 10m/s och höga vågor är väl inte att rekommendera men annars är det inga problem. Båten lutar men är stabil, det värsta är väl en slör i lättvind med vågor så seglen bara slår och båten gungar orytmiskt. Lycka till / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Greip 51 Postad 19 Juni , 2007 Det finns en tråd om barn på långsegling här /Greip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1108 0 Postad 20 Juni , 2007 Men en elsnurra kan man väl använda? Den stör ju ingen, så får dom köra så länge batteriet håller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser