Crona 4 Postad 21 Maj , 2007 Hej,Jag har en jabsco toalett i min båt. När jag pumpar ut vattnet så kommer det lite vatten ur överströmnings ventilen som sitter på böjen på toppen av uttömnings röret. Och det luktar inte bra! Vad kan felet vara? Man skall väl inte behöva torka bort detta vatten varje gång man spolar ut/pumpar ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn Postad 21 Maj , 2007 Jag vet inte riktigt vad eller var du menar, har själv en jabsco. Annars så finns mot lukt yoko air tror jag det hette för 30:- drygt, säljs hos clas ohlsson. http://www.luktfritt.nu/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 21 Maj , 2007 Det är den lilla böjen med en liten ventil som skall hindra hävertverkan. Jag tror inte det hjälper med mot lukt om skiten kommer ut genom ventilen varje gång man pumpar. Skall kolla om det är någon packning som kanske är kass! Senast ändrad av Crona | 21 maj 2007 | 17:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 21 Maj , 2007 Den ventilen är till för att hindra att båten vattenfylls genom hävertverkan. Jag har ingen sådan, istället stänger jag in- och utlopps genomföringarna. Du kanske kan stänga ventilen ? Att ta bort dålig lukt på annat sätt än att åtgärda felet är ingen bra idé. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 23 Maj , 2007 Jag har fått två svar på lösningar på problemet. På telfa sade dem att jag skulle sätta en slang från ventilen på avloppskröken och dra den ut på däck. Dock har jag ingen direkt lust att börja borra hål i skrovet för att vetilera för en sådan slang. På hjertmans sade dem att det räckte att byta packningen på samma krök! Men nu blir jag lite osäker på vad som är rätt! Hur har ni gjort på era båtar och toaletter? Det siprar ut vatten från denna ventil varje gång man pumpar. Kan man täppa till den och bara använda kulventilerna varja gång man använder toaletten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d88-jwn 0 Postad 23 Maj , 2007 Jag har också en sådan ventil och den läcker inte. jag skulle ha bytt packning måste jag säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 23 Maj , 2007 Okay, jag skall prova att köpa ny packning och prova. 500kr på hjertmans! Återkommer med resultat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 25 Maj , 2007 Har inte bytt packningen än! Tänkte höra om det är fler som haft ett liknande problem med att ventilen läcker skitvatten när man pumpar ut! Se bild! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 25 Maj , 2007 Eftersom du pumpar fekalier genom slangen så hamnar det ofelbart litegrann i backventilen som sitter på toppen. Skruva av toppen och gör rent gummit som sitter innanför, lätt som en plätt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 26 Maj , 2007 Hej, Tack för tipset! Ska prova det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 29 Maj , 2007 Har gjort rent ventilen. Och den funkade perfekt igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser