terduin 0 Postad 21 Maj , 2007 Någon som kan säga mig hur enspaksreglaget till min inombordare skall stå vid segling? Har hört både att det skulle stå i neutralläge, men också att det hellre skall stå i backläge. Vad göra? Har en VP med trebladig fast propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 21 Maj , 2007 Om det står i neutralläge snurrar propellern med, vilket kan sabba backslaget och slita på lagren, men det bromsar å andra sidan mindre. Själv hade jag lagt i backen och därmed låst propellern. Kolla vad det står i din motors instruktionsbok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
terduin 0 Postad 22 Maj , 2007 Tack! Verkar som om det vore ett bra alternativ att skaffa en folding-propeller...för att slippa förstöra backslaget och inte behöva bogsera runt en bromsande fast propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 22 Maj , 2007 Japp, skaffade en själv i år. De är dyra som f-n, men man brukar kunna hitta begagnade på t ex Blocket. Hittade min tvåbladiga på batnet.se för 2 000 kr, och då ingick en rejäl kasse reservdelar till motorn, bl a en nyrenoverad förgasare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 22 Maj , 2007 Du skriver inte vilken modell det är på motorn. Själv har jag haft flera modell 11. På den är det vattenkylt backslag och när det var ny så rekommenderade man från \fabrik\ att låsa axeln genom att lägga i backen. Detta funkar bra även med flöjlingsbar propeller ty annars kanske den inte viker ihop sig... Numera - hörde jag för några år sedan av en man som verkar kunna detta med motorer och backslag - så kan du låta propellern vara obromsad. Man har väl sett att det inte ger skador om du låter den rotera? Men tips, efter någon/några timmar så startar du motorn och lägger i växeln så att oljan i backslaget drar runt och kyls av vattnet ( så varmt blir det inte ) Du skriver inte vilken båt det är heller... tycker du ska fundera över det här med fast VS flöjlbar. Om du inte har behov av fart vid segling förståss... Min erfarenhet nämligen är att alla - utom de dyraste flöjlbara ( typ MAXPROP mfl ) är klart SÄMRE än en fast propeller både framåt och framförallt att backa med... Ska du byta och har råd så satsar du klart mer än 2´ spänn på en bra propeller, annars riskerar du att bli missnöjd med backförmågan... Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 22 Maj , 2007 Vilket som bromsar mest, en löst eller fritt roterande propeller har diskuterats mycket. Spontant kan man tycka att den som roterar bromsar minst, men jag är inte så säker. För att få någon som står still att röra på sig, i det här fallet rotera, kräver tillförsel av energi. Den enda energi som finns till hands för propellern att utnyttja är ju båtens rörelseenergi relativt omgivande vattenmassa. Med andra ord så används en del av båtens kinetiska energi till att driva propellern runt - energi som annars skulle kunna användas att flytta båten framåt. En helikopter vars motor stannar faller betydligt långsammare med frikopplad och roterande rotor än om rotorbladen är låsta. I det senare fallet faller helikoptern som en sten, medan den kraft som går åt för att sätta bladet i rotation tas från den rörelseenergin som gravitationen åstadkommer på helkoptern - dvs helikptern rör sig långsammare genom luftmassan. Jag tror att en fast propeller som är låst bromsar en hyfsat stor båt i mycket ringa grad. Dessutom slipper man de biljud som gärna blir följden av en roterande propeller. Detta är mina tankar. Jag kan ha helt fel och ser fram mot avvikande uppfattning för vidare diskussion. Senast ändrad av Segelbo | 22 maj 2007 | 13:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skrapan 0 Postad 23 Maj , 2007 Hej! Köp en ny foldingpropeller i brons. Dessa har mycket bättre form än de gamla dvs bättre driv och backförmåga. polera med stålull varje år så minska beväxtningen. enda nackdelen är priset, kolla på www.drevia.se pruta sedan hos din lokale handlare dom har bra marginal på propellrar. OBS!!! var noga så du får rätt storlek och stigning. /skrapan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 24 Maj , 2007 Nu var ju frågan om man skulle ha växeln i eller neutral läge! Har just pratat med någon på marin teknik i Göteborg. Och det spelade ingen roll om man har det i växel (back eller fram) eller neutral. Och motståndet var minimalt vilket läge man än väljer! Oljenivån i 110S & 100S dreven är så pass högt att det inte skall vara någon fara hur man än gör. Men vet inte vad som gäller om man har backslag! Senast ändrad av Crona | 24 maj 2007 | 13:09 Senast ändrad av Crona | 24 maj 2007 | 13:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 24 Maj , 2007 Läs tredje inlägget mitt svar under... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 24 Maj , 2007 I vår instruktions bok (vp 120 drev) friläge men oljudet från drevet gör att vi alltid har växel i Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser