mooser 0 Postad 21 Maj , 2007 Hej! Någon som vet vilket lim man skall använda vid omlimmning av en trämast.(lädkonstruktion).Har en som släppt, och måste limmas om.En ganska stor, tung och lång mast (14 m) Epoxi är det jag hört från flera håll, men i vilken form, finns ju olika fillers och trälimmningstillstaser.Och snabb eller långsam härdning, skall trät fuktas innan, skall ytor tvättas med aceton mm. Tacksam för alla svar. /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Maj , 2007 Under 1960 och 70-talet byggde jag ett par trämaster och reparerade ett par. Limmet som användes då var Cascofen. Idag använder jag bara epoxi, med tillsatsmedel vid limming av trä i båtsammanhang. Nils Malmgren http://www.nilsmalmgren.se/index.php har lite info på sin sida om limning http://www.nilsmalmgren.se/produkter/industriprodukter/industriindex.php Även denna sida http://fiber.get.to/ under tillsatsmedel finns info Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 21 Maj , 2007 Fukta inte träet. Snabb härdning vid arbete under 20°C, annars långsam. Ring till NM som nämns ovan eller till West System, de har jag erfarenhet av och de brukar vara hjälpsamma med att svara på frågor. Skulle gissa att du gör ytan absolut ren med slipning, väter ytan med epoxy och lägger sedan på ett lim blandat med filler till en konsistens som jordnötssmör ungefär. West har en rödbrun filler som ger en snygg fog som egentligen är till för hålkärlsfogar, men som säkert funkar utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 21 Maj , 2007 Som de övriga här har sagt så håller jag med om att en bra marinepoxi är det enda rätt. Om det sedan står West eller NM eller Epiglass på burken har mindre betydelse. Starkaste limmet för du om du förtjockar med cellulosafiller (kallas även limfiller, är i princip bomullsdamm), Wests röda mikroballonger är mer avsedda för spackel och hålkälar o sånt, den funkar men är är inte lika stark. Att väta ytan med oblandad epoxi först är bra, det förhindrar epoxin i limblandningen från att dra in i träet o lämna bara filler kvar i fogen. Du behöver inte vänta på att den oförtjockade härdar, lägg på den o vänta 5-10 minuter o lägg sedan på limblandningen o dra ihop det hela.Var noga med att ta bort alla gamla limrester, de förhindra epoxin från att fästa ordentligt i träet. Och skydda huden med handskar och/eller skyddskräm, epoxin är rätt starkt allergen. G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mooser 0 Postad 22 Maj , 2007 Tack för alla bra svar, jag har fått en tydligare bild av ungefär hur man på bästa sätt skall utföra detta. /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Maj , 2007 På tal om handskar. Tidigare använde jag hanskar typ diskhanskar. Jag har allt mer gått över till att använda tunnare handskar, såna som bl.a. tandläkare använder. SemperGuard - heter dom som som jag köper hos vår färghandlare. De är smidiga och ganska starka och kostar bara 85 öre styck i 100-förpackning. Byter ofta om jag blir kladdig. Det är nästan bara när jag gör större plastjobb som jag använder kraftigare handskar. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mooser 0 Postad 22 Maj , 2007 Får man en tjockare konsistens med denna tillsats? Enbart epoxi är ju ganska flytande, man vill ju att limmet skall stanna kvar i springorna. /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 22 Maj , 2007 Japp, det blir tjockare. Tjockleken avgörs av hur mycket filler du blandar i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mooser 0 Postad 25 Maj , 2007 Tänkte bara dela med mig av svaret jag fick av Curt på Nils malmgrens Hej! Då är det bästa limmet NM 275A med filler 51. Trät måste mättas så du inte suger fogarna torra. Det viktigaste är att du inte klämmer ihop så att fogen blir torr på lim. 0,3-1 mm kan vara en lämplig fog Kan vara bra att veta tänkte jag M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser