Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Mauen

frågor om underredsbehandling

Rekommendera Poster

Hej

Jag tänkte sätta igång med min monark 670 och börja slipa på skrovet för att sen få på lite ny bottenfärg, jag bifogar lite bilder på skrovets nuvarande utseende. Vad tycker ni jag bör starta med? slipa och spackla? eller är det bara slipa och på med bottenfärg?, vad för bottenfärg?, är det internationalls som gäller? Har aldrig varit i bukt med bottenförbehandling av båtar förr så alla tips och hjälp är välkomna.

Tack på förhand

Mauritz

post-19831-1394235065,5567_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade på bilden på din båt i ditt tidigare inlägg. Den såg fin ut. Däremot såg bilden på båtbottnen inte så bra ut, men det är kanske dåligt rengjort.

Jag skulle nog kört av ordentligt med högtryckstvätten så att det blev rent. Sen beror det ju på hur mycket jobb du vill lägga ner. Är bottenfärgen jämn och fin så är det bara att måla ett lager (eller två brukar det stå på burken) bottenfärg.

Dessvärre brukar det ofta, när man köper begagnade båtar, va tjocka lager bottenfärg på vissa ställen och på andra har färgen släppt helt. Det skadar ju aldrig att nån gång slipa bort all bottenfärgen så botten blir slät och fin. Lägga på en epoxigrundfärg tex Internationals gelshield och ny bottenfärg.

Har du båten inne i landet behöver du kanske ingen bottenfärg alls (?). Jag brukar lite skämtsamnt säga att anledningen till att man polerar och bottenmålar är att hon skall se fin ut vid sjösättningen.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för det!

Ja båten ligger vid hjälmaren och är ej körd i saltvatten. På vissa ställen så har färgen släppt som man ser på bilden,

Räcker det att först högtryckstvätta, sedan lätt slipa allt plant samt på med ny botten färg, eller ska jag använda mig utav epoxibehandling innan bottenmålning om man gör en bedömmelse från bilden? färgsläpp som syns på bilden finns dock på andra ställen men inte alls lika stora. Vad är fläcken som syns på bilden, hur djupt tror ni det har släppt?

har redan lärt mig mycket av detta, tack för era svar

Senast ändrad av Mauen | 21 maj 2007 | 20:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...