Bridgeman 0 Postad 21 Maj , 2007 Hejsan. Har just behandlat mitt teak däck med Snappy Teak Nu. Hur skall jag få tillbaka min fina bruna färg lyster. Just nu är den blek grå. Kag vet att många tycker den grå färgen är fin men jag vill ha den mer brun. Några tips tacksam för hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 192 Postad 21 Maj , 2007 Ööööh, trodde just att det var det man hade Snappyn till, man hade grått däck och ville få ett brunt? Grått blir det ju av sig själv - vilket du ju nu inte ville. Har du kört med hela kitet, men Snappy-rengöringen först? http://www.snappyboatcare.com/sv/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bridgeman 0 Postad 21 Maj , 2007 Har gjort så.. Blir ändå grått vad gör jag för fel? Har blandat flaska 1 1/1 strycker på låter det vara någon minut. Sedan tar jag flaska 2 blandar den 1/1 strycker ut det sesan spolar av allt sammans. Vad är det som blir fel? Teaken blir ändå grå. Senast ändrad av Bridgeman | 21 maj 2007 | 15:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 192 Postad 21 Maj , 2007 Om jag var du skulle jag ringa Snappy och kolla. Kanske har du väntat för kort tid? Har själv ingen erfarenhet av sådana produkter... Har grått däck ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 25 Maj , 2007 Bröderna Martinssons Varvs AB Tel. 0304-59054 Svineviken 351, 473 95 HENÅN fråga efter Golden Teak Seal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lilian2 0 Postad 26 Maj , 2007 Hej venner, så er det ved at være tid til at Lilian kommer i vandet, jeg var også træt af at pleje mit teakdæk, nu har jer lakeret det, på 3 år, så nu er det lak og ingen olie fremover, det kan lade sig gøre, de første 3-5 gange med 25% fortynder, næste år skal det hele renses af og startes forfra, da det ikke blev renset og slebet godt nok fra starten. Jeg har fjernet alt gammel lak på kahyt, og startet ny behandling med en god bådlak, f.... flot. Jeg sender et par foto når det bliver sol igen. Jørgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 27 Maj , 2007 japp där har du produkten! superbra resultat! oljade in teakdäcket på storebron nu i våras.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Asperyd 0 Postad 27 Maj , 2007 Jag har också använt Snappy Teak. Däremot lägger jag på Snappy Teak Sealer efter att först ha använt flaska 1 och 2. Sealern ger en annan, mörkare och djupare, färg till teaken än vad slutresultatet blir om man bara använder de två flaskorna. // Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NilsN 0 Postad 15 November , 2007 Hörde nyligen av en varvsgubbe att man kan dränka teaken (rendgjord/slipad) i teakprimer så håller den sig fräsch länge. vet dock inte vilken primer de använder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 November , 2007 För det första skall man nog undvika att slipa på ett teakdäck så mycket som möjligt.Misstänker att prinern är en fästlack för nåtmassa. Visst den blir snygg så länge lacken varar, men sen. En tidigare ägare till mi båt behandlade all teaken (inget teakdäck - då hade jag inte köpt båten) genom att stryka den med en blandning 1/3 vanlig oljebaserad båtlack, 1/3 lacknafta och 1/3 teakfärgad stuglasyr. Jag tillhör dem som tycker att teaken skall va grå och obehandlad. En Teakdörr hemma i bostaden började bli ganska dålig. Jag tvättade av den med amoniak och vatten och strök den ett par gånger med blandningen. Den ser nästan ny ut. Varför hade jag inte köpt båten om den hade haft teakdäck? Jo att lägga teakdäck på en plastbåt är det dyraste sättet att förstöra ett bra däck. tommy som gjort det misstaget en gång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 15 November , 2007 Gjorde det själv nu i höst - det blev BRA!! 6e och sista punkten i beskrivningen på deras hemsida lyder: 6. Slutligen, skölj igenom däcket ordentligt med vatten. Se till att ingen SNAPPY TEAK-NU finns kvar. Det är bäst att samtidigt skölja av hela båten. Om någon del av däcket inte ser perfekt ut, t.ex. om man missat en liten bit, är det bara att upprepa proceduren för denna bit. I detta fall, använd alternativ 2 vilket är att inte skölja av mellan appliceringen av de två vätskorna. När däcket torkar kommer det inte bli några skarvar mellan de olika områdena. Efter att däcket torkat, behandla det med SNAPPY SEALER, för att bevara det hela säsongen. Snappy SEALER är det som ger den nya härliga färgen på teaken. http://www.snappyboatcare.com/sv/instructions.htm Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 16 November , 2007 Inte fasen ger Snappy 1 och 2 någon färg på grått teakdäck. De är bara till för att få bort alla gamla rester av skit. När däcket är rent och fint skall man ta på TeakSeal och den härliga bruna färgen kommer fram. På min förra båt använde jag det ett par gånger per säsong. Enligt instruktionerna skall man torka ut teaksealen jämnt typ med trasa, men jag blaskade på rejält med pensel och lät det riktigt suga in. Två gånger per säsong penslade jag med teakseal (utan att använda Snappy mer än första gången på våren). Jag lovar att jag hade världens vackraste teakdäck. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NilsN 0 Postad 20 November , 2007 Primer är ingen lack som lägger sig på teaken utan en tunn emulsion som tränger in träet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bumbi 0 Postad 11 December , 2007 Hmmz.. kanske skulle prova Snappy på Räcket där bak på min bayliner 2455. Har nämligen lyckats att få det trät att se helt för jävligt ut. Tar Snappy bort gammal båtlack,grundolja osv?. och var köper man det? Senast ändrad av bumbi | 11 december 2007 | 21:42 Senast ändrad av bumbi | 11 december 2007 | 21:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 12 December , 2007 Även om det är starka grejer - så tror jag inte att det tar bort lack - däremot gamla oljor på teaken försvinner utan problem. Kom ihåg att använda skyddshandskar och gärna glasögon av nåt slag. Skicka in en bild på resultatet. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 12 December , 2007 Finns bara ett bra sätt! Slipa teaken fin, behandla sedan med preparat som ex. vis snappy eller ännu hellre Golden Teak Seal, jag har provat båda och det sistnämnda har fungerat. Finns att köpa på Martinssons båtinredningar i Henån, kolla här http://www.maringuiden.se/branschregistret/;foretagID=891 Inte Martinssons båtvarv som jag tidigare angivit alltså Senast ändrad av RDauksz | 12 december 2007 | 15:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 20 April , 2008 Hej! Läste i Båtnytt att även Nordwest använder Golden Teak Seal. Finns det ingen som vet om denna produkt går att köpa någonstans i Stockholm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 21 April , 2008 Ring Martinsson, han är importör till sverige och vet säkert om han har någon återförsäljare i stockholm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
okn1 0 Postad 23 April , 2008 Hej Slipa allt.. tvätta av med tex t-röd för att få bort mycke av de feta i teaken... gå sedan på med fernissa. Blir skit snyggt. Folk säger att de inte kommer hålla i längden med de spelar ingen roll för de är värt att göra om de varje år om de skulle vara så! Ha de bra Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 192 Postad 23 April , 2008 Hmm, ett blött fernissat däck är rätt halt - då bör man ha spikskor om man ska ta ner seglen kanske..? ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
woland 0 Postad 10 Juli , 2008 Det gråa försvinner visst med snappy teak. Snappy teak (burk 1) löser upp teaken, sen ska du borsta/slipa bort den upplösta teaken med något. Sen häller du på burk 2. Det hela är bara frågan om hur hårt du är villig att gå på din teak. Eftersom snappy teak löser upp och tar bort ytlager så kan du alltid få fram en ny och helfräsch teakyta. Själv använder jag snappy teak väldigt försiktigt för att inte skada teaken, och då försvinner inte det gråa helt och hållet. Min båtgranne har just gått på hårt med snappy teak och teaken ser så gott som ny ut. Å andra sidan har han gjort djupa fåror i teaken och i mina ögon förstört den. Den kommer bli svår att underhålla framöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 10 Juli , 2008 Varför inte använda kinesikt träolja? funkar kanon på utemöblerna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hovik 0 Postad 19 Juli , 2008 Har fått ett tips från en båtbyggare på en häxblanding ; 1 lit. linolja 4 dl. terpentin 1 dl. vaxlösning 1 dl. intertox som ska behålla det ursprungliga skicket OCH skydda nåten !! har någon testat detta ?? Vurpa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 24 Juli , 2008 För att yrsla till tråden ännu mer;.. Är det någon som testat Benarolja (UV-beständig modell?) på sittbrunnsteak? Jag har ganska lite teak där så att stryka det en gång om år vore kinget större jobb. Vanlig lack funkar väl inte när det är nåt mellan teakribben, men Benarolja har jag hört mkt gott om, även på tidigare oljad teakinredning. Om jag skulle våga mig på Benarolja i sittbrunnen så skulle jag först slipa den grå, fula teaken. Den är inte slipad en enda gång förut, så den blir nog bara marginellt tunnare. Benarolja blir vad jag fattat som ett mellanting mellan olja och lack, och mjukt så det inte spricker. Tror inte det blir så halt som fernissa heller. Jag har lackat rorkult och en lucka med Tonkans, först två varv med Bio impression, sen 6, 7 varv med lacken, ganska omständigt vinterjobb men snyggt. Håller med ursprungsfrågeställaren att grå teak inte är alltför kul. Senast ändrad av Luffarn | 24 juli 2008 | 12:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_T 0 Postad 18 Augusti , 2008 Hej, Själv har jag kört med kaustiksoda. Teaken blir som ny. Kom ihåg, skölj med vatten ordentlig efteråt eller använd lite citronsyra eller dyligt för att neutralisera sodan. Sedan är det bara att olja på. Har en badbrygga på en plastbåt som jag har testat receptet på. Tyvärr blir teaken snart grå igen om man inte upprepar oljebehandlingen. /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 18 Augusti , 2008 Frågade en färghandlare vad de rekomenderade. Kinesisk träolja var det bästa, helt färglös och inehåller linolja. Behandlar man direkt då teaken är ny och ett par ggr till under sommaren så behåller man ursprungsfärgen som jag tycker är finast. Har sett en del som använt Golden seal men då har teaken blivit gulaktig inte snyggt alls. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maza 0 Postad 19 Augusti , 2008 Hej, Golden teak seal funkar kanon mitt teak däck är fortfarande brunt och fint. Finns att köpa i Sthlm/Edsberg tele 0705187810. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser