Musik 0 Postad 21 Maj , 2007 Vill ha tips på en enkel voltmeter att sätta på instrumentpanelen. Den ska ha digital visning med en till två decimaler. Kjell o CO har en billig MEN den behöver en extern strömkälla på 9 V. Mäter nu med min multimeter direkt på batterierna vilket är besvärligt och tar tid. /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Maj , 2007 kolla först om du inte redan har voltmätande funktion i något annat instrument tex eko lodet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 21 Maj , 2007 Denna kanske?? http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=254037.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 21 Maj , 2007 ELFAs kostar 1500 spänn. Min multimeter kostar några hundringar och den kan mäta en massa saker. Det måste ju finnas billigare varianter, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 Maj , 2007 Dom här killarna verkar ha tagit fram det som behövs: http://www.batteknik.se/webshop/lcd/lcd_reklam.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 21 Maj , 2007 Jag har ett ekolod - Garmin 140 - som också visar spänningen i batteriet. Ekolodet kostar cirka 1500 kr( du hittar billigaste priset på: www.prisjakt.nu ). Senast ändrad av Yadis | 21 maj 2007 | 10:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Maj , 2007 kör också med garmin 140 och får därmed både ljudlarm och på displayen voltalet. Kan knappt bli enklare och billigare. Har du bara lös mätare och ligger på däck och slappar så får du ändå ingen varning när strömmingen är slut. Men vill du bygga själv så en måste väl elfa ha en lös vu mätare eller disply annars så finns billiga multimeter instrumen som går att slakta och bygga in mitt egna kostar ca 200kr och har små knapp baterier och dessa är mest till för sumern vid mätning av dioder, batterierna är aldrig bytta och har hittills räckt i 10 år. om du behöver 9 volt till mäteren från k-co köp en liten spänningsomvandlare till 9 volt kostar någon tia. Senast ändrad av nikitalord | 21 maj 2007 | 11:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 Maj , 2007 om du behöver 9 volt till mäteren från k-co köp en liten spänningsomvandlare till 9 volt kostar någon tia. Mja, en del billiga voltmätare får spatt om man försöker mata dom från samma spänning som man mäter på. Det är det problemet som killarna ovan löst. Jag tycker de har är en ganska snygg lösning för en inte alltför hysterisk mängd pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 21 Maj , 2007 Det där går att fixa för några tior, så här gjorde jag. Skitforum går inte att länka normalt, länken görs om så det inte funkar. Får göra så här i stället, http://web.telia.com/~u11101231/ Gå in under renovering av Coronet 21 och vidare till våren-sommaren 2006 Senast ändrad av Gelis | 23 maj 2007 | 19:02 Senast ändrad av Gelis | 23 maj 2007 | 19:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 Maj , 2007 Den länken funkade inte, gör ett nytt försök. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-270 6 Postad 23 Maj , 2007 Hej. Tips, om man har 2 batterier, kan man spänningsmata från batteri 2 och mäta batteri 1 samt vice versa eller?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 23 Maj , 2007 Finns på Biltema för under en hundring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 23 Maj , 2007 Ja, alltså en vanlig voltmätare avsedd för bilbruk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 23 Maj , 2007 Mja, det finns en risk att man inte får ha någongemensam med det man mäter på och matningen. Om man har otur. Fast det är ju inte så mycket pengar så man kan ju köpa och prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 Maj , 2007 funkar bra ppå bilar utan att behöva extra strömförsörgning, liten spänningsomvandlare som förr fans på elfa mm för någon tia ger stabiliserad spänning. men jag sökte nyligen efter dem och dessa verkar ha utgått ska kolla upp där jag senast hämtade exakt vad de heter och kommer ifrån dessa ser ut som en vanlig transistor och man sätter dem mot något kylande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 23 Maj , 2007 Nu är länken fixad i mitt inlägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 23 Maj , 2007 Gelis har helt rätt. Kjell & CO:s billiga instrument (69 kronor) kräver en DC/DC-omvandlare som galvaniskt isolerar strömförsörjningen av instrumentet från mätobjektet om de är desamma. Kostar under 100 kronor inkl moms på Elfa i enstyck. http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2017305.htm 550 kronor från båtteknik eller 169 kronor plus kanske lite till som gör-det-själv..valet är fritt. Senast ändrad av Gunnar_ | 23 maj 2007 | 20:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 23 Maj , 2007 Kostar under 100 kronor inkl moms på Elfa i enstyck. Klicka här ... Nu fattar jag inget för den sida som du länkar till visar en voltmeter som kostar 1499:-, är jag blind eller? /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 23 Maj , 2007 Hehe, svårt det här med länkar..fixat. http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2017305.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 Maj , 2007 jag har använt mig av en annan då man tex satt 12 volts grejer i tunga fordon, den kostar bara någon tia och klarar i watt så det räcker för en gamal transistorradio köptes här i lokala elaffären. ska se om någon ligger kvar lägger i så fall upp en bild. vet att alla möjliga omvandlings spänningar fanns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 23 Maj , 2007 Köp en 7810 IC (7809) och häng på en konding på in och utgången. Avkoppling så att kretsen håller sig lugn och 0.1 uF är bra. Finns inte IC:n 7810 så ta en 7808 0ch lägg en zenerdiod mellan mittenbenet och jord. Zenerdiod för ett par spänn på runt två volt eller ett par 1N4148 x 2st. är 1,4 volt ovh du får runt 9 volt och idiotstabbat. Eller en trött BD trissa och ett par motstånd och en zenerdiod, men det blir mer prylar. Kolla Elfa på stabb. IC kretsar och det finns många varianter. Lycka tll /Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 23 Maj , 2007 Som jag försått det är det så här: det finns massor av spänningsomvandlare som funkar för att strömförsörja utrustning som är gjord för att köras på en viss annan spänning än den man råkar ha, exempelvis 12-voltradio i 24-volt-lastbil, eller 5/6/8/9 volt från 12 volt o.s.v. Det som är lite speciellt i det här fallet är att just den här typen av digitala voltmetrar (Elfa har också ett antal digitala panelvoltmetrar med exakt samma problem men dom kastar typ 10 gånger mer) som ska mäta sin egen strömförsörjningskälla behöver en referensspänningskälla som är helt isolerad från och oberoende av mätobjektet, altså galvaniskt isolerad från mätobjektet. Hemma/på jobbet/i labbet löser man problemet med antingen separat batteridrift av eller en växelströmstransformator någonstans i instrumentet. I rena likströmsapplikationer som det gäller här löser man det med DC/DC omvandlare som i praktiken faktiskt också har en (högfrekvens)transformator mellan in-och-ut-gångarna (galvanisk separation = två helt separerade strömförsörjningar). ..som jag fattat det hela.. P.S. Ett experiment: ta din digitala batterimultimeter och försök mäta spänningen på dess egna batteri med den. På min slocknar displayen när jag kopplar in proberna. D.S. Senast ändrad av Gunnar_ | 23 maj 2007 | 22:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 Maj , 2007 håller med, men min lilla prytel går att använda till div annat så de som har behov kan ta det som ett tips, bild kommer. Tycker för övrigt det verkar vara lite överdrivet detta med volt och batterier, kolla bara oros molnen som målas upp bara för en vanlig laddspole på en utombordare lämnar 16-18 volt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 24 Maj , 2007 OK, det börjar klarna. -Display från Kjell -Spänningsomvandlare (galvaniskt isolerad) från ELFA -Motstånd (100 Kohm och 10 MOhm) från ELFA MEN: Var sätter man strömbrytaren? På pluskabeln från batteriet man mäter eller på pluskabeln från spänningsomvandlaren? Svårare fråga: Hur kopplar man om man vill växla mellan att mäta förbrukarpaketet respektive startbatteriet? Flerlägesbrytare? TILL(startbat) - FRÅN - TILL(förbr.bat.)? Någon smarting som kan rita ett kopplingsschema? /Göran Senast ändrad av Musik | 24 maj 2007 | 20:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Maj , 2007 ang till från till claesolson har snygga microbrytare med gummerad knopp 6 pols ca 44kr st ang späningarna denna prytel använder jag för att reglera men ev funkar det inte till ditt expriment. L78M12UC 12 V 0,5 A 73-090-73 8.66 L78S12CV 12 V 2,0 A 73-095-78 12.00 som du ser priset är inte så avskräckande trots att det är från elfa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 Maj , 2007 Nej inte riktigt. 78-serien är seriestabilisatorer där in och utgång har gemensam jord. Ska du driva en enkel voltmeter måste du ha helt galvaniskt skilt dvs du behöver en switchad omvandlare. Typ de ganska söta små sakerna på ELFA som Gunnar länkade till i ett inlägg ovan. Eller så köper man hela kitet snyggt färdigkopplat och klart för installation för 549,- /A Senast ändrad av Anders_St | 24 maj 2007 | 11:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Maj , 2007 köp ett garmin 140 istället 1500:- volt display ljud larm djup larm med ljud grund larm med ljud fisk larm med ljud vatten temp. Det ända jag saknar är tiden kanske det finns någon enkel byggsats som man kan lösa tidsproblemet med , eller till frågan kan det gå med en vanlig klocka för landbruk, vad kan hända, vad kan gå fel????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 24 Maj , 2007 Finns det inngång på Garmin 172c så att man kan koppla in voltmätare också eller ? Mvh Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 24 Maj , 2007 Den (och alla andra GPS:er/plottrar/ekolod etc. med voltmeterfunktion) mäter sin egen egen drivspänning. Sådana instrument har också en annan fördel (förutom att dom ju ger så mycket mer för båtlivet relevant information)..dom är också designade att klara stora variationer och störningar på den ingående strömförsörjningen, typiskt kan ett och samma instrument köras med en drivspänning på allt-i-från min 5 volt upp till max 40 volt, beroende på model. http://www.syz.com/gps/power.html Senast ändrad av Gunnar_ | 24 maj 2007 | 20:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Maj , 2007 enl hemsidan • Alarm: Ankring, ankomst, ur kurs, områdes waypoint, tid samt batteri. den har till och med klocka och inte nog med det utan även Almanacka: Inbyggd almanacka för solens och månens upp- och nedgång. Får nog byta upp mig någon gång i framtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser