gusten1 26 Postad 20 Maj , 2007 Hej Min gamla VHF har lagt av och jag behöver en ny. Vad kan ni rekomendera förutom Sailor som är i dyraste laget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 20 Maj , 2007 Jag har en Uniden Oceanus som jag tycker är riktigt bra. Inte så dyr heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 20 Maj , 2007 Svårt! Har under en längre tid försökt bilda mig en uppfattning om kvalite mm på olika märken - men det har varit svårt! Jag vet bara ETT märke som ger 36 mån garanti på fast VHF - vad nu det innebär? Eller finns det fler som ger 36 mån garanti? Hoppas någon eller många med erfarenhet av VHF -kan ge bra tips här. Med hopp om en trevlig båtsommar :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 22 Maj , 2007 Icom har några modeller som verkar klara sig bra i tester. De har dessutom möjlighet till att koppla på en extern mikrofon som innehåller alla knappar för att styra hela apparaten... verkar smart. Då kan du ha apparaten nere i båten och koppla in en mic ute i sittbrunnen. Ligger runt 7´ SEK via engelsk postorder tror jag. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bayliner2650 1 Postad 25 Maj , 2007 Hallojsan..Köpte en Silva S10 på Hjertmans för 1590:- Verkar vara en bra maskin, men då jag ej monterat den än så är det ju bara spekulationer...Men efter ha läst instruktionsboken verkar det vara en rätt avancerad sak.... Ursäkta reklaminslaget.... MVH Peter.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 25 Maj , 2007 Hej Det blev en ICOM. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 28 Maj , 2007 Har du en bra antenn? Den är nog ganska viktig. Jag satte samtidigt som jag bytte VHF dit en ny hög med fyra vågräta spröt också. Stockholm radio har berömt min läsbarhet. VHFens märke kommer jag pinsamt nog inte ihåg. Det är Navship som säljer dem tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 30 Maj , 2007 Jadå en alldeles ny Comrod med nydragen 213 kabel så låter så bra det kan med den lilla inbyggda högtalaren. Jag gillade dock bättre den gamla Shipmaten (när den gick), med sin större högtalare och traditionella telefonlur. Den underlättade hörandet när det fanns bakgrundsljud som motorbuller tex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 16 Juni , 2007 Det blev en ICOM med rostfritt fällbart fäste och blindkäpp. 421an kopplades ihop med Garmin 178C och allt fungerade bra - även MMSI. En radiokontroll med Sweden Rescue på bästkusten och en test av utgående och inkommande signal visade på BRA resultat. Det tog ca 4-5 timmar för två fackmän att installera och kontrollera. Trevlig båtsommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Greip 51 Postad 19 Juni , 2007 Jag fick både min fasta och min bärbara ICOM stulna Den stationära vara förträfflig men den bärbara hade efter ett par år tämligen usel drifttid innan man var tvungen att ladda. Ny ack kostade en förmögenhet. Nu har jag på rekommendation från en amerikansk långseglare och radioamatör jag känner skruvat dit en Standard Horizon 1500. Den funkar och är klart mycket lättare att använda än ICOM-en. Om den håller i längden har jag ingen aning om. En stor finess är att man kan koppla till en extra commandmike, jag har satt stationen vid navbordet och den extra micken i ett stuvfack vid ratten. Går att styra nästan allt från den och det funkar utmärkt även om micken är lite stor. Förut hade jag skvallerhögtalare i brunn men då var man tvungen att gå ner för att byta kanal eller rent av svara om det var någon som till äventyrs ropade. Andra tillverkare har motsvarande lösningar men då är det ofta bara till deras värstingstationer=dyrt. /Greip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 22 Juli , 2007 Hej! Jag har ägnat de senaste sju åren åt att jobba med marinelektronik. Det är utan tvekan så att man får vad man betaler för. I funktioner skiljer det inte så mycket mellan de dyra och de billiga märkena, komponenter mm kostar lika mycket oavsett om det är Sailor eller Cobra som köper. De stora skillnaderna ligger i kvalitet. Själv har jag ett billighetsmärke och är nöjd med den, men eftersom jag har reparerat ett antal vet jag också att det är låg kvalitet på bygget. Sailor tycker jag är det överlägset bästa märket, men priset är orimligt högt för en pryl som används tre månader om året på en fritidsbåt, även om kvaliteten är refter. Silva och Icom är att rekomendera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser