Gesse 0 Postad 20 Maj , 2007 Var ute en sväng med lillbåten i helgen. På den sitter en Honda 8 hk. Hittade en ny sten som jag satte propellern ganska saftigt i. Hade fullvarv. Efter sprintbyte var det ett missljud. Jag hade då ca 3 sjömil hem och tänkte att så långt ror inte jag. Bära eller brista. Jag tuffade sakta hemåt och efter en stund försvann missljudet. Kan det varit så att dreven fick sig en kyss och detta slet in sig efter ett tag? I så fall är det väl läge att byta växelhusolja? Vad kan det annars varit tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 Maj , 2007 Men propellern klarade sig? Bra dimensionerad sprint. Mina icke proffesionella gissning på problem: Skev propelleraxel? Kolla med proppen av och växel i friläge; om du roterar axeln och kan se med blotta ögat att den inte roterar spikrakt så har du problem. (Linda upp ett snöre och dra av det så axeln roterar och kolla noga.) Byta olja? Mja i alla fall skulle jag skruva upp en av pluggarna och kolla hur den ser ut. Vatten sjunker under oljan så kolla lägsta pluggen. Mjölkfärgad olja = vatten = problem. Jag tror knappast din motor blev värre skadad av att du körde den hem. Är axeln skev eller du (mot förmodan) fått läckage blir det inte värre om man kör en stund till. Sålänge motorn fortfarande går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 21 Maj , 2007 Är det inte dumt att köra på stenar? Det är bättre att köra runt dom. Klarade sig proppen verkligen? Vibrerade motorn mycket efter smällen? I så fall kan nog axeln fått sig en smäll. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 21 Maj , 2007 Propellern klarade sig skapligt bra. Några mindre märken bara. Själva växelhuset slog inte i stenen utan bara propellern. Propelleraxeln har säkert klarat sig också för allt funkar som det ska utan vibrationer på alla vartal nu. Men konstigt det där med missljudet som försvann efter ca 7 - 10 minuters körning efter sprintbytet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 21 Maj , 2007 Kan inte missljudet bero på att du hade glömt att fälla ner motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 21 Maj , 2007 Tror inte det. Har för mig att jag sänkte ner den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 21 Maj , 2007 Du hade tur som klarade motorn så lidrigt. Konstigt att du gick på, du som har plotter i båten. I värsta fall kunde du ju användt VHF:en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 21 Maj , 2007 Nja. Har tyvärr inte det i lillbåten men det kanske är dags att sätta i det i den med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 21 Maj , 2007 Det är likabra så att du inte prickar fler stenar. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 27 Maj , 2007 Var ute och körde en sväng idag. Missljudet är totalt borta. Det måste varit något i växelhuset som fick sig en liten smäll och detta slet in sig fort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djme 0 Postad 28 Maj , 2007 Kolla propellern, kan vara så att något blivit lite skevt så att propellern gått emot någonstans på växelhuset. Kanske är det som slitits till lite efter ett tag. Det borde isåfall synas på proppen. /Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 31 Maj , 2007 Propellern fick bara mindre skador och ligger inte emot. Men hur som helst så funkar det som det ska nu som tur är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser