Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
Yadis

startmotorn evinrude 70 hk la idag av

Rekommendera Poster

Jaha, idag var jag o en kompis ute. Märkte när vi skulle ut att startmotorn tvekade lite, men släppte sen och motorn gick igång. Men när vi skulle hem orkade plötsligt startmotorn inte att dra runt stora kugghjulet, bara segade.

Nåja, vi drog igång motorn med snöre och åkte hem.

Så frågan är, var köper man en ny/utbytes-startmotor för en rimlig penning?

Motorn är en Evinrude 1976 70 hk.

 

En sak till, vet att jag varit på nån amerikansk site där man får fram alla delar till sin utombordare om man anger tillverkningsnr. Men minns inte adressen. Vill bara se vilken startmotor jag har, köper i sverige.

 

 

 

Senast ändrad av Yadis | 20 maj 2007 | 20:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du är säker på att det inte är batteriet som är dåligt?

 

//Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag är säker, så säker man kan bli:), på att det inte är batteriet.

Vi startade den bara 5 minuter innan o det gick fin fint, tror inte batteriet kan ändra sig så himla mycket på 5 min. Har dessutom ett ekolod som visar spänningen i batteriet och det var fullt(12.8).

 

 

 

Senast ändrad av Yadis | 20 maj 2007 | 20:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterier kan lägga av på 5 min, det har hänt mig. Det kan också vara högt kontaktmotstånd mellan batteri och startmotor Mät spänningen på polerna till startmotorn under startförsök. Från minus (jord)  till den grova ledning som går från startreläet till startmotorn. Om startmotorn är paj så bör denna spänning (under startförsökk) ligga på ca 12 V. 

 

Din beskrivning att den segar tyder mer på batteri eller ledningar till startmotorn, än på att det skulle vara ngt fel på själva startmotorn. 

 

 

 

Senast ändrad av guestsson | 20 maj 2007 | 21:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för infon. Men batteriet verkar ok eftersom ekolodet visar full spänning. Men du menar att även om batteriet är ok så kanske inte startmotorn får den ström den behöver ändå?

 

Det konstiga är att förra gången jag var ute så segade den en gång, stängde då av tändningen o prövade igen och då gick den igång. Men nu har den alltså lagt av helt. Men menar fortfarande att det kan vara spänningen till startmotorn?

 

Senast ändrad av Yadis | 20 maj 2007 | 21:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att det endast är kolen som är lite dåliga, eller oxid någonstans. Plocka loss startmotorn och eventuellt tillhörande relä och ta med alltihop till en bilelektrisk verkstad. De kan säkert hjälpa dig utan att du behöver köpa en helt ny startmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det inte var frågan, men om du nu ändå vill felsöka innan du ger dig på byte av startmotor så,

 

Tipps,

 

Prova gärna med att köra separat batteri med startkablar direkt på startmotorn, eller vanlig  starter.. Då får du ett garanterat svar på om det är startmotorn som kervar, eller den övriga elektroniken som inte vill sammarbeta ...

Denna metoden har alltid funkat fint för mig , och ska nog inte vara några problems för dig heller..

 

Med hälsningar Henke

 

Senast ändrad av Henke92 | 20 maj 2007 | 22:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska mäta på den imorrn o får den 12 volt så tar jag bort den o kollar om nån bilelektrisk firma kan kolla på den.

Tack alla för era råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en firma(www.elha.se) i stockholm som hade fabriksny startmotor till min evinrude för 1290 kr på lager, så kunde inte hålla mig - beställde en ny.

 

Edit: Måste bara tillägga att jag fick ypperlig service från denna firma! Mailade dom sent igår kväll, hade svar redan i morse(redan det är ovanligt) och nu är startmotorn redan på väg med DHL.

 

 

 

Senast ändrad av Yadis | 21 maj 2007 | 11:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var vid båten idag o skulle byta startmotorn, men visade sig nästan vara omöjligt utan att först plocka bort en massa saker från motorn. Det ensamma fästet på bilden sitter mitt i motorn, så att säga. Skitsvår att nå. Men kan gå, måste bara hitta rätt verktyg. Om nån har några tips så fram med dom:)

 

Senast ändrad av Yadis | 22 maj 2007 | 20:49

post-21790-1394235066,8516_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var idag vid båten igen och fick ta bort luftintaget(fanns inget luftfilter i, normalt?) och sen kom jag åt att byta startmotor.

Men ve o fasa. Provstartade och då snurrade den fint, men gick inte igång. Provade igen och då hade jag samma fel som förut, orkar inte dra runt!:(

Startmotorn verkar alltså inte vara felet. Men varför funkar den ibland(sällan). Kan det vara tändningsreläet?

Surt!

(japp borde ha lyssnat på en del inlägg ovan:))

 

Senast ändrad av Yadis | 23 maj 2007 | 19:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät spänningen över anslutningarna till startmotorn nu så du ser om det är dålig kontakt någonstans.
 
Är det t.ex bara 6-7V vid motorn och 12V på batteriplolerna så har du spänningsfall någonstans. Där blir det varmt ganska snabbt vilket kan vara ett sätt att se var felet är. Misstänk startreläet (kallas ibland solenoid).
 
En voltmeter kostar mindre än en tiondels ny startmotor.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordare har ofta skydd (ljuddämpare) för insuget, men någon utombordare med luftfilter har jag aldrig råkat på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag böjer mitt huvud lite skamset och inser att jag kanske borde lyssna först och agera sen:)

 

Idag var det mätdag. Mätte först på batteriet, såg ok ut. Sen mätte vi på startmotorn(den nya) under startförsök och den fick 2-4 volt(!). Nånstans försvann 8-10 volt! Vi mätte på startreläet och likadant där.

Då bestämde vi att hämta startkablarna från bilen och koppla batteriet direkt till startmotorn. Startmotorn segade bara! Batteriet är sönder, slut - tänkte vi då(vi visste ju att startmotorn var sprillans ny, enda nyttan vi haft av att jag köpte nytt:)).

Rusade(är det panik så är det) till närmsta öppna statoil och gav 1000 kronor för ett marinbatteri på 75 ah, satte i det och visst - nu spinner startmotorn som en mätt lagårdskatt! Underbart, men ack så dyrt detta blev:)

 

Trodde i min enfald att om ett batteri visar 12 volt så är det ok. Förklara gärna någon.

 

 

Senast ändrad av Yadis | 24 maj 2007 | 20:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kunna avgöra batteriets kondition ska spänningen mätas under belastning, beroende på batteriets inre resistans. Alternativt så investerar man i en syraviktsmätare (20 kr).

 

Eller också kan man ju lita på dom svar man får på MG.. 14.gif\

 

 

 

Senast ändrad av Flipper_510_HT | 24 maj 2007 | 20:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din sista mening har jag gjort mig väl förtjänt av, tyvärr7.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde i min enfald att om ett batteri visar 12 volt så är det ok. Förklara gärna någon

 

P= Ux I dvs power = Spänning (Volt) gånger ström (Ampere)

 

Kolla nån gång en tom batteri från ficklampan eller nåt liknande. De har fortfarande 1.5 V eller vad som står nu på batteriet. Men kraften är slut.

Att köpa en syremätare är ett bra föslåg.

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när man vet vad felet var så är tecknen tydliga. T.ex så hängde sig mitt nya ekolod(garmin 140) varje gång jag startade motorn, dvs före startmotorn började strula Och den ska klara 10-18 volt. Antagligen gick volten ner rejält vid varje start på grund av det usla batteriet.

 

Senast ändrad av Yadis | 25 maj 2007 | 10:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...