Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
bosse12345

Ojämn tomgång evinrude

Rekommendera Poster

hej jag har en evinrude 70 hk 79 . den har lite fär hägt varv på tomgången men för lågt varv när jag lägger in en växel. jag har vridit en skruv på förgasarn 1 varv men det höjde bara varvet när jag har en växel i

vad ska jag göra ...

tacksam för hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomgången skall justeras med varm motor och växel ilaggd.

På varje förgasare finns en blandningskruv. Denna/dessa reglerar hur mycket bränsle motorn får på tomgång.

Det finns oftast en centralt placerad skruv på gaslänkaget som reglerar tomgångsvarvet. Denna justering görs ibland på länkaget till tändningen.

Dra in resp blandningskruv i lätt botten och skriv upp hur många varv de var utdragna. OBS dra inte åt hårt, då skadas nål och säte. Efter detta kan du alltid hitta tillbaka till den gammla inställningen.

Öppna blandningsskruvarna till ett genomsnitt av tidigare inställning. Ofta ca 1 1/2 varv. 

Starta motorn och skruva sakta ut en av skruvarna till varvet sjunker. Cylindern får nu för mycket bränsle. Dra därefter sakta in skruven tills varvet sjunker, cylinder får nu för lite bränsle. Öppna igen precis så mycket att motorn går OK (varvet har ökat till sitt max) och öppna ytterliggare 1/4 varv.

Om förgasarna är OK så skall det gå att justera på detta sätt. För att inte få tjuvstopp hela tiden kan man börja med att ställa med friläge för att sedan efter justera med växel i. Det är ju med växel i man vill ha en säker och jämn tomgång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

var ligger gaslänkaget?? sedan finns det en sak man kan vrida på gasreglaget vad är det??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skruven på reglaget är nog bara till för att ställa in friktionen i själva reglaget, dvs hur hårt du behöver ta i för att gasa.

Alltså, gaslänkaget är helt enkelt länkaget som sitter vid förgasaren/förgasarna som öppnar spällen/spjället när du gasar. Öppna kåpan och fäl reglaget upp och ned så ser du garanterat hur länkaget rör sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...