Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Barry

Tändning som

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Mercruiser 5,0 MPI -03 som inte orkar varva. Den orkar bara till drygt 3000 varv när den är kall och 2200 när den är varm. Den är hur slö som helst. Jag har bytt till Sötvattenkylning på den nu precis så därför misstänker jag att det kan bero på den högre temperaturen i motorn och att motorn går ner i något sorts safe mode. Den börjar gå ojämnt och det verkar precis som att den backar tändningen. Är det någon som vet om det kan bero på det eller om det troligen är något annat?

Det konstiga är ju isf att den inte orkar något när den är kall heller, fast då kanske ECM:n stryper för att den är för kall!?

 

MVH

Barry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej.

Går det att varva den högre än 3000rpm när du inte har växel i?

Har du bytt propeller ? Vilken värme kommer den upp i när den är varm ? Vad var det för värme vid varm innan du bytte till sötvattenkylning ?

Går den orent ?

Orent vid högre varv ?

MVH Z

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det går att varva över 3000RPM när vi inte har växel i men den går inte rent då heller. Men den går rent på tomgång. Den går alltså inte rent alls förutom när man startar den och tills den blir varm. Den ligger på runt 80 grader varm nu och innan låg den på runt 65.
Finns det något lätt sätt att kolla ifall det är givarna som är sönder eller måste man koppla upp mot en dator?? Om det behövs dator är det någon som vet var någonstans man kan göra det på Västkusten i Lysekilstrakten?


Mailade även Monitor Products i USA (tillverkarna av sötvattenssystemet) och de hade inte hört talas att ECM:n skulle göra så att motorn går ner i safe mode.

 

MVH

Barry

 

 

Senast ändrad av Barry | 21 maj 2007 | 18:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

tror säkert att den kan ha något safemod som moderna bilar har i sitt styrsystem.   vill du kolla om den hindrar tändförställningen så sätt några sträck på svänghjulet och låna ett stroboskåp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du har en tempgivare som kallas ECT som är kopplad till ECM:n den kan du enkelt mäta upp. Om du rycker ut kabeln som går från givaren så har du två stift i givaren mät ohm talet mellan dessa stift det skall vid 70 grader visa 450 ohm, lägre om motorn är varmare och högre om den är kallare.

 

Jag hadde samma problem på min 5,7 mag mpi men det visade sig att topplockspackningen gått mellan 5:an och 7:ans cylinder. Så en rekomendation är att ta ett komptest innan du börjar slänga ut pengar på delar.

 

/Sören

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för svaren. Har lite att undersöka nu och pratade även med de som jag köpte systemet av och han trodde att det har med temperaturen på returvattnet att göra (att det blir för varmt) och då går motorn ner på 6 cylindrar.
Så man skulle kunna (enl. han) montera ditt ett motstånd som lurar ECM:n.
Det konstiga med det hela är ju bara att den inte går bra när den är kall heller, men enl. en annan källa så är Mercruiser väldigt känsliga vad gäller vattenflöde och temperaturer så ska även ta en titt på impellern och se så att det fungerar ordentligt.
 
MVH

Barry

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...