Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
a_eriksson

Mercury 402 40hk orkeslös

Rekommendera Poster

Nu när jag var ute första gången på sommaren då det var fint väder så ville inte min motor vara med längre,

tar det från början...

startade upp och allt var fint gick som en klocka i kanske 2-3 minuter på full gas, men sedan plötsligt på en gång så hade jag bara ungefär en 3,e dels kraft i motorn,

efter lite konferans med en granne så kom vi fram till att det kanske kan vara ett membran i en förgasare,

Är det någon annan som har haft detta problem eller vet vad det kan vara,

motorn kommer från 70-talet nångång

Tack på förhand från en nybliven frustrerad båtägare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste naturligtvis bli en ren gissning, men precis detta hände med våran 402 på jungfruresan år tre. Då var det tätningen mellan isolator och metallfot som hade pajat. Ringde NK Kristensson, Står det made in UK på siften?, det gjorde det. Kom in till oss och köp Made in  USA så skall detta inte hända igen. Detta var just när Thunderbolt kom och Mercury annonserade om att stiften skulle hålla för evigt. Kändes surt att behöva köpa dyra stift så snart även om det var farsan som betalde. 

Efter en liknade historia med min gräsklippare har jag kommit till slutsatsen att alla stift det står Champion på bör bytas per omgående.

Jag håller mig nummera till NGK och ND (Nippon Denso).

Det finns inget membran i förgasaren som skulle kunna förklara ditt problem, men frågan är om den går på båda cylindrar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om detta stämmer som du säger (som en annan fd mercury-ägare har sagt idag)

så blir jag väldans glad, så tackar tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...