Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Solvigg-21

Varm motor vid höga varvtal

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag har en AQ170 med 180 drev. Mitt problem är att motortemperaturen blir mycket snabbt för varm då jag ökar farten. Saktar jag ner och puttrar lite långsamt sjunker temperaturen till normal.

 

Min känsla är att sjövattnet inte kommer in i kylsystemet ordentligt vid högre hastigheter, det gäller både innan och efter den har planat. Jag har dock egentligen ingen kunskap om vad det kan vara för fel.

 

Har någon något tips för vad det kan vara och hur jag skall gå vidare?

 

Hälsningar,

 

Thomas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hade samma problem med min förra veckan iofs har jag en penta diesel men det visade sig att det var ett nystan med sjögräs som satt i oljekylaren, där insuget från sjövattnet går in..värt att lyfta på locket och kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat impellern ???? det du beskriver har jag råkat ut för och då var det impellern

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gå igenom hela kylsystemet, börja med de lättaste som att kolla impeller och termostat. Om dessa två fungerar kan se mycket väl vara kyllimporna och knäna som går på sista versen.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

tack för svaren. Jag har kollat impellern och även nu till slut lyckats få upp locket till sjövattensfiltret. Båda såg bra ut. Jag tror jag går vidare med att kolla oljekylaren. När temperaturmätaren visade långt in på det röda kom det rök ur motorn. Det tolkar jag som att termostaten fungerar, men det kanske är fel att göra det. Att byta kyllimpor verkar dyrt. Hoppas att jag slipper det.

 

Jag är mycket tacksam för svaren och jobbar vidare.

 

Hälsningar,

 

Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.Jag har en teori om att slangen mellan drev och motor är lös.Eller om din motor inte är sötvattens kyld,då finns det risk att kanalerna är igentäppta i block och topp,ev avgas limpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej,

 

nu har sommaren gått och jag har hjälpligt tagit mig framåt med båten trots temperaturproblem.

 

Båten hittar snart själv till varvet som försökt åtgärda mina problem. Hela innanmätet i motorn är rensant, limpa, oljekylarkanaler, alla rör, slang mellan drev och motor m.m. Impeller, vattenpump, teromostat och tempgivare är undersökta. Mycket har blivit åtgärdat men resultatet just nu är att jag är många tusen fattigare och båten går sämre än någonsin. Nu kommer jag inte ens upp i 1000 varv utan att den går varm.

 

Jag har märkt att om man sätter på ngt elektriskt, t.ex. sätter på en lampa eller motorumsfläkten så ger det utslag på temepraturmätaren. Efter senaste reparationen gick båten mycket bra då de provkörde. Efter det fixade de en kortslutning i instrumentbrädan. När jag sedan hämtade båten blev motorn varmare än någonsin.

 

Min fråga; kan mina värmeproblem häröra från elproblem i båten?

 

Hälsningar från en som ännu inte gett upp men är inte långt därifrån.

 

//Thomas

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du kollat vattenpumpen? det sitter ett skovelhjul i den. på en tidigare båt, så hade jag samma problem. varm vid högt varv, och den svalna vid låga varv. på den så satt det en skovel i som var gjord av metall, lödningen hade släppt,med följd att snabba varv = hjulet slirade.

tog läs pumpen, och det kändes på en gång att hjuler var löst, bara att byta, problemet löst... hade då haft ett par meckar och två varv som rekomenderat allt från oljekylare till att motorblocket tunnats ur med åren..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jo det är en av de saker som är kollade på slutet. Spelet mellan turbinhjulets vingar och huset justerades från 0.75 till 0.4. Det ska tydligen vara 0.4-0.8 mm. Efter det provkörde de båten och jag fick en detaljerad redogörelse för hur temperaturmätaren betedde sig vid olika farter.

 

När jag sedan kom och hämtade båten slutade tempmätaren aldrig att stiga. Den fortsatte långt in på det röda.

 

Det enda som gjorts mellan deras lyckade försök och mitt misslyckade var att de lagade en kortslutning i instrumentbrädan. Därav min undring om det elektriska kan ha inverkan på mina kylproblem.

 

//Thomas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...