Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Scrat

Tips på styrpulpet?!

Rekommendera Poster

Jag står inför mitt livs första båtköp, en styrpulpet...

Budgeten sträcker sig till max 100000kr. Det skall räcka till båt och motor (4-takt) samt även till plotter/ekolod... gärna även trailer!

Båten skall främst användas för fiske (1-3 pers) i Stockholms skärgård.

Har kikat på HR465, Ryds 475/478GT, Crescent 506, Grisslan 520, Yamarin...

Vad har ni för erfarenheter av dessa, har jag förbisett någon bra båt, är det någon jag skall passa mig för?

Finns det någon anledning (prismässigt) att vänta till hösten med mitt båtköp?

Vad gäller plotter/ekolod har jag tittat på Garmin GPSmap 520S och Lowrance LMS-522C iGPS... synpunkter på dessa?

Vore mycket tacksam att få era synpunkter/förslag på detta!

Senast ändrad av Scrat | 19 maj 2007 | 22:08

Senast ändrad av Scrat | 20 maj 2007 | 12:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara rekommendera Ockelbo B16, Jag och en polare delar på en som vi fiskar med och den tycker jag e grymt bra i alla väder. Vi har en Mercury 50hk 4T och den gör ca 34 knop med den på. Jag har inte åkt i en lika stadig båt i den storleken som Ockelbon är. Men tydligen så ska man ha den tidigare modellen runt 80 och 90 tal den med vitt skrov. Det sägs att det är mera plast i dom och där med stadigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med förregående. Köp en Ockelbo B-Ht 16

Hade min HT 16 i ett par år underbarfiske båt

post-25766-1394235064,1673_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är mycket nöjd med min Yamarin 5200 !

Modellen har bytt namn ett par gånger de senaste åren.

Kolla min sjöbod för info.

Hundratusen med alla tillbehör du önskar kan dock bli svårt att hitta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crescent 506 tror jag är en bra båt, konstruerad av Pelle Petterson och det borgar för en bra konstruktion.

Här har du Crescents faktablad från 2000 om 506:

http://www.crescent-boats.se/kataloger/00/pages/17.htm

Tror den tillverkades fram till 2006.

Kolla i Crescents 2006 års katalog så står det lite där också:

http://www.crescent-boats.se/kataloger/06/Cremo kat sv 2006.pdf

(sid 19).

Är självlänsande dvs regn-/stänkvatten rinner ur båten själv.

Finns med el utan mittbänk.

Finns även en liten Hard Top till den enl katalogen.

Evinrude 50 hk 4-takt är en Suzuki DF50. För övrigt är Johnson 50 4-takt samma motor dvs en Suzuki DF50. Det är alltså inga problem med delar till motorn och du kan således serva den hos en Suzuki marinverkstad.

Evinrude hade den i sitt sortiment några år i början på 2000-talet men inte nu längre (de satsar helt på sina E-tec nuförtiden).

Motorn har elektronisk bränsleinsprutning (EFI) som gör den modern (lättstartad även kall, jämn och fin tomgång, lite bensinsnålare än förgasarmotoor - du slipper alltså förgasare.

Delar och sprängskisser finns t ex på Brownspoint http://www.brownspoint.com (Parts Look Up) om du skulle behöva kolla på nåt.

Trollingmotorn som följer med är visserligen bra att ha som reservmotor men eftersom det är en 2-takt med förgasare funkar det mindre bra att köra med en sån för trolling på tomgång (sotar igen och stannar för el senare), bättre med en liten 4-takt. Fast du kan ju prova med huvudmnotorn till trolling ev med bromsskärm i vattnet så du kommer ner i tillräckligt låg fart. Om du kommer att pyssla med trolling vill säga.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 20 maj 2007 | 22:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var i samma läge som du för ett tag sedan. Tyckte 100 000 kr var vad jag ville lägga. Hade varit båtlös i flera år men blev åter sugen på båt. Tittade på styrisar strax under 5 meter, bland annat Ryds 478, Yamarin 490 och Askeladden 475. Kom dock fram till att de var lite väl små för min smak.

Fastnade till slut för Yamarin 5400 Big Ride, den är 540 lång. Den har några saker som jag värderar högt. Ett rejält räckverk i fören och ett litet peke som gör det till en barnlek att komma i och ur den. Fribordshöjden är väl tilltagen och durken ligger högt i båten så den tar sällan in vatten via självlänsen. Stora torra stuvfack och ett fack längs babordssidan som rymmer långa saker t ex fiskespön. Den är väldigt stabil stillaliggande men har ändå tillräcklig V-botten för att klara lite sjö. Styrplatsen sitter mitt i båten i sidled så båten är alltid i balans om man kör själv. Den har en fast bränsletank på 115 liter så man kan köra länge utan att tanka. På min sitter en 90 hk Yamaha 2-taktare och det är väldigt lagom. Den gör cirka 35 knop och marschar behagligt i 22 knop. Den tar strax under litern per sjömil. 

Båten tillverkades mellan 1994 och 2001. En nittiotalare med tvåtaktare klarar din budget på 100 000 kr. De sista årsmodellerna har ofta fyrtaktare men då springer priset upp till mellan 130 och 150 000 kr. Kan du tänka dej att pruta bort fyrtaktaren så tycker jag du ska ta en titt på en sån här. Motorbrunnen är förresten tillräckligt bred för en liten hjälpmotor om det är viktigt med lågfartsegenskaperna. Det är en ganska vanlig båt. Just nu finns tre stycken till salu på blocket.

Lycka till!

Senast ändrad av jarb | 21 maj 2007 | 02:54

Senast ändrad av jarb | 21 maj 2007 | 02:57

post-26269-1394235065,3693_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det finns många bra styrpulpetsbåtar.

Jag har haft en Uttern 4501 med en Honda 50hk.

Den gick riktigt fint och var en perfekt allroandbåt.

Perfekt till Dagsturer, fiske och vattensport.

Men det finns så många bra styrpulpetare nu så det spelar ingen större roll.

Hade jag varit i dina kläder så hade jag köpt ett känt märke. Tex. Uttern, Bella, Flipper, Yamarin, då andrahandsvärdet håller sig bättre,

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla bra svar!

Hur mycket varierar priset på styrpulpetsbåtar med årstiden... dvs blir de billigare till hösten? Är det värt att vänta till efter semestern?

4-taktare vill jag ha därför att jag lever i tron att de påverkar miljön något mindre än 2-taktarna, samt att de går tystare... de bör väl även ha ett högre andrahandsvärde!?!

(vad gäller den lilla trollingmotorn så ingår den i båten... inget jag tror att jag skulle ha köpt, om den inte redan satt där!)

Någon som har några matnyttiga synpunkter på plotter/ekolod?

Jag har kikat på Garmin GPSmap 520S och Lowrance LMS-522C iGPS... är dessa bra, eller rekommenderas någon annan modell (för upp till ca 10000kr)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Begagnatpriserna sjunker kraftigt på sensommaren/hösten.

Det finns en del som dumpar iväg sina båtar alldeles för billigt.

Det bästa du kan göra nu är att sätta ut en Köpes-annons, då kan du göra ett klipp, för då ringer en del som inte blivit av med sina båtar samt en del som är i behov av pengar.

Jag satte ut en köpesannons för ett par år sedan på en Honda 50hk och det slutade med att jag köpte en motor 10000:- under normalpris.

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var i ungefär samma valsituation som du för ett par somrar sedan, även om vi är mer intresserade av upptäcksfärder och bad än att fiska. Det blev en av de båtar du tittat på, Ryds 478 GT med 50 hk 4-takt.

Den (och flera av de andra som nämnts i tråden) har dock två nackdelar för fiske:

1. Lågt fribord (bara 65 cm upp till kanten på 478GT) vilket känns otryggt att stå upp bredvid. 90 cm är nog mer lagom.

2. Ganska tvär V-botten, vilket är bra i hög fart, men gör att båten gungar väldigt lätt när den ligger still.

Du nämner trailer och då undrar jag om du menar att du ska ha båten stående hemma och sätta i den varje gång. I så fall spelar båtens vikt stor roll (en fördel att 478GT är ganska lätt), både för vilken bil som krävs och hur stor (=dyr) trailer du behöver. EU-trailer plus båt får bara väga halva bilens tjänstevikt, annars behövs en bromsad trailer. Har du fått tag på en båtplats, då räcker det med en enklare vagn för vinterförvaring.

Ett alternativ värt att titta på kan vara en liten RIB eller ren gummibåt. De är lätta = mindre motor krävs och billigare trailer, samt ligger stadigt i sjön (men min fru vägrade gå med på gummituber). Minus är lågt fribord och mycket stänk vid hög fart.

Hösten -- har läst att det till stor del är en myt. Små plastbåtar är lätta att ta upp och de flesta vill sälja när de själva har köpt nytt = på våren.

GPS -- med tanke på din budget skulle jag rekommendera en billigare modell. Jag tittade länge på Garmin 525 (fantastisk skärpa och ljusstyrka), men inklusive sjökort kostar den dubbelt så mycket som storsäljaren 172. Bättre att lägga de pengarna på annat (i mitt fall VHS-radio och bättre propeller).

Jag är jättenöjd med min 478GT när jag är ute själv --- men med hela familjen (3 barn) så känns den liten om vågorna börjar gå lite högre.

Senast ändrad av Jonas478 | 21 maj 2007 | 11:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kolla på Micore 490 & 500

är väldigt mycket båt för pengarna

som jag själv använt för tävlings trollingfiske

har även varit ute på egna havsfisketurer med dom

köp dock ingen 490 före -94

de fick breddat & stabilare skrov då

http://www.blocket.se/vi/11727062.htm?ca=13_s

http://www.blocket.se/vi/11944384.htm?ca=13_s

Senast ändrad av Tomas_E | 21 maj 2007 | 18:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en ryds 510 gts med 90hk på.

Bra öppna ytor. Båda sitter bakom ruta under färd. Stabil, självläns, bra förvarings utrymen.

Även bra till dra vatten leksaker, bra badbåt.Verkligen en bra alltiallo båt.Lätt att traila.

Märks det att är nöjd med båten??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev till sist en Yamarin 490 Big Ride med en Suzuki DF50.

Ska hämta båten idag, så förhoppningsvis blir det en helg till sjöss!

Tack alla ni som kommit med intressanta och värdefulla tips!

post-26230-1394235089,7883_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...