Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
varaderon

Montering Ekolod

Rekommendera Poster

Tjena!

Har köpt ett beg ekolod och fick givetvis ingen instruktionsbok med. Nu har jag ett svagt minne av att givarna ska monteras på ett visst sätt men jag kommer inte ihåg hur, så därför till min fråga. Hur monterar jag ekolodsgivare samt fartgivarhjul?

Mvh/Bengan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nu vet jag inte om du har en givare för ekolod och en givare för hastighet, men principen är detsamma, se bilden för montage på en akterspegel med utombordare som har medurs rotationsriktning (har nästan alla).

Givarens kropp skall sticka ner några millimeter (ca 3-4 mm) enligt bilden så hela kroppen har kontakt med vattenytan. Och den skall vara parallell med båtens botten enl bilden.

När du skruvar fast i akterspegeln så täta skruvhålen med Sikaflex så du inte får in vatten i akterspegeln och den blir vattenindränkt och ruttnar med tiden.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 19 maj 2007 | 20:13

post-1495-1394235063,6945_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, ekolod finns det ju bara ett fabrikat av, och dom har väl bara en modell i sortimentet antar jag ?

Eller:

jag har en bil, den går dåligt, vad kan vara felet, typ.

Hur tusan ska man kunna veta om de ekolods-instruktionsböcker man har tillgång till och mer än gärna ställer till förfogande är relevanta för just din, när du inte ens nämner fabrikat på det du just köpt ?

Hehe, inte illa ment, men grundläggande information KAN vara avgörande för kvaliteten på svaret smiley-wink.gif\

Senast ändrad av Gunnar_ | 19 maj 2007 | 20:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det.

Spelar det någon roll vilken givare som sitter närmast propellern?

Går det inte lika bra att täta med någon form av silicon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spelar knappast nån roll.

Ekolodet måste sitta på styrbords/höger sida för den är känsligare för propellerströmmen.

Hastighetsmätaren/givaren kan du ha på babords/vänster sida om du vill, eller vid sidan av ekoldsgivaren men det kan hända att den kommer att störa ekolodet om du sätter den bredvid den.

Du kan sätta ekolodet innanför skrovet om du fördrar det. Bäst är att sätta den i ett rör som limmas i båtens botten i så fall och såpvatten i röret och givaran fastsatt i röret med lock ovanpå så det blir tätt. Går även att bara sätta fast givaren mot skrovbotten ca 1/2-1 meter från akterspegeln ganska nära mittlinjen (nån-några dm ifrån) som har kontakt med vattnet oavsett hastighet.

Du kan prova dig fram till lämplig placering i så fall med en plastpåse med vatten som du har givaren i och sen provar du var den bäst fungerar utan att tappa signalen (kontakten med vattnet) när du kör i olika farter.

Använd inte silicone på en båt. Det ger fiskögon på gelcoaten och är svårt att få bort dessa om man sen skulle behöva måla där och har inte inte riktigt samma styrka. Silicone hör ej hemma på en båt tycker jag i alla fall. Sikaflex är det man brukar använda som tätning för skruvhål i båtar. Sikaflex 291 herer den vanligaste sorten men det finns även en starkare variant (dubbelt så stark fog) som heter Sikaflex 292. Sikaflex finns dels som rör ca 300 ml dels på liten klämtub. Vit, svart, grå.

Ganska dyrt men väldigt bra. Har använt massvis med Sikaflex genom åren och hittils har jag inte blivit besviken på den.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 19 maj 2007 | 21:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske finns ett par grundläggande saker för de flesta ekolod tex vinklar i förhållande till akterspegel och propeller.

jämförelsen med en bil var nog för att uttrycka det milt, ganska så dum...

Men om vi ska fortsätta jämförelsen så är ju ekolodet en komponent precis som tex stereon eller acc.

Om man inte kan svara på ett trevligt sätt så behöver man inte svara alls!!!

Senast ändrad av varaderon | 20 maj 2007 | 16:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu köpt en tub med sikaflex och lite rostfria kabelklämmor. Nu väntar bara monteringen, jag återkommer.

Tack för hjälpen på förhand, om båten sjunker så är det ditt/ert fel...*L*

Mvh/Bengan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du steglister på skrovet så ska du montera givaren mellan steglisterna. Sätter du givaren vid en steglist så får du säkert mycket störningar på ekolodet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Steglist? Är det likamed en fast monterad badstege? Ursäkta en glad amatör...*rodnar*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att förklara men är botten helt slät finns inga steglister. Men är det liksom v formade förstärkningar på bottenskrovet så är dessa steglister. Letar nu efter en bild för att förklara närmare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här syns lite av ett par steglister på skrovet. Så vid aktern ska givaren monteras mellan två av dessa steglister.

post-22587-1394235067,2983_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok. Jag tror jag fattar. Båten är en särki 425 och det finns steglister. Ska tänka på det.

Tack för hjälpen.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget att tacka för. Anledningen till att man inte ska montera givaren vid en steglist beror på att bubblor som kommer framifrån skrovet samlas vid steglister vid aktern och sitter då givaren där får man garanterat störningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ooops, att du skulle ta det på det sättet var inte alls avsikten..smiley-surprised.gif\

Visst kan man tycka att det i de flesta fall borde vara generiska instruktioner för sådana komponenter men som jag uppfattade frågan skulle du också vara hjälpt av att få tillgång till en riktig manual på det du köpte (men jag kanske missuppfattat hela frågeställningen) 15.gif\

Kan bara konstatera att du trots ett antal inlägg fortfarande inte presenterat något svar på de i mitt tycke mest relevanta frågorna:

vad är det för nåt du köpt, har tingesten ifråga något modellnummer och någon tillverkare, och vad har du för båt, inombordare/utombordare, planande eller depacerande, skrovmaterial ?

Av ditt svar får man väl anta att det gäller akterspegelmontage, resten är fortfarande höljt i dunkel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul med lite konkreta och hövliga svar istället för den där gunnar. Har läst några av hans andra inlägg och hans lott här i livet verkar vara att racka ner på andra människor! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

depacerande, skrovmaterial ?

I övrigt så verkar det som vi nog kan klara oss utan varandra. Jag gillar inte din attityd gentemot dina medmänniskor, så jag tror att det nog är bäst att säga goodbye for ever...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ahh..nu sänker vi nivån till sandlåda..OK.

Jag erkänner mer än villigt att jag säkerligen kan upplevas som otrevlig av dom som inte fattar ens de tydligaste av vinkar.

goodbye for ever

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu så är vi i din sandlåda. Jag frågade efter lite enkla övergripande råd i en för er marina människor, ganska enkel instalation. Jag frågade inte efter manualer och vad du har fått detta ifrån det vet jag inte.

I denna fråga behöver jag inte beskriva vad det gäller för skonare, det är ju för fan samma princip när det ska monteras på en vanlig roddeka.

Just nu är det fråga om attityd och ödmjukhet till sina medmänniskor vilket du verkar helt sakna.

Ska vi fortsätta pajkastningen eller är du nöjd där????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har köpt ett beg ekolod och fick givetvis ingen instruktionsbok med.

Erkännes, korkat av mig att anta att du skulle vara intresserad av att få tag på en instruktionsbok.

I denna fråga behöver jag inte beskriva vad det gäller för skonare, det är ju för fan samma princip när det ska monteras på en vanlig roddeka.

Tro mig, det är enorm skillnad på hur man ska och kan montera en ekolodsgivare i min 9 tons helstålsbåt och i en liten plastbalja (jag har också en 1,5 tons plastsnipa, och har monterat den så kallade aktergivaren inne i skrovet!)..det var just därför jag frågade.

Varför kan du inte bara svara rakt-upp-och-ner, hur svårt eller hemligt kan det vara..eller vet du inte vad du köpt ?

Just nu är det fråga om attityd och ödmjukhet till sina medmänniskor vilket du verkar helt sakna.

Precis..jag har ju redan erkänt att jag kan upplevas som ett självgott monster, men du är uppenbarligen ödmjukheten och medmänskligheten personifierad och kastar aldrig skit på någon eller kommer med påståenden om någons personlighet eller attityd utan att alltid kunna visa exakt var vederbörande brast i omtanke.

Tack för att du uppmärksammade mig på mina fel..oändlig tur att det finns sådana perfekta personer som du som utan att tveka kan tillrättavisa oss mindre vetande.

Senast ändrad av Gunnar_ | 23 maj 2007 | 22:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har köpt ett beg ekolod och fick givetvis ingen instruktionsbok med.

Erkännes, korkat av mig att anta att du skulle vara intresserad av att få tag på en instruktionsbok.

Tro mig, det är enorm skillnad på hur man ska och kan montera en ekolodsgivare i min 9 tons helstålsbåt och i en liten plastbalja (jag har också en 1,5 tons plastsnipa, och har monterat den så kallade aktergivaren inne i skrovet!)..det var just därför jag frågade.

Varför kan du inte bara svara rakt-upp-och-ner, hur svårt eller hemligt kan det vara..eller vet du inte vad du köpt ?

Precis..jag har ju redan erkänt att jag kan upplevas som ett självgott monster, men du är uppenbarligen ödmjukheten och medmänskligheten personifierad och kastar aldrig skit på någon eller kommer med påståenden om någons personlighet eller attityd utan att alltid kunna visa exakt var vederbörande brast i omtanke.

Tack för att du uppmärksammade mig på mina fel..oändlig tur att det finns sådana perfekta personer som du som utan att tveka kan tillrättavisa oss mindre vetande.

Jag ber om ursäkt, dina kunskaper vad det gäller ekolod verkar sträcka sig långt över min vetskap.

Jag hade uppenbarligen fel i att det inte spelar någon roll om vad det gäller för skrov/Båt.

Sen hjälper det ju att läsa tidigare inlägg...*mutter*

Om du ser dig själv som en mindre vetande person kan ju inte jag hjälpa.

Jag bara uppmanade dig till lite vanligt folkvett, men det verkar ju vara något som du uppenbart saknar.

Jag är inget helgon, men kan du inte använda dina verbala kunskaper i ett bättre syfte, eller var det för mycket begärt?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har avtagbar fäste så jag tar bort givaren när jag kör fort

post-13375-1394235072,8021_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har avtagbar fäste så jag tar bort givaren när jag kör fort

Nu är det inget fartvidunder jag har, så det käns som lite överkurs för mig.

Men tack för tipset.

Mvh/Bengan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Invändig montering borde väl funka även i en träbåt eller?

(Så länger man inte monterar givaren ovanför en spik/skruv)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...