Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Danjel

Idag hände det som inte får hända

Rekommendera Poster

Nya båten som vi ägt i 1 och en halv vecka sjönk!

 

Det var en loggwiregenomföring som släppt, något som måste ha funnits ända sen den las i vattnet, ett litet hål som siprade in vatten, och fyllde barlaswttankarna, till slut kom motorbrunnen under vatten, och då gick mer vatten in genom styrgenomföringen.

 

När vi kom dit så hängde båten i sina linor både baktill och framtill, 1cm kvar till relingen var vattnet.

 

Som tur var fick vi dit brandkåren och med hjälp av deras kunskap och skicklighet, samt superpumpar fick vi upp båten igen.

 

Jag har kört motorn på fet blandning av k-sprit och 2taktsolja i en timme, och allt verkar ha klarat sig, men jag ska ringa försäkringsbolaget på måndag och be en fackman kolla igenom allt och åtgärda det som behövs.

 

Fy fasiken det här var en av de slitigaste dagarna hittils i år...

 

Bada fick man också var nog i en timme i 8 graders vatten.

 

 

MVH

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vad säger man..grav depression innfinner sig..att en sån skitsak ställer till med sånt elände. Jag lider med dig.  4.gif\

 

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här och 8 grader fy fasen, men du har i alla fall gjort det du kunde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vänder det för dig, det kan bara bli bättre.. Jag råkade ut för en lik ande händelse.. Jag fick in en massa vatten i MIN båt. Ha en underbar sommar !!

post-23012-1394235063,8125_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vänder det för dig, det kan bara bli bättre.. Jag råkade ut för en lik ande händelse.. Jag fick in en massa vatten i MIN båt. Ha en underbar sommar !!

post-23012-1394235063,8861_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt montera en nivåströmbrytare i kölsvinet och koppla till länspumpen men det har inte blivit mer.
 
Ska göra slag i saken nu.
 
Såg nära tio båtar som sjunkit i hamnen denna vår. Vinterliggare som lämnat sina båtar utan tillsyn. Det behöver inte sippra in mycket om båten inte får en koll då och då förrän den ligger på botten.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länspumpen var enligt säljaren det enda kända felet på båten :)

 

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som en mardrömstart på den nya säsongen och båtköpet. Sjösatte själv min nyinköpta båt i helgen och det som hände dig får mig att fundera på om jag borde teckna en båtförsäkring. Men frågan är om båtförsäkringen omfattar bärgning av båt som sjunkit pga av otäta skrovgenomföringar? Kollade runt lite på en del försäkringsbolags hemsidor men hittade ingen info. Vad säger ditt försäkringsbolag?

/Micke   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringsbolaget (trygghansa) verkar vara en ännu sämre investering än båten. Pratade med dem idag, och de sa att i princip ingenting täcks av min s.k. HEL-försäkring, inte ens nya tändstift till motorn.

Han jag pratade med sa att -då skulle ju båten bli i bättre skick än innan.

 

Stolarna har blivit väldigt dåliga, och mögelrisken är ju stor, som tur är så fick vi ju upp båten väldigt fort, och motorn har jag ju kört i 2 timmar nu. Men det finns ju eventuellt en massa följdfel som kan komma på elektronik, och motor samt inredning.

 

Man ska ju rent generellt vara medveten om att ett försäkringsbolags affärsidé faktiskt INTE är att hjälpa sina kunder, utan det ÄR att inte betala ut någon ersättning och tjäna pengar. Detta är ju väldigt tydlig framförallt vad gäller fordonsförsäkringar, där dömer man ju alltid till 50/50 om det finns minsta osäkerhet i skadeärendet. Jag har vid ett tillfälle blivit påkörd bakifrån av en full kille på avställd motorcykel som saknade körkort. jag dömdes till halva ansvaret eftersom jag hade accelererat för långsamt från ett rödljus hundra meter tidigare.

 

Det verkar nu då också tyvärr som att även båtbranschen lider av problemet att inte kunna ge sina försäkringstagare den service och hjälp som de betalat för genom att vara kunder och flitigt betalat in premie för i många år.

 

Nåväl, vi får se vad varvet säger om skadorna, och vad det landar på i slutändan. Det ser ju ut som att det blir en båtsommar trots strulet och mardrömsstarten.

 

MVH

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

strunta i försäkring, vanliga olycksfall mm täcker ju in personskador även på fritid och den insparade premien lär nog efter några år räcka till ev kommande båtskador.

 

ett tips som borde kollas upp på husbilar går det att teckna husförsäkring kostar nästan ingenting och då ersätts allt lösöre vid tex stöld, har varit ut för detta utomlands och även lösa pengar, kamera filmer mm ersätts som normalt aldrig går på stöldförsäkringen. Så kalla båten för hus båt istället och begär en lösöresförsäkring, gnäller de så säg att du kommer bo några månader i år i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nej försäkringar har man ingen större nytta av när det händer ens egna grejer. Det som kan bli riktigt dyrt typ eldsvåda och om man skadar annan person eller egendom är väl det försäkringar kan vara ekonomiskt motiverade för.

 

Själv har jag lägsta premie på båten och har istället självrisk på 40000. Sådant man oftast ändå snabbare ordnar själv än att ligga och vänta på att ett varv ska ta hand om.

 

De pengar man får över på lägre försäkringar sätter man in i fonder och aktier och i långsiktigt sparande så har man snart en slant att ta av när det händer.

 

T.ex bilen - ingen vagnskada c:a 2000 kr/år

MC:n sammalunda 1500 kr/år

Båten - högsta självrisk och ingen instrumentförs 3000 kr.

Aldrig maskinförsäkringar för TV, diskmask mm c:a 1000 kr

 

Summa 7500 kr per år. På 20 år med lite ränta så har man C:a 300.000 kr. Följden blir att bilen kanske har nån skråma, MC:n blev inte så vacker efter marktagning men de funkar bra ändå. Håller man på hela livet och inte är nån olycksfågel har man till att dryga ut pensionen när man får åldern inne, kanske en miljon. Räkna bort 200.000 för ett par ordentliga missar så har man ändå kosing över.

 

Fördelen är solklar, man slipper tjata med försäkringspersonal. Sånt har jag klarat sämre än att hantera verktygslådan och spackelburken.

 

 

Senast ändrad av forgus31 | 21 maj 2007 | 12:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lilla erfarenhet säger att det alltid är något som krånglar eller inte fungerar som man vill, när man köpt ny/annan båt.

 

Med denna vetskap la jag i min båt tidigt för att sedan ta upp kort efter att ha testat allt.

Alltså så slapp jag bli besviken och stå med en båt på land när säsongen väl börjar, och hade gott om tid att fixa bristerna.

 

Det jag hittade under min provdag, var en hel del.

Ruffluckorna skramlade.

Tanken var lös i 3 av 4 fästpunkter.

En av självlänsarna läckte in i båten.

Dräneringsröret mellan ruff och akterstuv (där pumpen sitter) var spräckt

Proppellern var för stor (finns nu en rostfri 21 Yamaha propp till salu)

 

 

Ps. Inte för att det hjälper dig just nu, men till nästa båtbyte kanske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

har oxå en förstor liggande till mercury 19 tum tror jag kanske vi skulle öppna en propeller bytar tråd jag vill ha en extra istället som är två storlekar minst mindre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,vad man däremot måste ha i försäkringsväg,det är ju en ansvarsförsäkring,om man kör på en annan båt tex,då ligger man risigt till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen dum idé.

 

Det har nog blivit en hel del propellrar liggande efter att folk hittat sin favoritpropeller.

Propellrar som blivit liggande efter båtbyte mm.

Ordnar du det?...12.gif\

 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om jag får låna tillbaka mitt ämne en stund... :)

 

Har pratat med varvet, och de kommer och kollar och gör ett kostnadsförslag i slutet av veckan.

 

Enligt han jag pratade så sa han att båten måste upp och motorn bultas av och skickas till en reparatör, grov uppskattning var runt 30 tusen för reparationen, plus fraktkostnad etc..

 

Kan det verkligen vara så illa?

 

/D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är rädd för att det kan vara så. Själv höll jag på att sänka min förra båt för två år sedan - även om vattnet inte nådde mer än en bit upp på motorn. Körde den sedan i två veckor därefter la startmotorn av. Full av vatten - 5.000 spänn. Den måste alltså upp bums och torkas - annars är det försent.

 

Har Du fått in vatten via luftintag och annat skulle i vart fall inte jag våga lita på motorn utan en ordentlig genomgång.

 

Fy faen va trist - lider verkligen med Dig.

 

Carl-Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Nya båten som vi ägt i 1 och en halv vecka sjönk

 

kolla vilken ågerätt som är inskriven i det finstilta,

ge handlar sen ett ultimatum om ev kostnadsdelning eller ångrat köp, var felet med länspumpen inskrivet bland det som behövdes åtgärdas eller var detta ett dolt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det nog, tid är av yttersta vikt.

Motorn i sig klarar sig nog om man kör den omedelbart efter upptagning.

 

Elen är det värre med.

Först kommer startmotorn, sedan är det inte ovanligt med tiltmotorn, sedan kommer oxid, dålig kontakt mm.

 

Min förra motor var sjunken en gång innan jag köpte den.

Den kördes dock till marinan och revs isär ca 2h efter upptagning och klarade sig bra, med undantag från tiltmotorn.

 

Det tog dock ett år innan tilten la av, men det syntes att det var av sviterna efter saltvatten vid kolen.

Tiltmotornerna ska vara täta, men med tiden så torkar kabeltätningar mm och tål då inte att stå under vatten.

 

Det är alltid en risk med sjunkna motorer. Jag tror det är sällan de lever ett helt problemfritt liv efter att besökt botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick veta att en jag känner sänkte sin nya båt vid sjösättningen... :-)

Glömde bort att bottenpluggen var borttagen. Hela båten blev fylld med vatten. Han hade ingen plugg på sin förra båt, så det var väl lätt glömt. Men han fick igång motorn efter att de lyckats få upp båten igen och tömt den på vatten.. Tur eller..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade ner startmotorn i helgen och smorde upp, monterade på startmotorn idag, och körde lite med båten.

 

Elfelen börjar komma nu, motorn stannar när man kör på 70% gas och uppåt, jag gissar på att den inte får soppa som den ska. den ger inte heller samma fart som tidigare, idag toppade jag bara 26 knop, den borde ge 30-31 någonstans, sedan dansar volmätaren hambo, gå upp och ner hela tiden, tror att detta bara är början på alla fel... suck

 

idag känns det jäkligt tungt.

 

MVH

/Danjel

post-8632-1394235075,4729_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är många som lider med Dig - och håller tummarna för att det trots allt skall gå att få rätsida på problemen - utan hiskeliga 30.000.

 

Hade jag varit som Du hade jag hållt mig i närområdet hela sommaren för att inte riskera ett haveri ute till sjöss. Kanske kan Du också få fatt i en liten billig utombordare som reserv så Du alltid kan ta Dig i land.

 

Motorn tycks ju ha klarat sig och elfelen bör väl efter någon månad ha visat sig alla.

 

Trist som faen - jag förstår hur det känns

 

Carl-Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se om du dränkt båten i havet eller insjö.
 
Det är ju av avgörande betydelse när det gäller att ta hand om den. Har den sjunkit i saltvatten bör saltvatnet lakas ut genom att låta motorn ligga i sötvatten.
 
Saltvatten som torkat koncentrerar saltet till 100% salt som i sin tur alltid är lite fuktigt och leder ström ganska bra, liksom att det fräter på ledningar och metall och stål.
 
Ligger den i sötvatten några dagar så dras saltet ut ur alla skrymslen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att allt löser sig för er... Nå´ t jag tänker på är: om båten är ny, och loggenomföringen varit felaktig från början... är det inte dem ni köpt båten av som skall bekosta eländet då...?

 

Har ni köpt en sprillans ny båt från en marina eller liknande... jag vet inte hur mycket ni har kollat upp deras skyldigheter, men jag hade i alla fall börjat den vägen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy fan va trist. Såg att du ligger i Kanalen vid sjönära. Jag bor i närheten...

 

Hur som helst. Hoppas allt löser sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag var Österskärs varv där och tittade, de ska ta om hand om båten, men de har inte tid just nu. Så tills vidare kommer jag försöka få iordning så att vi kan använda båten i sommar. På fredag ska jag ta isär och dränera förgasarna.

 

Varvet har lovat hjälpa mig med upptagning så att jag kan mecka på land och sedan lägga i den igen. Jag hoppas att den har klarat sig så pass att det blir båtsommar iallafall.

 

Tusen tack för allt stöd jag fått av er, det värmer!

 

Maringuiden är ett excelent forum att söka information i, har fått många tips här.

 

Jag återkommer när det händer saker!

 

MVH

/Danjel

 

Senast ändrad av Danjel | 29 maj 2007 | 21:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I helgen har det meckats, jag har gjort rent insuget, monterat ner förgasarna och kört igenom dom med t-röd samt tryckluft.

 

Har även bytt packningar mellan förgasarna och motorblocket, samt tändstift.

 

Jag fick justera tändvinkeln lite grann för att få den att gå bra på tomgång.

 

Fortfarande kvarstår problemet att motorn dör på allt över 75% trottel.

Det går bra att varva upp, och komma upp i plan, men när man går över 75-80% gas så går motorn bara en 20 sekunder sedan säger den bara baaaaaaah och så dör den. Direkt efter den dött går den lätt att starta igen. Det verkar nästan som om den inte får ordentligt med soppa?. kan det vara pumpen som lagt av?

 

Jag monterade av pumpen och har gjort ren t alla membran och blåst rent, det ser helt juste ut.

 

Någon som har några tips och idéer?

 

MVH

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Några bra saker att kolla om du inte redan gjort det;

 

1, Motoroljan. Har du fått in vatten i motorn kan det så klart ge uppennbara problem med rost osv men också att olje-(vatten)volymen är för stor. Finns det vatten i oljan kan det nog vara bäst att tappa ur via oljepluggen och inte suga ur oljan eftersom vattnet gömmer sig på botten.

2, Vatten i tank, ledningar eller filter. Har du otur har du gjort rent förgasarna och får tillbaka vatten så fort du startar. Töm filter och sug ur ett par liter genom bränsleledningen för att vara på den säkra sidan.

 

Som någon skrev tidigare så tror jag att det kan vara en god idé att spola av motor, motorrum, batterier osv med sötvatten när båten är på land och bottenpluggen ur. Har du sedan möjlight att blåsa torrt och få på oljespray på känsliga ställen är det ju kanon.

 

/A

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om du ber någon pumpa på blåsan samtidigt som du kör max, vad händer då?

 

Jag har haft ett liknande symptom 2 ggr.

Den ena gången var det en spricka i membranet i bränslepumpen.

Den andra gången var det en spricka i själva pumphuset.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...