Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
KristofferL

Vatten i VP280 drev

Rekommendera Poster

Har gjort en dum sak(rookiemisstag, klantighet...tja).... kollade inte oljan innan vinterförvaringen och upptäckte idag att det var alldeles mjölkig olja. Efter att jag sugit upp lite olja och lagt i ett glas upptäckte jag att det blev en separation av olja och vatten. Oljenivån ligger ca 30% över maxnivå när man kontrollerar stickan.
Vad göra?

Vad är det vanligaste tänkbara felet vid vatteninträngning i VP drev? 
Bälgen till drivaxeln är nu bytt trots att den gamla var torr o fin när jag lyfte av drevet vid vinterförvaring.
Kan man provtrycka med tryckluft själv? Vilket maxtryck kan användas utan att göra bort sig?
Tack på förhand för hjälp!
Mvh,
Kristoffer 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen har packnningen nere vid propelleraxeln get sig. Så drevet behöver åtminstonde packas om. Om man inte har gjort detta tidigare är det nog bäst att lämna in det, men problemet är nog att få tid hos något varv nu. Men vill/måste du ge dig på det själv så har tidningen Praktiskt Båtägande nyligen haft en artikelserie om detta.

Lycka till

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det!

Kan också tänka mig att det är dags att göra det.
Det borde väl inte vara några problem att ordna det själv kan jag tänka. Brukar kunna fixa det mesta själv.

Något speciellt man skall tänka på? 

/Kristoffer 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ett vanligt ställe till och det är packboxen vid växelväljaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset. Intressant att du sa det för jag tycker inte det ser så fint ut vid växelväljaren och tänkte att det skulle kunna förekomma läckage där. (se bild).

Vad jag förstår så är det en radialtätning vid växelväljaren, stämmer det?

En sådan håller ju inte i all evighet direkt.
En liten parantes bara, är det någon som vet hur man tar loss bottenpluggen för oljan i drevet om den sitter som in i .....? 

Mvh,
Kristoffer 

post-13520-1394235064,0323_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En slagskruvmejsel brukar vara det säkraste sättet att lossa på hårt sittande skruvar. Om spåret är slut så återstår det att försöka lossa på den med hjälp av en spetsig dorn och hammare. Om detta inte funkar så är det nog borrmaskinen som gäller. Har du föresten kollat så att o-ringen på oljestickan är hel så att det inte är där vattnet har trängt in?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,enkelt,åk till en båtfirma,dom provtrycker drevet,å vips,vet du var det läcker,enkelt va

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...