KristofferL 0 Postad 19 Maj , 2007 Har gjort en dum sak(rookiemisstag, klantighet...tja).... kollade inte oljan innan vinterförvaringen och upptäckte idag att det var alldeles mjölkig olja. Efter att jag sugit upp lite olja och lagt i ett glas upptäckte jag att det blev en separation av olja och vatten. Oljenivån ligger ca 30% över maxnivå när man kontrollerar stickan.Vad göra? Vad är det vanligaste tänkbara felet vid vatteninträngning i VP drev? Bälgen till drivaxeln är nu bytt trots att den gamla var torr o fin när jag lyfte av drevet vid vinterförvaring.Kan man provtrycka med tryckluft själv? Vilket maxtryck kan användas utan att göra bort sig?Tack på förhand för hjälp!Mvh,Kristoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatsman 0 Postad 19 Maj , 2007 Förmodligen har packnningen nere vid propelleraxeln get sig. Så drevet behöver åtminstonde packas om. Om man inte har gjort detta tidigare är det nog bäst att lämna in det, men problemet är nog att få tid hos något varv nu. Men vill/måste du ge dig på det själv så har tidningen Praktiskt Båtägande nyligen haft en artikelserie om detta. Lycka till /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KristofferL 0 Postad 19 Maj , 2007 Tack för det! Kan också tänka mig att det är dags att göra det.Det borde väl inte vara några problem att ordna det själv kan jag tänka. Brukar kunna fixa det mesta själv. Något speciellt man skall tänka på? /Kristoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 19 Maj , 2007 Finns ett vanligt ställe till och det är packboxen vid växelväljaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KristofferL 0 Postad 19 Maj , 2007 Tack för tipset. Intressant att du sa det för jag tycker inte det ser så fint ut vid växelväljaren och tänkte att det skulle kunna förekomma läckage där. (se bild). Vad jag förstår så är det en radialtätning vid växelväljaren, stämmer det? En sådan håller ju inte i all evighet direkt.En liten parantes bara, är det någon som vet hur man tar loss bottenpluggen för oljan i drevet om den sitter som in i .....? Mvh,Kristoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 20 Maj , 2007 En slagskruvmejsel brukar vara det säkraste sättet att lossa på hårt sittande skruvar. Om spåret är slut så återstår det att försöka lossa på den med hjälp av en spetsig dorn och hammare. Om detta inte funkar så är det nog borrmaskinen som gäller. Har du föresten kollat så att o-ringen på oljestickan är hel så att det inte är där vattnet har trängt in? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 20 Maj , 2007 Hej,enkelt,åk till en båtfirma,dom provtrycker drevet,å vips,vet du var det läcker,enkelt va Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser