Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Ankelstam

Montering intrument

Rekommendera Poster

Tjena! Jag är nybliven båtägare och behöver hjälp. Jag har bytt ut givare och instrument (Wema) till både färskvattentank och till bränsletank. Dock får jag maximalt utslag vid inkoppling oavsett om givaren är inkopplad eller inte - nålen står på max. Intrumentet är kopplat till och - och till givaren, som och är kopplad till jord, allt enligt instruktionerna.  Behöver jag något motstånd nånstans? Tacksam för hjälp! :-)

Senast ändrad av Ankelstam | 19 maj 2007 | 13:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, Bosse. Jag har nu kollat dessa sidor men förstår fortfarande inte varför jag får max utslag (FULL TANK) på mätaren även om inte sensorn är inkopplad. Kan förstå det resultatet om det vore fel på sensorn... Får nog överlämna till proffessionella :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Därför att när sensorn inte är inkopplad så har du inte den spänningssänkande resistans över instrumentet som just vad sensorn är.

En givar-resistans lika-med-eller-över 150 ohm är ju full tank..lägre volym ger sjunkande resistans, ner till tom tank = 0 ohm.

Har du ingen sensor ansluten så är ju motståndet oändligt ohm = ohyggligt full tank!

Koppla en kabel tvärs över sensoranslutningarna så blir säkert utslaget = tom tank.

Ohm-mät att givarna håler sig inom spec, och kolla att BÅDA kablarna är intakta HELA vägen från instrument till givare.

Senast ändrad av Gunnar_ | 19 maj 2007 | 21:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack - där trillade poletten ner. En bit. Jag får fullt utslag även med givare inkopplad (och tom tank) men nu vet jag var jag ska felsöka. Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

... om någon äär intresserad kan jag nu meddela att jorden för intrument och givare måste vara kopplade tillsammans, även om det inte står i kopplingsschemat. Gör man det så funkar det. Tack alla för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart (för den som vet hur el funkar)..2.gif\

Gött att du fixade det till slut 21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst har jag lärt mig en del. :-) Och försäljaren på Erlandssons och personen på Wema (!) som båda hade uppfattningen jord som jord...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...