Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
El_Fluffo

Värde på en Yamaha F25 04

Rekommendera Poster

hej.

Jag har en Yamaha F25 från 04.

Jag har kört den i Sötvatten Storsjön under 04. 05 kördes den inte och 06 gick den i Sundsvall under juli & Augusti månad. Motorn är alltså i nyskick och det finns inga skador eller märken på den.

Tänkte slänga ut den på blocket och kursa iväg den men frågan är vad man kan få ut för den? Någon som har en uppfatting om värdet?

post-3425-1394235063,3834_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Listpris på Yamaha Scandinavias hemsida för en 2007 års modell är enl nedan, men det är sällan man betalar listpriset, det är ju bara ett rekommenderat utpris till konsument.

Ny Yamaha F25 kostar idag (inkl moms), rek. ca-pris

F25AMH 38.300

F25AE: 42.300

F25AETL: 47.200

A = Motorgeneration

M = Manuell start

H = Rorkult

E = Elstart

T = Elhydralisk trim/tilt

L = Lång rigg

Vad har du på din?

Yamaha har inte ändrat på nåt på F25 såvitt jag vet sen -04 fram till idag. Däremot kom det en ny generation F20 i år (och hade det kommit en ny F25 hade din sjunkit i värde).

Hur många gångtimmar har den?

Har impeller bytts nån gång än?

Har den servats på Yamaha verkstad varje år (kvitton?) el har du själv gjort service?

Ovan är exempel på saker som bör påverka prisbilden.

Gissar att den kanske tappat 20-30 procent i värde sen den var ny.

Värdetappet är ju störst de första åren på nästan allt nytt, så även de flesta båtprylar. Eftersom den verkar vara i bra skick och gått sparsamt kanske du kan få lite extra för den. Men egentligen är det omöjligt att säga vad du kommer att få för den, är nån villig att slanta upp t ex 30 tusen för den och du accepterar det så blir marknadsvärdet det i just detta fall. Tillgång och efterfrågan kommer att avgöra.

Här är exempel på en F25 1999 som ett företag vill sälja (privat köp ligger lägre förstås): http://www.blocket.se/vi/11450703.htm?ca=7_s

Men storleken 25 hk är väl hyfsat eftertraktad då det finns många mindre

båtar den  skulle passa på. Dock väger den en del, 62 kg, så det är knappast en sak man plockar av från akterspegeln efter varje tur.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 19 maj 2007 | 14:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt utförliga svar.

Jag slängde ut den på blocket i går kväll för 30.000kr

Ringde en kille ganska på en gång som kom och köpte den idag så det blev en snabb och smidig affär där det verkar som bägge blev nöjda och beåtna.

/Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...