Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Tobbe_E86

Bygga stålbåt samt vad kostar det att plasta en träbåt

Rekommendera Poster

Hej jag skulle vilja bygga en stålbåt men jag har inte någon aning om vad det kostar. Jag vill att det ska finnas utrymme för 2 bäddar i fören sedan yttligare 3-4 bäddar och kök i midskepp samt en större sittbrunn 6-8personer. så ni som har en liten aning vad tror ni att det slulle kosta.

Vad skulle det kosta att plasta en 9*3 snipa

Senast ändrad av Tobbe_E86 | 19 maj 2007 | 00:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,en sak ska du ha klart för dig,att bygga en sån båt,är något fruktansvärt med jobb,inte heller ekonomiskt försvarbart.Ok du kanske har intresse å pengar,men men.

Jag har haft en stålbåt i 11m klassen,bara skötseln är helt sanslöst med jobb,vet inte vad du har för erfarenhet,,,men lägg ner??

Det bästa å billigaste om du vill ha en stålbåt,är att köpa en begagnad som du gillar,sen fortsätta å greja som du vill ha den

Tro mig jag vet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för bygge du har på gång i bilden i din sjöbod?

Ang stålbåt:

Kolla på begagnade, kanske blir billigast i slutändan?

http://www.blocket.se/vi/12002516.htm?ca=7_s

Plasta 9x3 m snipa:

Tror i och för sig en träbåt håller bäst om man inte plastar in den utan vårdar den enl konstens regler som just en träbåt.

Men skulle jag plasta skulle jag använda epoxy och väv. Visserligen dyrt men det är starkt och vattentätt. Och sen slipa och måla med lämplig färg (för UV skydd). Lär gå åt åtskilliga plastdunkar med plast och rätt många meter väv.

Kolla lite på West Systems hemsida, det står en del där om plastning http://www.westsystem.se/

Tror dock den blir rätt svår (om ens möjligt) att försäkra den sen.

Försäkringbolagen brukar inte vara pigga på att försökra plastade träbåtar.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Veglarn

det är som bosse säger! det är helt jävla omöjligt att försäkra en plastad träbåt.. har försökt nu i tio år att få försäkringsbolagen att fatta att en plastad träbåt oftast är en bättre båt om det är gjort på riktigt vis.. sen kommer man ju undan blötläggning på vårkanten om man plastar :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...