Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
knackhatten

tomgångs inställning

Rekommendera Poster

hej!

har en fråga angående tomgångs inställning på min gamla yamaha 9.5

som lyder följande:Om jag skruvar in tomgångs munstycket i bott och sedan skruvar upp det 1½-2varv(mässingskruv med fjäder som sitter ovan på förgasar halsen)skall man sedan ställa in skruven som trycker på ett plåtbleck på spjällaxeln och hur mycket?eller vad är den till?ska den inte

ligga emot alls

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska skruva som det står på nålventilen, den med fjädern så att motorn vibrerar så lite som möjligt, då har du rätt BLANDNINGSFÖRHÅLLANDE. Grundinställningen, där du börjar, ska vara 1½ - 2 varv för att du ska kunna få igång motorn. Tomgångsvarvtalet justerar du med den andra skruven som sitter på spjällaxeln, den med stoppet, tills motorn går ca 800 varv per min.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för tipset!ska sätta igång så fort som möjligt så att jag får

ordning på den.

magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej igen!

var ute och provade båten efter tomgångs inställning motorn gick mycket fint tills jag körde båten på tomgång i cirka en minut med växel i när jag

sedan drog gasen i botten så det enda som hände var att motorn fick lixom

frossa och det hände inget tills efter några sekunder då kom allt på en gång.Kan tilläggas att jag har haft isär brytarkontakterna för rengöring under vintern om det kan ha med saken att göra.(den startade på första rycket i alla fall)

magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara så att du fått vatten i bensinen? Har du vattenavskiljare på bränsleledningen? Det verkar ju som om det är vatten. du kan prova med att byta till nytt bränsle o se om den går bättre då.

Har du korrekt brytaravstånd när brytarna är max öppna? Sitter tändkablarna fast ok?

När den hackar nästa gång, kolla då i flottörhuset om det finns vatten där, eller sug upp en ½liter i en flaska från botten i tanken o kolla om det finns vatten där. OBS, sug INTE med munnen! FARLIGT

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej!

ska kolla det som du skrev i morgon mycket bra tips föresten stort Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...