Axelman73 0 Postad 18 Maj , 2007 Under turen i dag smälte batterikabeln från moin batterifördelare och andra batteriets pluspol. Upptäckte att batterivattnet var helt slut, är detta anledningen eller kan det finnas något annat man borde fixa också? Någon som vet vad som händer när man kör med ett batteri som får slut på vatten? Batteriet är som sagt ihop kopplat via en batterifördelare. Först batteriet används enbart för att starta motorn, på andra batteriet är båtens tekniska utrustning ansluten - gps, bränslemätare, lanternor m. m. Vid tillfället var dock bara gps och bränsleindikatorn igång på ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 18 Maj , 2007 Du har tydligen en kortslutning nånstans, kolla strömmen med allt bortkopplat. Det ska till rejäl strömrusning för att en batterikabel skall smälta. Dags att gräva djupt! MEN AKTA DEJ FÖR BATTERIEXPLOSION, det som kokade bort från batteriet var KNALLGAS!Du hade en sagolik tur! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 19 Maj , 2007 Du har kortis i batteriet eller överladdning. Kortis så kokar vattnet bort för det försvinner en cell och batteriet är då på 10 volt .Ex. Alltså så laddar du 14 volt på ett 10 voltsbatteri och det blir sketavarmt. Eller så laddar generatorn för mycket och sedan beror det på vilken laddfördelare du har och det finns den sorten som delar rätta av = jämt alltså mellan batterierna. Men har du en fördelare, som känner av batterierna var för sig och ett av dessa behöver mer och därav pumpar på just på detta batteri så har du förmodligen kortis i en cell i det batteriet då spänningen aldrig kommer upp. Byt kabel och kasta batteriet. Kolla batteriseparatorn. Kolla din laddning framför allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser