roen 0 Postad 18 Maj , 2007 Hej. Jag undrar om det finns något service intervall på Mercruiser V8or? Jag får båten servad och konserverad på auktoriserad verkstad varje år. Och de ser till att bla oljor och impeller byts med lämpligt intervall. Men nu undrar jag hur ofta ska man tex byta avgaslimporna. Jag har en Mercruiser V8 5L ifrån 1999. Den har gått i sötvatten sen 2004 åren innan vet jag ej om man kört i söt eller saltvatten.Motorn har i princip ingen rost vad jag kan se inget på avgaslimporna iaf. Jag har ingen aning om hur många timmar motorn har snurrat. Om man ska be sin verkstad gå över hela motorn.Vad kan en sådan operation kosta ? Det ska tilläggas att jag har absolut inga problem med motorn idag. Den går som en klocka.Men man vill ju inte riskera att den rasar för att man inte servat den ordentligt. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 18 Maj , 2007 Syns ju inte utanpå om limpor, avgaskrökar osv börjat rosta inuti. 10 år borde det väl hålla i alla fall. Kör du i sötvatten nu? I förebyggande syfte kanske du i höst/vinter kan låta ta lös limporna och kolla hur de ser ut. Ser de bra ut så montera tillbaka tuta och kör ett par år till. Nya limpor kostar ju en slant. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roen 0 Postad 18 Maj , 2007 Jag har båten i vättern. Jag får be dem kolla upp limporna vid servicen nästa år. Jag hoppas de inte byter dem även om de är ok.Ibland blir man ju lite misstänksam om mekaniker gör för mycke. Eller är detta smidigt att göra själv ? Senast ändrad av roen | 18 maj 2007 | 15:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 18 Maj , 2007 Jag skulle säga så här. Lika väl som du och jag vill tjäna pengar så vill säkert din verkstad kille göra de också.Lämnar du in motorn och ger de fri händer lär de antagligen säga att topparna måste plan slippas, cylindrarna borras, mm Och gör du inte det nu kommer hela motorn rasa. Jag talar av egen erfarenhet. Att renvera motorer idag är inge lönsamt. Bättre att köpa nytt om de total rasar. Mitt tips när de gäller motorer och service, var noga med att byta olja i drev och motor. Satsa på original oljor och filter eller ännu bättre. Sen e de bara att lyssna och vara uppmärksam, händer något ta tag i de då. Dessa motorer bygger på GM`s block fråb 30-talet någon gång, alltså inget finkalibrigt som BMW motorer eller så. De tål med andra ord en del stryck. Vad gäller limporna och knäna kan du se om de e rost mellan skarvarna, i 99 fall av 100 är det där de börjar läcka. Känn också på limporna och knänan när motorn är riktigt varm. E de så att du bränner dig på dem e de antagligen slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser