Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Larsan75

Backväxel ur funktion Merc 800 -79

Rekommendera Poster


Har läst alla inlägg om liknande problem men har så många olika scenarion så startar denna tråd i hopp om hjälp!


Jag är nybliven båtägare till en flipper 575 -79 med denne gamle relik där bak, köpte båten i februari och motorn var då enligt ägaren i fullt fungerande skick. Sjösatte båten förra helgen och märkte då direkt att backväxeln ej gick i, clunchen rasslade lite mot backdrevet dock(la ur växel direkt då jag förstod att det såklart inte är bra). Tog upp och justerade vajern och fick i backen på land, i med båten igen men nu blev det inte ens ett rassel. Kollat vajern igen med båten vid bryggan men hittar inget fel med justeringen iallafall(fick inte motorn att rassla ens med max justering). Nu ligger båten i vattnet och jag har hunnit kört många timmar utan back, spännande att som landkrabba lära sig köra utan back hehe. Att notera, spärren som skall gå i då motor är i neutral samt backväxel fungerar inte heller, märker att denne går på halvvägs men det hindrar inte att lyfta motorn. Ringde förre ägaren som då sa att han hade haft detta problem en gång tidigare och då bara lyft upp motorn och släppt ner den våldsamt och då fungerade backen igen, kan det stämma?


Nu funderar jag då, en sommar utan back och åtgärda detta i vinter eller ta upp båten? Jag har olika felorsaker, växelstag trasigt(men då borde väl inte framåt fungera heller?), clunch/backdrev. Jag misstänker att det kan bli problem att dela riggen. Skall jag då kolla växelhuset först för att kolla drev/clunch innan jag försöker dela riggen?
Vad tror ni kan vara felet och hur skulle ni angripa problemet? Är inte rädd för att skruva men man har ju läst och hört ett o annat om fastrostade drivaxlar på dessa mercurymotorer. Kanske inte optimal start men det som inte dödar härdar har nån vis man sagt.
Följdfråga då, förre ägaren har ju efter jag ringt honom haft detta problem en gång hände det då jag tänker efter(han sa inget om det vid försäljningen). Borde han stå för kostnaderna som kan bli?
Tacksam för eventuella åsikter/tips av er sjöbjörnar!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Efter att lusläst alla poster innehållande ord som drivaxel, växelstag, rost osv låter det rimligast som att växelföraren vridit sig. Om så är fallet kan symptomen bli att utbuktningen på axeln som skall lägga i backspärren inte knuffar till ordentligt samt rörelsen på clutchen blir otillräcklig för att komma i kontakt med backdrevet. Låter detta rimligt?
 
Isåfall måste man alltså plocka ner det och då har man ju läst om fastrostad drivaxel men man kan ju ha tur. Några frågor då om jag skall dela på detta:
 
1. Skall växeln vara i framläge?
 
2. Växelföraraxeln är alltså delad? denna bit förstår jag ej. Vad jag menar är, jag lossar de fyra bultar som håller upp det hela inklusive den under anoden och då skall det hela ramla ner i bästa av världar om jag förstår det hela rätt? Om det då är så, hur får man då sedan bort växelförarstagen om det är två? ett som sitter förankrat uppe i motorn och den nedre delen i växelhuset?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...