Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
conny737

EU trailer, hur påverkar axelpositionen köregenskaperna?

Rekommendera Poster

Skall köpa en EU trailer till min båt (400 kg inkl motor), har fastnat för två modeller nämligen TK BT 750 och Tiki BT 750. Bägge har väl sina för och nackdelar.

Bland annat olika typ av stödrullar, vilket som är bäst vet jag inte, kan kanske tycka att TK ger ett bättre stöd eftersom den även har sidorullar fram.

 

TIKI har vipp men måste köras långt ut i vattnet, Tk har ingen vipp men ett längre överhäng så det kanske kompenserar för vipp.

 

Väsentliga saker, men viktigast tycker jag nog att det är hur dom uppför sig på vägen.

 

Tiki har sin axel placerad längst bak på trailern, medan TK har sin axel säkert en meter längre fram. Någon som kan svara på vilken lösning som är stabilast? Mht slingring till exempel.

 

Senast ändrad av conny737 | 18 maj 2007 | 00:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En trailer med hjulparet längre fram borde i teorin ha tendenser att slingra sig lättare.

 

Exempel:

Har själv en Bålstasläpet REG1350 där hjulparet sitter långt bak. Kör en del med den, även backning förstås. Har genom åren fått lite känsla för hur den beter sig både framåt och bakåt.

Lånade en vanlig släpkärra ev en granne för ett tag sen - väldigt kort och hjulparen närmare bilen förstås. Mycket vingligare färd med den än med min trailer om jag jämför. Backning med den lilla kärran var mycket svårare, den svängde än hit än dit för minsta rattrörelse.

 

Men så har du det här med kultrycket, det avgör också hur stabilt trailern kommer att följa dragbilen. Runt 50-70 kg kultryck brukar funka bra.

 

Jag skulle nog välja en trailer med hjulen lite längre bakåt.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 18 maj 2007 | 00:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

säger man inte att kultrycket ska vara mer 30-50 så att man kan lyfta \enkelt\ utan att knäcka ryggen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara möjligt att justera båtens läge på trailern och därigenom kultrycket genom att flytta benet som vinchen sitter på framåt eller bakåt. Axelns placering bör inte spela så väldigt stor roll med tanke på båtens låga vikt - välj den trailer du gillar mest med tanke på pris, uppfattad kvalitet och funktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar nog bra med 30-50 kg kultryck också, men jag föredrar 50-70.

 

Citat från Fogelsta Trailergruppen), deras Släpvagnshandbok om nån är intresserad: 

http://www.fogelsta.com/_content/handbok.pdf

 

Avsnittet om Båttransportvagnar (sid 28):

Kontrollera att Du har rätt kultryck, du bör ha

mellan 50 och 70 kg. Ett negativt kultryck gör ekipaget trafikfarligt.

 

Avsnitt om Säkerhet (sid 6):

 

Kultryck

Kultrycket är den vikt med vilken släpvagnens kulhandske trycker på dragbilens dragkula. Kultrycket får inte överstiga 100 kg eller vad som står skrivet på kulhandsken. Kultrycket får inte vara negativt,

dvs. släpvagnens kulkoppling får ej dra dragbilens dragkula uppåt.

För högt kultryck försämrar bilens styrförmåga genom att ”lyfta” framhjulen. Negativt kultryck försämrar styrförmågan genom att i besvärliga situationer ”lyfta” bakhjulen.

Det kultryck vid vilket släpvagnen följer bäst efter bilen varierar mellan olika bilmodeller. Genomsnittsvärdet ligger dock erfarenhetsmässigt mellan

70 - 80 kg.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha för svaren, ekipaget är ju ganska lätt så det har kanske ingen betydelse var axeln sitter. Hade det varit stor skillnad hade det väl funnits någon tråd om detta på MG. SÅ det lutar åt en TK, den verkar robustare. Helsvetsad t.ex.

 

Bålstasläpet gör ju också fina vagnar, men är en hel del dyrare (50%). Den har ju bland annat självjustering (eller vad det nu kallas), men det har kanske inte så stor betydelse när man ensam ska ta upp en plåtbåt? Eller är det värt att satsa på?

 

 

mvh, Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Placeringen av axel påverkar i viss mån körgenskaperna ju längre bak den sittter desto mer kommer det krävas att du håller ut i kurvorna. Å andra sidan så med en axel som sitter närmare så måste man tänka på det eventuella överhäng som kan uppstå så visst har det en viss betydelse men inte någon större. Det som är mest intressant är nog att du får så mycket av båtenens vikt att ligga över just axeln.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i exakt samma sits som du, har verklgien kollat runt efter ett släp till min styrpulpet. Fastnade precis som du för dessa 2 trailers.

Efter många samtal med försäljare och privatpersoner så blev det en TK BT istället för Tiki.

De allra flesta, förutom försäljare av tiki då, säger samma sak: TK har en överlägsen kvalité, speciellt en synpunkt kom fram av många för att konstatera på ett enkelt sätt att Tk har kvalité:

Citat från Marininvest i kalmar, men detta har som sagt påpekats av många fler.

Anmärkningsvärt är att snedgående stag på Tiki trailer mellan axel och dragstång är skruvat med bult. TK Trailers vagn med fyra tvärgående balkar är helsvetsad.  Detsamma gäller övriga fastsättningar, inget är med bult som på andra trailers. I mina ögon är det hästlängder mellan dessa två vagnar kvalitet mässigt. Brenderup är den enda trailer som kan jämföras med Tiki i kvalitet men till ett högre pris.

 

Jag kan varmt rekommendera att kontakta Marininvest i Kalmar, www.marininvest.se

 

Jag fick denna trailer för endast 10.000:- !!! Normalpris 13.900.-

 

Lycka till med trailer köpet

post-25143-1394235063,4091_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack ska du ha, det blir som sagt sannolikt en TK. Har också varit i kontakt med marininvest, dom har de bästa priserna verkar det som.

 

/Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått???

Har du köpt trailern i Kalmar???

 

jag är hypernöjd med min.......

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Elektro,vilken har du köpt nu? Du jämförde ju TiKi med Brenderup.

Jag köpte TK och är sådär nöjd. Båten väger med motor drygt 500 kg och kommer man upp i 80 km/h eller litet högre och vägen är litet ojämnd, börjar det gungar litet.

Dessutom har min båt (Galeon 475) ingen genomgående köl och det gör det att det blir litet jobbigt att traila ner båten. Kanske hjälper en vipp kölrulle?

/sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en TK BT650. Jag kan nästan garantera dig att en vipp kölrulle gör det avsevärt enklare att få i båten.

 

Tyvärr har jag inte provat trailern än till min båt, då den inte är levererad ännu. Min båt kommer att väga runt 320kg motor på 100kg, så runt 420kg totalt i mitt fall.

 

Köpte du den också av Roberto i Kalmar??? Jag är väldigt nöjd med priset i alla fall, 10.000 lappen jämt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...