Mr_Colt 0 Postad 17 Maj , 2007 Fick äntligen min Ryds 568 igår(fy f-n va grym den är!!) och efter demo och en timmes tur egen tur där GPS och Ekolod var igång men inte i fokus förrän den började tjuta pga låg grundvatten nivå 0,6 m, jag sa bara SHIT! och drog ner till noll speed.... strax innan visade den 19 m djup och efter 10 m drift med ögonen rakt ner i spat så blev det 29 m djupt, aldrig såg det ut som det var 0,6 m inte... Vet någon vad detta beror på? visar ekot på tångruskor eller något liknande? Snackade med en kompis som känner vattnen som sin egen ficka och det är mellan 19-30 m djup där... Så jag kom hem med saltstänk i håret och med GPSen i handen och tänkte sätta mig och kika och pilla och så hemma i lugn och ro... Men se det gick inte, inget batteri och i kartongen låg endast manual på svenska och engelska, är det någon som vet om det ska ingå strömkabel för hemmabruk åsså? Eller måste man sitta i båten för att kunna pilla och lära sig sin nya GPS?? Senast ändrad av Mr_Colt | 17 maj 2007 | 19:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 536 Postad 17 Maj , 2007 Det ingår inte kabel för hemmabruk vanligtvis och till 420 gör det inte det. Jag antar att du har 420S med inbyggd ekolodsmodul och att du har en akterspegelgivare? Det är inte ovanligt att ekolodet suger luft när man kör lite snabbare eller i högre vågor. Då blir signalerna helt kass och kan säga omväxlande 0,6 meter och 176 meter. Typ. Jag antar att det var det som hände dig. Man kan testa att vrida ner ekolodsgivaren en aning, bara nån millimeter längst ut, så kan det bli bättre men lika gärna sämre. Bara att testa sig fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 18 Maj , 2007 I vår förra båt hade jag ekolod och trots många försök att justera så fick jag det annat än i undantagsfall aldrig att fungera bra i planing p g a luft under givaren. Slå av ekolodet i hög fart och njut av åkningen istället ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beckman 0 Postad 24 Maj , 2007 jag har precis köpt en 420s på ebay. skulle gå loss på 3800kr med frakt. Han skulle skicka som garanti returnering. = noll i tull, hoppas jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 24 Maj , 2007 Om packetet är rätt märkt kommer det att gå igenom tullen utan problem I ditt fall hade jag dock övervägt att endast försäkra paketet till ett värde av 2000:- och skickat packetet med märkningen Gift for family (står det endast Gift på packetet är gränsen 500:- ) ... då hade det varit helt grönt. Så bara att hoppas att killen plitade ner rätt text på paketet då :-) Senast ändrad av Yammi | 24 maj 2007 | 22:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beckman 0 Postad 24 Maj , 2007 mm, jag valde bort att försäkra överhuvudtaget. Lite risky, men somsagt, tullen går ju på det värdet om något. Säljaren verkar seriös, säljer 5-10 gpser om dagen 99.9% i feedback av ca 3000pers. så det får duga det kommer bli jobbiga 2veckor av väntan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 24 Maj , 2007 Ofta bättre att ange ett lågt tullvärde än inget värde alls pga att om paketet fastnar och det ej finns värde kommer tullverket (posten) att kontakta dig och du måste skicka in kvitton eller liknande med värdeupplysning för att få ut paketet. Kan ta veckor ... Sannolikheten för att det ska försvinna är ju annars försvinnande liten så ingen större risk du har tagit Hoppas du får din GPS och slipper de svenska pålagorna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beckman 0 Postad 25 Maj , 2007 haha, tack tack. den första dagens väntan ska påbörjas nu. Någon som vet vart de billigaste bluechart g2 vision small kartorna finns? har sett dem för 1900:- på sea sea. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 5 Juni , 2007 Hej! Varifrån beställde du din Garmin 420 i USA? Jag har mailat två olika leverantörer på Ebay för att beställa, men inte fått svar från någon av dom... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beckman 0 Postad 5 Juni , 2007 hej! jag beställde från en snubbe som hette shopepal, men jag har inte fått den en. Frakten till sverige skulle kosta tror det var 60dollar eller liknande, här har du den auktionen: http://cgi.ebay.com/GARMIN-GPSMAP-420s-MARINE-CHARTPLOTTER-SOUNDER-DUCER_W0QQitemZ270126984080QQihZ017QQcategoryZ84077QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lillis 0 Postad 5 Juni , 2007 Håller på att ta hem en GPS via min svåger. Det fanns tyvärr ingen 4008 på lager så det verkar bli en 525S istället. $839 kostar den. Duktigt mycket billigare än här hemma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser