keihin 0 Postad 17 Maj , 2007 Ställer frågan åt min morfar: Det hela började i augusti -06 då hans Evinrude 30hk -89 blev utan gnista. Lokala marinan kontaktades och motorn lämnades in för reparation. Morfar fick ett muntligt pris på ca 3000:-, när motorn hämtades visade sig notan vara 5400:-. 2700:- för ett beg. tändsystem samt 2700:- för jobbet. Detta sägs vara komplett tändsystem, dvs. stator/tändplatta, tändspolar, CDI-box (om den har en sådan?) osv. De gamla delarna fick han inte med sig hem, jag sa åt honom att åk tillbaka och hämta dem för t.ex. statorn går ju få omlindad för en 1500-2000:-! Han fick då en liten låda med en stator och två tändspolar i varav den ena aldrig har suttit på hans motor, den hör till något annat. Utöver allt detta så hade de på marinan haft sönder både pinnen man ställer riggvinkeln med samt ena haken som ligger på insidan akterspegeln (där handskruvarna för motorfastsättning går genom). Eftersom det var mitt i säsong så fick han löfte om att detta skulle de åtgärda (gratis) när säsongen var slut! Motorn bultas genom aktern så det var ingen större fara. De skulle omg. beställa delar från demonteringen i Luleå så dessa fanns till hands, de skulle ringa så fort de fått hem delarna! Tiden gick, det blev höst, vinter och även vår! Inte ett pip från dem. Morfar åkte ner en fredag och frågade när det skulle bli av, isen låg tjock och de sa att han skulle komma in med motorn för att få den åtgärdad. Sagt och gjort den lämnades in direkt på måndagen och skulle vara klar på ungefär 14 dagar. Veckorna gick men inget hände, nu har det gått åtminstone en månad och ingenting har hänt! Nu har de slutat skylla ifrån sig på demonteringen och de säger att det är nya delar från Stockholm som dröjer. Morfar åker ner varje dag och frågar hur det går, igår hade han tyvärr gått i taket och fått svaret av mekanikerna att passar det inte kunde han ju ta igen motorn. Men är det konstigt han blir irriterad, de har ju haft nästan 10 månader på sig att ordna detta!! Nåt tips på vad vi kan ta oss till? De längtar ut till sommarstugan men det är för långt för att ro. Borde man inte ha rätt att få låna en motor av dem när det ändå är de som har haft sönder den? Tacksam för alla tips! //Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 17 Maj , 2007 Inte för att jag vare sig suttit i samma sits, eller vet vad man ska göra. Att morfar gick i taket är väl inte konstigt... konstigt är väl isf att det dröjde så länge. Vad heter marinan... så att ingen annan anlitar dom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winga25 0 Postad 17 Maj , 2007 Jag skulle ringt till kommunens konsumentvägledning och bett om råd. Din morfar har all rätt till en lånemotor eller en annan motor i stället för den andra som verkstaden själva inte har klarat av att fixa. Hälsa din morfar och säg till honom att han har inte gjort fel och GE INTE UPP: //Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
keihin 0 Postad 17 Maj , 2007 Tack för svaren, får ta och göra det. Ang. marinans namn vill jag inte hänga ut dem nu då jag inte kan säga 100% att det är enbart deras fel att det dröjer nåt så otroligt, vill ha fakta först. Det är dock en större marina som är åf för bl.a. Nimbus, Bayliner, Ryds, Uttern m.fl. så man tycker ju att de ska ha god kontakt med de flesta tillverkare/leverantörer? Ska kontakta demonteringen i Luleå och höra om de fått någon förfrågan. Han säger även att nya delar är beställda från Stockholm. Kan det vara från nån generalagent alt. centrallager för Evinrude/OMC? Nån som känner till det och hur man isåfall kommer i kontakt med dem, de borde ju kunna lämna uppgift på vilket datum de fått beställning och vilken leveranstid de har på delarna. Senast ändrad av keihin | 17 maj 2007 | 20:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gittan 0 Postad 17 Maj , 2007 Jag tycker att du har väntat allt för länge med att hänga ut marinan det heter ju smakar det så kostar det och då ska man ha all rätt till rimlig service,tyvär finns det allt för många marinor som är väldigt obehagliga men ingen ordentlig servicevilja så har dom inga kunder och då får ju den lilla firman ett bättre läge stå på dig som en annan kille skrev du har ju komsumentrådgivningen heja på din morfar!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorre 0 Postad 18 Maj , 2007 Häng ut dom jävlarna.. lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coronet24 0 Postad 18 Maj , 2007 Hej För att gör det enkelt polisanmäl dom, har man ett pris från en verkstad så får inte priset öka mer än 10% utan att kunden kontaktas. Delarna som är bytta tillfaller ägare av motorn/båten. vilket oxå kan polisanmällas. Kolla konsumetköplagen där har ni alla stöd ni kan få. Mvh Micke www.osterblom.nu/coronet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bayliner2650 1 Postad 18 Maj , 2007 Alla på den här siten skulle med all säkerhet bli nöjda å glada om du hängde ut firman mad namn å allt....Stå på er och lycka till........ MVH Peter......... Senast ändrad av bayliner2650 | 18 maj 2007 | 21:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
keihin 0 Postad 19 Maj , 2007 Har tyvärr inte haft möjlighet att ringa runt ännu. Har dock pratat med flera andra båtmänniskor som har sin hemmahamn i anslutning till marinan och många delar min uppfattning, det sägs att ingen av dem handlar sina delar där längre. Det finns de som har väntat flera månader på ett oljefilter till en vanlig VolvoPenta!! (Dock så åkte ägaren in till Volvo-bilhandlaren redan efter första veckan och kunde där få tag i passande oljefilter). Företaget heter Season och finns i Skelleftehamn, strax utanför Skellefteå. www.season.se Jag är absolut inte ute efter att smutskasta företaget, de har ordnat det väldigt bra med sjömack, nya fina lokaler, bra hamn och traktens bästa läge (till andra handlare måste man åka 15-20km enkel väg in till stan), men det verkar tyvärr som att de håller på att sumpa sin chans då de beter sig på det här viset! Tack för stödet, får börja ta i med hårdhandskarna nu! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 20 Maj , 2007 Det får inte gå till på detta viset. Är det bara jag eller är båfirmor av ett speciellt släkte? Dom hade behvt bli lite mer proffsiga och kundmedvetna i mitt tycke. En kompis köpte en ny båt i höstas för 170000. Inte så mycket pengar för en del kanske, men för mig så är det en ganska stor affär. Jag var med vid affären och häpnade över hur amatörmässigt hela upplägget var. Dom stog alltså över disk precis som du skulle köpa ett par tändstift och gjorde upp dom sista detaljerna. Tänk er nu om detta hade varit hos en auktoriserad bil eller mc-handlare. Då hade man suttit ner på ett proffsigt kontor och i alla fall blivit erbjuden en kopp kaffe. Eller är jag bara en gnällig konsument? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
keihin 0 Postad 22 Maj , 2007 Liten uppdatering från morfar, idag tvingade han dem att ringa leverenatören medan han lyssnade, fick då veta att en av delarna måste beställas från Usa och att det skulle ta två dagar extra. Tycker dock att det är lite konstigt att det kommer fram först nu, det är ju ändå nån vecka sedan de skulle ha beställt de nya delarna? Har även pratat med lite jurister jag känner, som har läst en del konsumenträtt. De tycker vi ska vara lite försiktiga med KO eftersom vi bara har muntliga avtal, finns inget skrivet ang. denna reparation. De ansåg att eftersom firman redan uppträtt såpass oseriöst så kunde de likagärna börja neka till att de haft sönder motorn och lovat repa, och i ett sånt läge står ju ord mot ord. Jag tycker ju att man kan väl alltid fråga men morfar tyckte vi skulle ge dem de här två dagarna. Idag skall mekanikerna även ha sagt att de skulle sluta ta på sig att reparera gamla motorer, jag tycker det låter som en bra idé! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
keihin 0 Postad 24 Maj , 2007 Nu är motorn äntligen färdig, efter 10 månaders väntan. De ringde igår och hade fått begagnade delar från demonteringen i Luleå...nåja...beg. får duga nu när säsongen redan är igång. Personligen kommer jag inte att handla på Season något mer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 25 Maj , 2007 Nästa gång du behöver prylar tycker jag att du handlar här www.ishopmarine.com , de har allt till din snurra till en bråkdel av priset, dessutom får du i regel prylarna efter en vecka, mao, spara pengar, få nya istället för beg och vänta 9 månader och 3 veckor mindre. Lycka till i fortsättningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser