Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
davahl

Vad kör du för bil?

Rekommendera Poster

Körde en stor stålbåt med volvodiesel i fem år men lessnade, samtidigt kör jag en fet mercedes 600 s-klass med v12a, har sålt stålskutan och numer blir det en liten delta 17 fot daycruiser, har även en alldeles för stor gammal dodge(brölödla)v8 pickup som är vansinnigt förälskad i bensin. (är glad över att det inte är så dj...la långt mellan mackarna i svealand)

Mercan 1.25l till hur mycket som helst per mil

Dodgen 1.4l till ? per mil (förmodligen 10l)

Båten har jag ej testat men med en gammal sur volvo b20 har jag inga stora föhoppningar, skulle tippa 1-1.4 liter nm.

Skoja att dom gillar mig på shell!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amazon 63'med tripak istället för blyersättning.ca 160 hk. Flört Då kan man gå på etanol' men inte nu när den quanta costa lika mycketCool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår Chaparral 250 kombinerar vi ihop med en Hyundai I10, bara för den urkassa dragkombinationen och för att döva miljötänket som jag också skiter i. Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Renault scenic 2,0 samt en Bmw z3 1,8 inga miljöbovar direktOskyldig.

Värre med båten Flipper850 med en diesel aqad41, men ska man åka planande motorbåt så kan man inte räkna med att vara miljövänlig.

Magnus



Senast ändrad av nyfiken11 | 21 november 2008 | 17:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prius är rena skämtet. Har ett flertal sådana på jobbet. Otroligt törstig för att vara hybridbil. Hemsk att köra. En lastbil från 50-talet är troligtvis stabilare på vägen. Svindyr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte hålla med dig, min svärmor har en Prius och är hos oss, på besök, ibland. Det är 36 mil hit, m a o 72 mil fram o tillbaks. Den drar endast 32 liter på denna sträcka, alltså 0.45 l/mil. Då är det bara landsväg och motorväg. Tänker man sedan på att den endast går på batteri i stan (under 47 km) och i stort sätt inte drar någonting, måste man väl säga att det är en av de bättre miljöbilarna. Komforten är inte heller så pjåkig. Däremot håller jag med om att den är alldeles för dyr för storleken.

Jag menar att som miljöbil, betraktat är den svårslagen.

Jag kör själv en BMW 530Ad med 260 hk och 560 nm (se bild lite högre upp), alltså ingen miljöaktivist på något sätt, men ändå objektiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att Priusen inte går enbart på batteri vid stadskörning för det räcker helt enkelt inte till. Går att välja att enbart köra på batteri men det räcker ett fåtal minuter när det är fulladdat. Blandad normal körning ligger våra Prius på 0.55-0.60.

Visst är den ok att åka i men i högre farter är den som en orm på vägen. Har testat men andra däck m.m men det är helt enkelt sådana bilarna är får jag som svar???

Förresten hur kan man bygga en bil där det piper inne i bilen när man backar? Att det pipar på utsidan hade vart en grej kanske men inne i bilen???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En svärmor på landsväg kan inte vara representativ för medelbilisten. Inget ont om någons svärmor men förbrukningen kanske är lägre för svärmödrarna?

AMS, (auto motor sport) gjorde ett test mellan 6 olika bilmodeller ifall de kunde följa ECM-normen. Alltså EUs körcykel.

Priusen kom näst sist, endast BMW X6 var sämre.....

http://www.automotorsport.se/news/16273/webb-tv-stämmer-ece-normen/

Har för mig att man endast kunde köra i 39 km/h om man skulle följa normen. Vem gör det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, konstigt - Hennes drar knappt 0,4 i snitt. Uddevalla kommun har ett antal Priusar och de drar under 0,5 i snitt. Att det piper när man backar känner jag inte heller till. Svärmor har Bridgeston som vinterdäck och Michelin som sommardäck - går hur bra som helst, ingen ormslingring där inte. Ni kanske kör med billiga radialdäck eller Koreadäck. Jaja, det märks att man inte tycker och upplever samma, det är väl skönt att inte alla är skapta i samma tunna.Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ha fått ta del av hela testet plagierade jag en kommentar från en läsare:

Kul test men..
.. av måttligt praktiskt värde.

Ett intressantare test hade varit typisk Svenssonkörning, kall start , köra till jobbet via förortsled m kö och in i stadscentrum , stå still ett par timmar, ut på lunchen i stadstrafik, köra hem, köra till affären osv under typiskt november/decemberväder, dvs grått, kallt och rått och -5C till 5C.

Vad drar olika bilkoncept under dessa förhållanden?

Testa bensin vs diesel vs hybrid vs etanol vs gas , 2wd vs 4wd, lätt vs tung

Det är ju inte alltid 20C, solsken och vindstilla som under ECE-teste

Jag vill på inget sätt hävda det jag tidigare sagt stämmer till 100%, men körning och körning kan spela stor roll när det gäller förbrukning - som någon också nämnde bland kommentarerna. vid bilkö är det inget snack om att Priusen är den ända miljöbilen. Åter igen, vi noviser och alla experter tycker och tror olika när det gäller nämnda, precis som med allt annat.Cool



Senast ändrad av Kjelle11 | 23 november 2008 | 18:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tyvärr har man inte råd att köpa vare sig en svensk båt eller bil så därför har jag en amerikansk båt och en koreansk bil.....Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå! Har du inte sett jämförelsen någon expert gjorde mellan Hummer och Prius? Visade sig att Priusen är ett riktigt miljömonster att bygga, delarna fraktas kors och tvärs över hela jorden. Särskillt batterierna till Prius är tydligen en riktig skräckhistoria. Hummer blev klimatsmartare främst pga, mer samlad tillverkning samt längre förväntad livslängd.

Googla på Hummer vs, Prius så hittar du artikeln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har hittat en riktigt trevlig liten mini bil en liten micra fullutrustad med ac mm. tyvärr är det ingen ide med krok tror de var begränsade till max 350kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör min gamle BMW 530dA -03 och drar min båt en stingray 230sx, det som bmw inte drar i bränsle kommer väl förmodligen båten göra i sommar, bilen drar 0,68-0,75 med tung högerfot och tjänstevikt på 1960kg och båten är nyköpt så den vet jag inte än..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tiderna ändras. Kommande VW Up! drar 0,244 vid blandad körning. Det kallar jag miljöbil.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

SCANIA V8 500 hk.Cool drar 3,9 liter milen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hummer h2 i tjänsten. Kranbil på marinan. Gumman kör boxer. Har funderingar på en A6 3,0 d som lie slit o släng bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

wrangler på land gummibåt i vattnet numera en 5m zodiak med 40hk

post-10012694-1394236175,7452_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vw-1500 Bubbla 69:a på sommaren och Subaru Impreza på vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul kombination - och helt förståelig. Vi har en Forester som inköptes med tanke på att slippa fastna i snö och slippa sladda. Älskar den och kör den dessutom året runt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjävklart tänker jag både på miljön och plånboken. Så därför kör jag vidare i min Volvo 945 från -93.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ekonomi och korta sträckor:

Toyota Yaris 1.3 2007

 

Långkörningar, vinterväglag och sommartid med båten på släp:

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI 4x4 2008

 



Senast ändrad av RockinRolle | 05 januari 2010 | 23:05



Senast ändrad av RockinRolle | 05 januari 2010 | 23:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en Audi A4 avant 2,4 automat

I havet kör jag med en Trä campingbåt med en 50hk murkla på akterspegeln!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

Baylinern med Mercruiser V8an lever kvar men Porschen med sin supertörstiga V8 är nu bytt mot en underbar BMW 530 diesel Touring med KCR trim. 265 hk, 575 Nm! Nu kan man spara milpengar till distanspengar istället Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I tjänsten Mondeo 2,0TDCI 2008 chippad till 165hk 390nm 

Privat Mondeo 2,2TDCI 2008 175hk 400nm

 

post-10007246-1394236198,9434_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör VW Touran ECO Fuel och Prius. Audi Q5 i Febuari då byt VW´ n ut. Vill ha den nu när väglaget är som i norrland här i Göteborg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...