Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
davahl

Vad kör du för bil?

Rekommendera Poster

Frugan har en Opel Corsa Ecoflex, turbo disel som drar 0,45

Själv kör jag en Tiguan TSI 200 R-line, skönt med driv på alla fyra, inte minst när man drar båten.

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo V50 2,0D Summum -08:a...(Var tvungen att skriva Summum när alla nämner porsche bmw m.m.) hehe

Sen åks det med V8 i en 32 fot Tollare som det bara finns ett ex utav. De ni...

 

 



Senast ändrad av elfanomad | 16 augusti 2011 | 22:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste erkänna att jag lider av en viss kluvenhet när det gäller väg- och sjöfortskaffning. Båten är en gammal, tung, Finmar SeaCabin med en förgasar V6:a som verkar dra runt 1,5 L distansen! surprise Denna inskaffades i våras.

Bilen jag kör köpte jag för drygt tre år sedan eftersom jag inte kunde med att sitta i köerna i min gamla SAAB 900 -86 utan katalysator. Vad blev det för bil då? Jo, det enda verkliga miljöalternativet som finns idag: Volvo BiFuel som går på biogas! (En V70 för att jag behöver lastutrymmet.)

Det pratades om Prius tidigare i tråden. Betänk att var enda rullad priusmeter har sitt ursprung i fossilt bränsle! Det är inte speciellt miljövänligt. Min bil har faktiskt negativ miljöpåverkan eftersom en förbränd kubikmeter biogas har mindre miljöpåverkan än en utsläppt kubikmeter.

Så på land kör jag på mitt egna biologiska avfall (vi har återvinning och biogasutvinning i kommunen) och på sjön bränner jag fossilbränsle för fulla muggar!!

Sa jag att jag att mitt miljösamvete är en aning kluvet...? angel

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BMW 116d -11

Alfa 156 Sportwagon 2,5 24v -00

Alfa 75 3,0 -88 -Semirace

Alfa 75 3,0 -89 -Race

När jag listar bilarna inser jag att bilparken totalt sett just  nu gör en bottennotering i prestanda, har jag blivit gammal?

Tur att några här i tråden bryr sig om miljön så jag slipper cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en snipa med diesel motor och en Kangoo som oxå är en diesel, perfekt för då kan man aldrig tanka fel när förvirringen slår till  blush

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crownline 250CR -07 VW Lupo 3L TDI -01 (drar lite mindre än båten troligtvis) Opel Kadett C -78 (rätthjuls driven)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passat 2,0 tdi R modell DSG- låda och 4M från 2011 ,fel 2010 ska de vara ! :-)

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 11 mars 2012 | 08:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vardagen kör jag Koleos och som hobby kör jag 5 GT Turbo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wellcraft Elite 222 XL och Subaru Forester 2,5 XT - 2006 samt en VW Passat 2,0 TDI - 2012.

Men Subarun ska bort för att ge plats för en Porsche senare i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! Kör Mitsubishi ASX 1.8d 4WD och njuter av en Fjord 900 Dolphin till sjöss!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo 27 Hk, Diesel,  vikt 7 ton

Audi 225 Hk, Turbodiesel, vikt 2 ton

------------

Normalt brukar vara:

*  Törstig bil -  snål båt

*  Törsdig båt  -  snål bil



Senast ändrad av Hasse_O | 12 april 2012 | 23:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hat jag vänt på steken och åker snål Greenline som drivs med sol eller diesel och BMW 325 CAB bensinare. Dieselljud med taket nere på en bil är uteslutet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt tänk där.

Själv åker jag kompressormatad Pontiac Fiero-88 och Bayliner 2858 -96 sommartid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper 705HT Diesel

V70 2,5 FT Etanol

Flakmoppe Eldriven..

 

Jag har blivit värsta miljötalibanen utan att det var meningen, det har bara blivit så..

 

Flipper HT och V70 är väl unjefär lika gubbigt ;o) jag är ju över 30 så det är väl okay..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, jag minns när jag kom med min fabriksnya bil till hamnen. Då brast det för en av mina båtgrannar. Enligt honom skulle jag köra en gammal skrotbil. Det hade jag i och för sig gjort. Men jag hade kört den sen den var fabriksny. Eftersom den var slutkörd bytte jag till en ny bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea ray 220 ov 89:a - Golf GT Tsi 160 DSG 2011...  Saab 9-5 (Nordic performance)250 02:a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crescent 53 dc med b18 och på land BMW 328 coupé/Volvo FM9 kranbil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker oftast VW Caddy TDI men familjebilen en mappad Skoda TDI 4x4 går mycket landsväg ( ca 4000 mil/år). Minst av bilarna går frugans lilla roadster som hon skulle ha men knappt använder. På sommaren vill jag ut på sjön istället för att åka bil. Mest miljövidriga är en 2-takts snöskoter på knappt 100 hk som drar ca 2 l/mil.  Ca 200 liter blev det i vintras så jag kikar på 4-taktare istället.

post-10011607-1394237127,2283_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spela roll vilka bil man kör.

Att jämföra sig med andra beroende på vilken bil man kör är ett tecken på omogenhet och bristande självförtroende.

Bilar är generellt sett en riktigt dålig affär. Tyvärr ser man många som drar på sig en alldeles stor kostnadskostym i just bilen. Och i 9 fall av 10 är det män, där är kvinnor smartare över lag.

Bara min 2 cent. Har för övrigt just beställt en ny V70 D4.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härreguuuuud!!!!

det är ju en Alfa!!

Klart att allt som kan går sönder, det är ju liksom lite av imagen med italiensk design.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många Alfor har du haft?

 

Själv har jag just nu bara 3st... Har även en Fiat Coupe 20v turbo.

 

Finns även nästan nya, moderna och tråkiga bilar i vagnparken från BMW och Saab.

 

Jag som är både bil och båtintresserad (+minst 17 andra fritidsintressen) har svårt att förstå hur man kan vara fanatisk gällande ett fortskaffningsmedel (båten) men sedan helt ointresserad av vad man kör för bil, host host Volvo...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Somliga har intressen i prylar, vad prylarna är, shoping, smink, kläder, utseende, sport å va fan som helst, somliga inte. Personligen är det ungefär lika intressant för mej vilket bilmärke, klädmärke osv. jag eller nån annan har som det skulle vara för mej att titta på när falu rödfärg tokar.

Om det handlar om att uppleva eller göra saker lyfter jag. Sen kan det faktiskt kvitta fullständigt om lacken e snygg, vilka fälgar man har eller vad fabrikatet på båten är. En del lyfter av precis motsatt sak.

Det är väl som sexuell läggning. Det finns olika.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv hade jag den dåliga smaken att byta från Volvo xc70 till en Audi A6 2013 med Stronic låda.

Klart sämsta bytet i välrdshistorien!

De anmärkningsvärt sämsta delarna med bilen:

Stolarna (Sportstolar) sitter man ILLA i. Kortare sträckor går, kör man längre får jag med fler ont i ryggen.

Växellådan = slö, frikopplar och ryckig som attan, riktigt lynnig och trist.  

Dieselvärmaren har en fjärr som skall räcka 600 meter i verkligheten är det max 50 meter.

Har kört 3300 mil i bilen, klart sämsta milen jag gjort i bilväg..



Kanske en motpol till alla som är så nöjda med alla sina prylar...

Snart blir det en standard Volvo igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Alla som någon gång köpt något dyrt och italienskt gör aldrig om det. Vi lade rätt mycket pengar på ett knallrött Scavolinikök från Milano, ett av Italiens mest välrenommerade kökstillverkare. Herre min gud; detta spagettiland! Alla motgångar och allt strul vi mötte på den resan och nu när vi sålt undan köket med etagevåningen så blir kontentant denna; aldrig mer något italienskt. Skulle köpa nua vindrutetorkare från Italnordic. Hittade en modell och när säljaren sa att den är italiensktillverkad kände jag direkt något rött kök skimmra förbi. Köket uteblev i nästan 6 månader och när det sedan leverades kom det i fel färg. Ojdå, sa säljaren. Ojojdå, sa vi och fick en grym rabatt och faktiskt ett finare kök än vi trodde från början. Så kan det också gå när man gör affärer med detta... eh.. land!

Förresten, det bidde intet köp hos Italnordic!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Skön inställning smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man i alla lägen enbart är ute efter enklaste/bekvämaste sätt att förflytta sin lekamen från A till B fungerar självkart valfi lite större bil utmärkt.

 

Är man dock ute efter en upplevelse (som nämndes ovan) kommer detta inte ske i en trött och tung familjekombi. Varför begränsa sina upplevelser bara till sjön? Jag kommer till jobbet med ett leende från öra till öra då jag kör sommarbil.

 

Italienarna har inte alltid högst kvalité, är inte heller mest praktiska eller ekonomiska, man prioriterar helt enkelt känsla och upplevelse.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken bil jag helst kör? Min hustrus! Den är tvättad, tankad och städad. Inte en massa “bra att ha” grejor i skuffen. Helt suverän med mycket automatik, tex behöver man aldrig byta vinterdäck, den är altid tankad osv. Men för säkerhets skulle har jag ett litet franskt dieseldrivet skåpmonster som under stundom fylls till bristningsgränsen med verktyg mm. Detta utöver standardutrustningen med elverk, kablar, filtar, varma kläder, stövlar, kaffekokare, takräck, drag etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...