Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
wissen

Fettnippel på drev samt oljeplugg Cobra SX drev, behöver lite tips :)

Rekommendera Poster

Hej.

Håller på o servar min Wellcraft Excel 21sx o tänkte höra om det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig tips o idéer på några problem jag har.

1. Sitter en fettnippel på kåpan till höger (om man står bakom båten) nästan längst in mot aktern. Vad är den till ? Är det smörjningen till sidorörelserna (när man vrider ratten) ?? Och hur vet man hur mycket fett man ska fylla där ??

2. Har hittat en plugg i drevet (enligt bilden) Nr: 77. vad är den till ?. Sitter som fasen så jag tänkte skippa o lossa den då jag inte vet vad det är till än. Håller på o byter olja i drevet, men har ju en plugg i botten på drevet samt en i toppen där oljestickan sitter på. Plugg nr 77 sitter ju lite mitt emellan.

Och hur fyller man enklast på med ny olja i detta drev ? Har fyllt uppifrån (där stickan sitter) en gång men det tar ju år o dar ;-).

Tar gärna emot fler tips man ska tänka på vid service av detta drev samt min motor som jag renoverade förra året. (Volvo Penta 4,3 V6)

Tacksam för svar eller tips.

Snart båtväder !! :)

Mvh Johan.

Mantorp

post-4017-1394235062,2879_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror du ska fylla underifrån så du sliper luftbubblor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Om det är den pluggen som jag tror det är (se bild) så är det ingen som har en riktigt vettig förklaring till vad den är till för. Inspektionshål för klvattenkanalen alternativ nånting som behövdes vid produktion är vad jag har fått höra. Är det denna pugg kan/bör du bara låta den vara!

Det här gäller för OMC Cobra drev:

För att fylla på olja har du 3 pluggar. 2 på sidan av drevet och 1 överst där du har mätstickan. Ta bort mätstickan och fyll från det understa hålet. Sedan är det bara att kontrollera på stickan när du fyllt tillräckligt. Glöm inte att det ändå kan uppstå luftbubblor så en efterkontroll är aldrig fel och visar det sig att du behöver fylla mer går det bra att göra det uppifrån. Tror att drevet rymmer 1,9 liter.

Glöm inte att byta packningarna runt påfyllnadskruven och luftningsskruven (de två understa). Jag bytte både skruv ring för säkerhetsskull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. nippeln är till för att smörja stödlagret, och mängden är ju svår men tar du 3-5 pumpslag med en handfettspruta så bör det räcka.

2. som sagts tidigare underifrån och trycka in oljan (hypoidolja) med pump.. så gör marinorna... annars är det bara att ta den långsamma vägen... det gjorde jag innan jag visste hur marinorna gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...