ippon 0 Postad 24 Oktober , 2008 Hej Finns det ett båtdirektiv? När uppstod det? Vilka EN-normer faller i så fall in under detta direktiv. Någon som vet ? Ippon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 24 Oktober , 2008 Jag tror faktiskt (helt säker kan man inte vara eftersom inte ens de som har till uppgift att tolka direktiven är det) att ansvaret faller 10 år efter det att produkten introduceras på markanden. Som importör av en vara är det importören i fråga som introducerar varan på marknaden. T.ex. kan detta vara jag själv om jag väljer att importera en båt till Sverige. 10 år efter importdatum faller mitt ansvar för varan på marknaden. Detta betyder altså om du CE märker båten idag så om 10 år behöver du inte kunna bevisa att båtens CE dokuntation e korrekt. Detta innebär i princip samma sak eftersom jag inte behöver bevisa att certifieringen är korrekt. Utan dokumentation faller ju hela konceptet. /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 25 Oktober , 2008 Nja, nu e det så att du måste jo få ut ett nytt skrovnummer på den importerade båten, detta får du numera bara från ett godkänt organ typ Veritas eller Germanischer Loyd. Det är altså inte ditt importdatum som gäller, däremot är det när CE märkningen gjordes och när intygan om överänstämmelsen skrevs under. Skulle det bli en kontroll av ikke CE märkta båtar om sisådär 8-10 år måste du CE märka din båt enligt det regelverk och krav som gäller då, vilket med stor säkerhet blir ennu svårare mot vad det är idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser