Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
finntwin

ännu en om CE märkning

Rekommendera Poster

Hej

Finns det ett båtdirektiv? När uppstod det?

Vilka EN-normer faller i  så fall in under detta direktiv.

Någon som vet ?

Ippon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt (helt säker kan man inte vara eftersom inte ens de som har till uppgift att tolka direktiven är det) att ansvaret faller 10 år efter det att produkten introduceras på markanden. Som importör av en vara är det importören i fråga som introducerar varan på marknaden. T.ex. kan detta vara jag själv om jag väljer att importera en båt till Sverige. 10 år efter importdatum faller mitt ansvar för varan på marknaden.

Detta betyder altså om du CE märker båten idag så om 10 år behöver du inte kunna bevisa att båtens CE dokuntation e korrekt.
Detta innebär i princip samma sak eftersom jag inte behöver bevisa att certifieringen är korrekt. Utan dokumentation faller ju hela konceptet.

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, nu e det så att du måste jo få ut ett nytt skrovnummer på den importerade båten, detta får du numera bara från ett godkänt organ typ Veritas eller Germanischer Loyd. Det är altså inte ditt importdatum som gäller, däremot är det när CE märkningen gjordes och när intygan om överänstämmelsen skrevs under.

Skulle det bli en kontroll av ikke CE märkta båtar om sisådär 8-10 år måste du CE märka din båt enligt det regelverk och krav som gäller då, vilket med stor säkerhet blir ennu svårare mot vad det är idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...