finntwin 0 Postad 17 Maj , 2007 Så var det dags för ännu ett inlägg om modern tids största skämt vad det gäller båtbranchen. Nu verkar reglerna för CE-certifieringen ha slagit igenom helt. jag harHadde för avsikt att importera en båt från USA. Märket är Mako. De tillhör de mest välbyggda båtarna därifrån. Klassade av de tuffaste organen enligt de tuffaste kraven som finns på planeten. Ingen blåskyltning här...Båten är byggd för offshorebruk, och passar som handsken till mitt fiske. Båten är grymt välbyggd, och även äldre modeller känns moderna både vad gäller konstruktion och design. Till saken hör också att man kan få dem mycket förmånligt i USA. Marknaden är enorm och det går att göra klipp, speciellt om man köper dem rena, utan motor etc. Efter att ha läst igenom Sjöfartsverkets skrivelser om båtimport, tog jag kontakt med ceproof.se. Enligt dem skulle båten vara tvungen att byggas om i aktern. den var helt enklet för låg. Att båten var byggd för högsjöfiske och att den fint klarade sjön hade ingen betydelse. Jag fattade ganska snabbt att CE certifieringen inte hade ett dugg med säkerhet att göra, varvid jag påtalade mannen det absurda i hela frågan. I jämförelse skulle en amerikansk 50:tals bil vara tvungen att förses med krockkudde i ratten osv. Mannen på ceproof höll med, och menade att allt är ett påhitt från europeiska båt tillverkare, för att stävja konkurrensen. Handeln blev friare inom EU, men utåt blev det en järnring. Märkligt att det båtíndustrin som fick ta smällen. I jämförelse går det fortafarande att importera flygplan. Det räcker med att ett är flygplan klassat och godkänt för att fler plan av samma typ och märke går igenom utan problem. Men båtarna skall kontrolleras och klassas en åt gången. Vad jag inte förstår är att ingen har satt ner foten. Hur in i norden kan vi låta myndigheter fara fram på detta sätt? Visserligen har reglena funnits ett bra tag, men efter att de blev tvingande efter årskiftet lär det märkas att fler och fler lär få problem med detta elände. Så vad kan man göra, Har någon undersökt det? Inte chans att detta kan fortsätta! Så upp till kamp! Bifogar även en bild på den sjöfarliga båten. Kan tillägas att US Coast guard använde den i sitt arbete. Båten är en -92:a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 17 Maj , 2007 Vilka regler blev tvingande efter årskiftet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fisketorp 0 Postad 17 Maj , 2007 Den jäkla CE-märkningen ställer bara till det... Detta gäller visserligen inte båtar, men vi ville sätta in en relativt billig kamin, välldigt billig om man tittar på kvalitet och effekt. Denna var importerad och inte CE-märkt, sotaren sa att det skulle vara CE-märkt för att han skulle godkänna=( (gick att få det godkänt men skulle vara mycket struligt sa han) //Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finntwin 0 Postad 17 Maj , 2007 Hej. Tvingande visade sig vara ett lite för starkt ord. Tullen har tills nu släppt igenom båtar, som inte varit CE märkta. Nu verkar det som att de inte kommer att släppa igenom en enda båt som inte har inlett en CE certifiering. Denna certifiering får inte längre utföras själv, och sägs vara i stort sett en omöjlig uppgift för privatpersoner. Allt luktar riktigt illa, och jag begriper fortfarande inte hur båttillverkarna har kunnat få till ett så här kraftfullt vapen för att stävja privatimporten. Är det ingen annan än jag som ser det direkt kriminella i det? Jag håller på att undersöker om det skulle gå att ta in båten i delar. I flygets värld räcker det med att bygga om 51% för att flygplanet ska räknas som Experimental. Detta innebär att man får meka och laga sitt flygplan själv i stor grad. Normalt får man knappt byta tändstift...Enligt ceproof skulle även detta vara svårt båten måste ju ändå certifieras senare. Hur sjukt som helst. Måste visa papper på att nyinköpt motor i sverige är ok. Glutta på dessa papper tar givetvis ceproof betalt för. Allt är således ett handelsinder. Så vitt jag vet är dessa förbjudna...eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_JJ 0 Postad 18 Maj , 2007 Så tullen stoppar båtarna i hamnen nu oxå då eller? Detta är ju absurt!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 18 Maj , 2007 Jag har väldigt svårt att tro att tullen skulle ha laglig rätt att stoppa icke-CE-märkta båtar. De flesta båtarna från USA tullas in i EU i Rotterdam p g a den lägre momsen och därifrån gäller som bekant fri rörlighet för varor inom EU, dvs ett ev stopp skulle behöva ske redan i Rotterdam. Dessutom så är ju en icke-CE-båt inte olaglig innan den framförs. Dock så har jag förstått att den juridiskt sett inte är någon båt, utan en hög med plast och metall och det får man ju importera ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 18 Maj , 2007 För 6 år sedan köpte jag en icke ce märkt searay seville 21 fot, när jag ringde Atlantica och tecknade försäkring så var det inga problem jag fick båten försäkrad. Efter ca 1.5 år fick jag ett meddelande att i händelse av skada så skulle jag ej få fullvärde pga att båten ej var ce märkt. Jag ringde omedelbart till Atlantica som först var väldigt stöddiga och påstod att min båt skulle vara sämre än en motsvarande europeisk båt!! Men hallå!!! Us coastguards certifiering var tydligen inte värd pappret det var skrivet på!! typiskt svenskt resonemang. Men när jag lyssnat en stund på försäkrings agenten så sade jag till honom att då är det ju ingen ide att jag har båten försäkrad hos er och att jag ville säga upp försäkringen. Helt plötsligt ändrade han sig! Han ville ha mig kvar som kund! då begärde jag att få inskrivet i mitt försäkrings brev att eventuell ersättning vid skada eller stöld skulle utgå med 100% av försäkrings värdet vilket Atlantica gick med på. Jag ger inte ett piss för Sweboat och andra organisationer som har jobbat för införandet av dessa idiotiska regler. Allt handlar om rädsla för konkurens och risken att deras feta plånböcker skall drabbas. Att icke ce märkta båtar skulle vara sämre är rena nyset! Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_JJ 0 Postad 18 Maj , 2007 Jo det e ju klart!! Jag är på gång o hämta hem en inom ett halvår... sitter o letar efter den rätta... Och då blir det ju mellan landning i bremerhaven... Så då e det ju lugnt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finntwin 0 Postad 18 Maj , 2007 Informationen om att båten skulle bli stående hos tullen fick jag av en kille på ceproof.se. Han sade även att det inte skulle bli lätt att certifiera båten pga att den hade en sjöfarlig design...ha ha. Då kanske man kan avfärda resten av snacket som bullshit. Han menade att sjöfartsverkets regler och intentioner var lite väl strikta. Men för lite pengar skulle det säkert gå att fixa papper på att Makons akter visst var sjöduglig. Vämjeligt är det, men jag kan ändå inte klandra killarna, de har detta till arbete och någonstans måste man väl tjäna sina pengar. jag lämnade en offertförfrågan om hur myckwer en Mako 210 WA kan kosta att certifiera. Objektet i fråga kommer utan motor och el. De enda handlingar som går att få tag på är gamla reklambroshyrer samt planritningar. Ska bli mycket intressant att se hur detta slutar. Jag har inte köpt någon båt än, så några panikhandlingar typ låta konsulter göra jobbet lär jag inte behöva dras in i. Sen vet jag inte hur det går till att påverka dessa mäktiga organ. Kan man anmäla någon till Europadomstolen i egenskap av privatperson. En grupptalan vore mycket enklare. Tänk om alla båtägare skulle lägga 10 kr...För om de fick igenom denna skit lär det väl snart komma mycket mer. Hela skiten är unik genom att det är mäktiga båt tillverkare som försöker att sno åt sig marknadsfördelar, genom att klämma åt småfolkets rätt att handla grejor från andra länder. Ceproof mannens kommentar om detta var att det hänt en hel del olyckor med båtar, och att de var så pass farliga farkoster att det var bra att ha en ordentlig kontroll. Båt för båt, håhåjaja. Vad för båt avser du att importera, fänriken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_JJ 0 Postad 18 Maj , 2007 Det blir en bayliner trophy 2059 hardtop Bara sitter o inväntar rätt båt till rätt pris;) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 19 Maj , 2007 Hmmm ja Verkar som om vissa tillverkare inte vill att vi ska importera och spara pengar. Hela Historien luktar lika illa Som den värsta Sossepropaganda och hur ett sådant Förslag kan bli lag och verklighet fattar jag inte. Men som i alla andra kassa och idiotiska förslag som kommer till så finns ju givetvis även i detta fall Kryphål.. Oki Privatpersoner kan få svårt att själva importera båtar från Usa, men hur många företag runt om i Sverige och övriga Eu finns d inte då.. Detta påhitt fördröjer bara processen och båtarna kommer att forsätta importeras via Firmor och Ce-märkas i något annat land där kraven är lika låga som påhittet i sej... Det händer idag och d händer imorgon och detta är inget som den svenska och europeiska Avensjukan kan göra något åt.. Okej vi kanske får betala lite extra för mellanhanden (Importören) men förtjänsten och urvalet av den enorma Usa marknaden kommer fortfarande finnas där... !!!MVH REXCO!!! Som importerar nästa båt med eller utan CE hahaha... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finntwin 0 Postad 20 Maj , 2007 Nu har jag luskat lite till i skiten. Läste Sweboat någonstans, och det verjkar som det börjar brännas. saxat direkt från deras hemsida: Sweboat deltar genom aktivt arbete i de EU-frågor som har betydelse för branschen. Det gäller att hitta kryphålen, men att ta båten till ett annat land, inne eller utanför EU, i syfte att kontrollen inte skulle vara så hård, är ett tveksamt drag. Inom EU gäller samma regler, eller borde i alla fall. Jag börjar bli jävligt less på den här skiten. I och med att en massa baltstater inträdde, blev automatiskt alla deras båtar, nya som gamla CE-godkända, eller i alla fall fria att bruka. Jag kan med andra ord köpa en rysk landstigningsbåt från litauen och den är helt OK, men att min fina Mako är livsfarlig... Lite överdrivet, men infacto helt sant. Detta visar hur helt sjuk den här soppan är. I veckan får jag ett förslag på hur mycket min Mako skulle kosta att certifiera. Fortsättning följer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janandersson 0 Postad 20 Maj , 2007 Jag ser ju direkt på bilden av den där Makon att den är livsfarlig. Generatorn t.ex. har ju ingen CE-märkning och kommer därför att explodera så fort du försöker starta motorn i Europa och döda dig och alla andra européer i marinan. Utomeuropéer, särskilt amerikaner, klarar sig däremot utan skador.Nå, skämt åsido, jag känner med er i denna fråga. Men jag förstår inte en del av argumenten. EU är en marknad. Allt inom marknaden är viktigt och rätt. Allt utanför marknaden betraktas som undantag och konstigt, vare sig det är frågan om båtar eller bananer. (Bananer odlade på Kanarieöarna är OK förstås, de är ju europeiska bananer.) Så sluta tramsa nu om Tullverket, sossepåhitt, avundsjuka, alternativa importhamnar etc. och säg efter mig: Detta är EU:s fel. DETTA ÄR EU:S FEL! Kan tilläggas att CE-märkning av båtar inte precis är det mest upprörande av alla vansinniga och orättvisa EU-påhitt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 20 Maj , 2007 Ööö ja och hur skulle du gå tillväga för att importera en båt då?? Nu är d verklighet och Regler och lagar Ang CE-Märkning finns där och har så gjort länge.. Långt innan CE hysterin bröt ut. Nu ska varenda båt märkas och byggas om efter Byrokraternas krav och direktiv.. ända lösningen är att gå runt problemet och importera Via en Välkänd firma och kanske punga ut med en slant extra för att slippa krångla.. För då e d inte du som står som importör och kan på så vis inte straffas för båten är ju intullad I EU och märkt i tex Tyskland i Firmans namn och inte ditt.. Och när båten väl är inom EU och har fått sin märkning kan inte Svenska eller Europeiska myndiheter göra något för att hindra dig från att använda båten.. Denna regel har inte ändrats d e fortfarande importören som är ansvarig för märkningen.. !!!MVH REXCO!!! Som kommer att importera nästa båt oxå. CE vad är d?? Märka båten?? Jag hade ju inte tänkt att åka till månen med den.. nä skämt åsido men båtar från Jänkeland skrämmer mig inte d minsta med tanke på att deras Märkning är mycket mycket hårdare än Vårat klistermärke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janandersson 0 Postad 20 Maj , 2007 Jodu, några tips om båtimport fanns ju inte i mitt inlägg, det lade du märke till. Allt det som fanns där missade du förstås. Men lite off-topic var det ju allt. Så, on-topic: Om du nu anlitar en firma för att fixa allt, vad kostar det i slutänden? Kommission, frakt, tull, moms, CE-märkning å vad det nu kan vara. Blir priset i slutänden verkligen konkurrenskraftigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lars11 3 Postad 20 Maj , 2007 Hm, jag tror inte du ska ta allt som en konsult inom CE-märkningsbranschen säger för sanning. Läs på regelverket och tala med sjöfartsverket så får du en annan bild. Verkar som om ce-proof är lite alarmistiskt lagda. CE-märkning av just båtar är ett handelshinder till största delen. Försäkringsbolag brukar tala om att båten ska vara sjövärdig och det är inte lika med CE-märkt som ni märker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lars11 3 Postad 20 Maj , 2007 Hm, jag tror inte du ska ta allt som en konsult inom CE-märkningsbranschen säger för sanning. Läs på regelverket och tala med sjöfartsverket så får du en annan bild. Verkar som om ce-proof är lite alarmistiskt lagda. CE-märkning av just båtar är ett handelshinder till största delen. Försäkringsbolag brukar tala om att båten ska vara sjövärdig och det är inte lika med CE-märkt som ni märker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 21 Maj , 2007 Lustigt, mina erfarenheter av ce-proof är precis tvärt om de har en ganska enkel lösning på det mesta, de rekomenderar vilka årsmodeller av en viss båttyp som förenklar ce-märkningen och andra tips och råd vid köp om du anlitar dem Det är klart att det kostar en slant men om kostnaden blir 30-40000kr för att du skall kunna importera den båten du vill ha så är väl inte det någon stor grej Men även om ce-proof hjälper dig med certifieringen så är det ändå du som står för märkningen och ansvaret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finntwin 0 Postad 21 Maj , 2007 Tjena Petta. Ceproof kan nog sköta sítt jobb, inte en chans att jag tivlar på det. Men är det fortfarande jag som har ansvaret även om det är en konsult som gjort jobbet? Märkligt, men säkert sant. Sen är de där 30-40000 inget stort problem. Men blir det om båten i detta fallet bara kostar 40000 Sek. Låter sniket kanske, att köpa så billig båt i USA. Men grejen är att motsvarande båt byggd av en svensk halvfabrikats tillverare kostar runt 170000 i 3/4 fabrikat. Tror i inte heller dessa svenska båtar är CE certifierade. Väntar på offerten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 22 Maj , 2007 Om du ce-märker i sverige är det du som har ansvaret, sjöfartsverket låter inte firmor utföra certifieringen firmorna agerar just konsulter och utför de mätningar och prov som behövs, tillverkar instruktionsbok på rätt språk samt att de talar om vilka saker som du behöver åtgärda ce-dokumenten får du själv skriva under detta innebär att din Mako inte skulle vara en Mako längre utan skulle då bli en finntwin i stället. I tyskland och england kan företag certifiera och stå för ce-märkningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finntwin 0 Postad 26 Maj , 2007 Tjaha...Historien slutade med bästa möjliga lösning. För mig vill såga. Genom Ceproof killarna har jag fått reda på att jag inte behöver CE märka min nyimporterade båt. Hur gick detta til då? Jag tänker importera en -90 Mako. 21 fot lång. Grejen är att jag tänker handla ett renoveringsobjekt. Precis allt ska bytas. Följaktligen räknas inte båten som en sådan när den kommer i detta skick. Båt blir den först nät jag monterat nu e, styrning, bränslesystem osv. Med detta räknas båten som ett nybygge. Enda haken är att jag inte kan sälja båten på fem år. Men det är inga problem, jag byter ändå inte båt så ofta, och denna tänker jsg behålla. Så nu återstår att finna ett lagom objekt Sen åka till staterna för att slakta den, och sätta den på båten. Tack för ordet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 27 Maj , 2007 Kanon, blev ju enkelt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uffe207 0 Postad 6 Oktober , 2008 Hej. Importerade en bayliner i juli 2007. den gled igenom utan problem.det roliga är att det mesta på båten är CE märkt t.ex powertrim,färskv.pump spisen är svensktillverkad,trimtilt mm.mm.På sjöfartsverkets hemsida kan man läsa att det inte är olagligt att köpa eller äga en icke CE märkt båt. uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 7 Oktober , 2008 Men problemen kommer en dagen du skall sälja... Du är importör och skall ansvara för att båten är CE-märkt och det finns ingen preskribtionstid för detta krav. Tråkigt men ändå verkligheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 7 Oktober , 2008 Men bayliner är ju i många fall CE-märka, de säljas ju genom agentur över hela europa om jag inte är felinformerad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 7 Oktober , 2008 Vid import skall det enskilda exemplaret kontrolleras att det översenstämmer med kraven. Möjligen kan en sådan process gå lättare och bli billigare om tillverkaren redan säljer samma modell med CE-märkning. Men det förutsätter att tillverkaren tillhandahåller all dokumentation. Ändå måste en kontroll göras att just det importerade exemplaret inte avviker på något vis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lars11 3 Postad 7 Oktober , 2008 men hallå, varför denna regelfixering? Detta är ju bara ett försök till konkurrenshinder! Köp båtar, kör båt och var glad. De som kan behöva tänka på detta är de som importerar för avsalu, vi andra kan strunta i det. Punkt. End of subject. Lägg av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 7 Oktober , 2008 Jodå. Importansvaret faller efter 10 år. /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 24 Oktober , 2008 Gör det verkligen det? Saxat ur sjöfartsverkets hemsida: http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____7728.aspx Oavsett om båten stoppas i tullen eller ej är det alltid du som importör som ansvarar för att den är korrekt CE-märkt. Kravet på CE-märkning preskriberas inte utan kan komma när som helst i framtiden. Om du redan sålt båten vidare kan det vara grund för hävning av köpet. Skulle du tvingas göra en efterkontroll flera år efter importen måste båten uppfylla de vid den tidpunkten gällande kraven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 24 Oktober , 2008 Nej importör ansvaret faller inte effter 10 år. Grejen e så här att 10 år efter det datum som båten CE märktes faller kravet på tekniska dokumentationen på båten. Detta betyder altså om du CE märker båten idag så om 10 år behöver du inte kunna bevisa att båtens CE dokuntation e korrekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser