thorbjorn 0 Postad 17 Maj , 2007 Monterade trimfena från Clas Ohlson i dag på min uttern 455 med en 20hk Penta. Tidigare ville den gräva ner sej och det tog lång tid innan den planade ut och när den gjorde det började fören hoppa. Nu planar den ut jätte fint och fören håller sej lugn. Fungerar kanon på min båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 18 Maj , 2007 Gôtt... Funderar på en sådan till svärfarsans motor... båten reser sig nå´ t otroligt... kör man i farter runt 12 - 13 knop så har den resning hela tiden... jag vill pressa ner i den i fören även i de farterna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury200hk 0 Postad 18 Maj , 2007 Låter egentligen som ni har för svaga motorer för era båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
teebees 1 Postad 18 Maj , 2007 lätt för dig att säga. med 200hk ligger väl vilken båt som helst som ett smäck! på vattnet. om inte på botten då förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thorbjorn 0 Postad 18 Maj , 2007 Min Uttern är inte godkänd för större motor än 20hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knackhatten 0 Postad 18 Maj , 2007 hej!håller fullständigt med dig Torbjörn samma på min båt. har en cresent 380 med 10hk yamaha och testade den för första gången med styrfena från clas ohlson och det var helt otroligt vilken skillnad /magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_H 0 Postad 18 Maj , 2007 Hej Trimfenan funkar när man har för stor motor också. Jag hade en särki 425 med en 75 hk yamaha. Den grävde ner sig väldigt mycket innan, men efter att jag satt på fenorna så gick det bättre vi lägre farter. Det var bara det att toppfarten blev 4knop lägre (tråkigt) // Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schmatz 0 Postad 12 September , 2007 Såg detta inlägg och sprang raskt till Clasan. Kan inte annat än att hålla med. Har en uttern 455 med en evinrude 25hp... planar på halv gas nu. Ska bara höjja motorn lite också (gräver ner sig lite med en tyngre motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans1 2 Postad 12 September , 2007 Man kan ju börja fundera om ni har justerat in motorerna rätt på båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 12 September , 2007 Är det båt du pratar om eller är det potensen!? Jag blir nästan lite osäker he he! Men dessa fenor...som ofta är en Hydrofoil...och som man monterar på kavitationsplattan...är verkligen jättebra. Men inte till alla båtar. Fungerar oftast allra bäst på planande båtar under 5 m och/eller på båtar med motorer mindre än 70 hk. Särskilt om de är lite baktunga som vissa båtar ibland kan bli med tunga 4-taktare. Kan fungera rätt bra även på en del snipor och andra deplacementbåtar också, men då brukar effekten ge en bättre sidostabilitet snarare än bättre fartegenskaper då de inte har någon planingströskel som de ändå inte kan uppnå. Hydrofoil eller vingar kan vara jättebra på vissa båtar även om man har rätt hissning och rätt propeller så jag förstår verkligen de positiva omdömena här. Men det finns säkert de som har dåliga erfarenheter av dessa också. Då beror det antagligen på att effekten har varit liten, ingen alls eller att båtens skrov inte är rätt för att den ska reagera positivt med denna extra bärighet i aktern som ju vingarna ger. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 12 September , 2007 Jaha, nu ska man montera prytlar från Clas i sjön så man slipper resning om man är baktung och kör i fyrtakt. Och snipan och får bättre stabilitet eftersom den saknar tröskel. Det ska visst hissas och göra propellern rätt så det blir extra bärighet i baken. Nej fan, jag tror ni blivit skvatt galna, jag går och lägger mig i förpiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 18 September , 2007 Är det båt du pratar om eller är det potensen!? Jag blir nästan lite osäker he he! Jo, resning har man väl hela tiden när man är ute med båten... med eller utan trimfena Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stilig_knubbis 0 Postad 18 September , 2007 bara en liten fråga. måste man inte borra hål i kavikationsplattan (ursäktar stavningen) om man ska montera på en trimfena? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 18 September , 2007 Jo, det är helt riktigt att du måste borra hål i kavitationsplattan. Du måste borra 2 hål på varje sida, men det är väldigt busenkelt. Även för sådana som har tummen mitt i handen. (Men det kanske inte du har.) Skulle man sedan vilja ta bort trimfenan av någon orsak så är det enkelt att plugga igen dessa hål om man nu skulle vilja göra det, så det finns ingen direkt orsak att låta bli om man vill testa det här med trimfena. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stilig_knubbis 0 Postad 18 September , 2007 okej, tänkte bara att det vorre synd att borra hål i den.En trimfena blir nog nästa års ivestering för min del Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 19 September , 2007 Det satt trimfenor på min motor när jag köpte den. Enligt förra ägaren gick båten snabbare upp i planing men tappade lite i topfart. Det första jag gjorde var att montera bort fenorna, tycker inte att de är estetiskt tilltalande och båten planar nog fort ändå fast jag överväger ändå att prova till sommarn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westman 0 Postad 19 September , 2007 Även jag har monterat trimfenor från Classe. De första åkturerna var jag lite skeptisk, men det har visat sig att fördelarna överväger nackdelarna för mig. Jag har en Uttern 495HT och om jag förstått allt rätt är det skrovet halvplanande. Med 40hk (största tillåtna) gjorde den innan fenorna 21 knop med mig och frugan i båten, planade vid 15. Var vi fler i båten blev den baktung, planade inte och gjorde väl runt 5-6 knop - grävde ner sig helt sjukt... Nu med fenor maxar den förvisso endast 17 knop, men planar vid 10. Detta påverkas knappt om vi har sällskap i båten... Det är klart att jag gärna skulle vilja köra fortare ibland, men oftast är det mysigast att bara puttra runt lite och då vi ofta har folk med oss blir summan av kardemumman att fenorna får sitta kvar. Vad gäller håltagning i kavitationsplattan så var det rätt lätt, bara att borra på samma plats på bägge sidor. Missar man nån milimeter hit eller dit så går det att korrigera då plattornas hål är ovala. Lite klurigt var det att kontrollera att plattorna satt helt rakt, men sånt går att justera i efterhand efter en provtur. (Det är självmarkerande om de sitter snett för då drar båten som 17 åt höger eller vänster). Ha det bra, Westman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 19 September , 2007 Det här med att båten tappar fart beror helt och hållet på båttypen och motorns utrustning. Vissa båtar tappar fart med dessa trimfenor och en del andra båtar får en högre toppfart eller bibehåller samma toppfart som tidigare. Det beror som sagt på vilken slags båt man har, men även om det finns powertrim på motorn eller ej. Om man har PT och att båten är av planande sort samt att man trimmar ut motorn som man ska så är oddsen ganska stora att man inte tappar någon toppfart alls eller att man tom. får någon knop högre fart. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser