juken 0 Postad 17 Maj , 2007 Har tittat på en båt som jag är intresserad av, med en mitchubishi diesel på ca 125 hk ,en konverterad bilmotor. Han som installerat motorn hade använt en värmeväxlare från volvo och det visade sig att den var för liten , temperaturen steg efter ett teg .Han har därefter plockat bort värmeväxlaren och kört kylning ifrån sjön. han har haft den ca 4 -5 år i en insjö . Vågar man köpa en båt med en sån motor och montera i en lite större värmeväxlare , eller finns det risk för att den tagit stryk av sjövattnet , typ rostat ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Maj , 2007 Det rostar men inte alls så farligt som i saltvatten. Han har ju kört med färskvattenkylning. (Det är tveksamt uttryck vi ofta använder oss av. Sjöarnas vatten går ofta att använda som dricksvatten och då blir det tvetydigt.) Jag kallar det ibland för glykolvattenkylning. Ingen fara att köpa en sån motor. Har sjön inget utlopp till havet så han varit ute i det salta? Även om så vore ska inte några år ha nån betydelse normalt sett. Däremot kan hemkonverterad bilmotor ha sina brister. Är det ett kylt grenrör, sk avgaslimpa? Finns andra ställen på motorn där fartvinden annars skulle ha kylt när den i en bil? Tål den att gå i uppförsbacke hela tiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 17 Maj , 2007 Rost?? motorn är väl ett aluminium block. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 17 Maj , 2007 Diesel motorer kan vara mycket känsliga för att gå varm. Rost är ingen större fara om vi snackar sötvatten från insjöar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Maj , 2007 Missförstå mig inte. Färskvattenkylning betyder förstås att man har ett slutet system med glykolvatten som kyler och samtidigt skyddar motorns kylkanaler från att rosta. Hur färskt det vattnet är kan man dock tvista om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 17 Maj , 2007 Är det inte sötvatten kylning man brukar kalla det ? Hur som hälst har man ett slutet system med klykol så är rost ingen fara i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser