Kenneth_S 137 Postad 17 Maj , 2007 Jag har ju köpt en Ancas Queen och enligt tabell så väger den 1800 - 1900 Kg. Till båten följde en dragg på 7,5 Kg. Jag skall istället köpa ett Bruce-ankare, och när jag söker efter vikttabell så hittar jag att ett Bruce på 5 Kg skall räcka för båtar upp till 2000 Kg... vad anser ni luttarde sjöbjörnar om detta? Räcker det verkligen med 5 Kg eller skall jag gå upp till 7,5 Kg...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Maj , 2007 Draggen brukar man lämna kvar i båten när man säljer den om man är lite snål. Den kostar inget och har heller inget större grepp om den inte hittar på en sten. Den behöver vara redigt tung för att få fäste. Ett lätviktsankare behöver som det låter inte vara så tungt och blir därvid enklare att handskas med. Men se till att dra fast det vid ankring. Då ska det sitta en bra bit ner i dyn och håller för eventuell blåst på natten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 17 Maj , 2007 ...min båt väger 2T och jag använder 7,5 kg och ankarband ! har ibland önskat ett 10kg för att få mera tyngd , ankarbandet är lite tungt att få ut ...har du vanligt rep så räcker 7,5kg . de va mina erfarenheter //JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 17 Maj , 2007 Kan det vara så att några meter kätting efter ankaren spelar mindre roll med ett bruceankare än med dragg? Man ser ju oftast bruceankare i ankarspel direkt med lina, medan draggen oftast har några meter kätting. /Freddie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 17 Maj , 2007 Min båt väger 1800kg tom, men med diesel, vatten, packing och 4 personer ligger den säkert på 2,2 ton...Jag kör med ett Bruce-ankare på 7,5 kg och 3 meter kättning och ankarlina 12 mm x 40 m.Funkar perfekt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 18 Maj , 2007 Du hittar mycket i http://www.maringuiden.se/forum/;thread=49802&highlight=reine där finns även en tabell på olika ankare och deras egenskaper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 18 Maj , 2007 Tackar för alla svar Väljer Bruce (kopia) 7,5 Kg och fyra - fem meter kätting... Tackar, alla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser