henso72 0 Postad 16 Maj , 2007 Jag har en sådan tingest och i år så vill den inte bli varm, kan köra timmar på tomgång utan att strålen blir varm. Sitter det termostat på den? Någon vänlig själ som har en sprängskiss att låna ut. Vart köper jag grejor till en sådan motor? mvh Henric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 17 Maj , 2007 Vad är det för motor du har, typ och årsmodell ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henso72 0 Postad 17 Maj , 2007 Som rubrikens säger en Volvo Penta 140 (14 hk) årsmodell vet ja inte, kan jag kolla det på motornr? Vart hittar jag isf en referenslista. mvh Henric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 Maj , 2007 Hej, Jag skulle prova ringa Marinhallen. http://www.marinhallen.nu/marinhallen.html De säljer reservdelar, det som finns, till Volvo Penta utombordare. Prova även med Emilssons motor i Göteborg och Bengt Ahls Marin. Om den har termostat borde den sitta under nån liten kåpa på motorblocket/toppen. Man får dock se upp med skruvar som kan ha ärgat fast och så drar man av dem. /Bo Senast ändrad av bossee | 17 maj 2007 | 16:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henso72 0 Postad 17 Maj , 2007 tack för ideerna , ska ge mig på den nu då, ang skruvar som ev sitter fast har ni några bra tips på att få loss dem? Ska man prova att knacka på dom för att får de att lossnafrån ev ärg.(motorn har varit helt isärplockad av tidigare ägare men har slarvat bort telnr till han)) Senast ändrad av henso72 | 17 maj 2007 | 17:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobbe61 0 Postad 23 Maj , 2007 hej, hur går det med temostaten? Har presis köpt en arcimedes penta 140 (14hk) gissar den är ganska lika? Provkörde i dag men kylvatten strålen blev inte varm, däremot blev motorn det!! Så jag har nu skruvat loss termostaten och värmde på den med varmluftpistol och den värkar inte alls öppna. Har du lyckats få tag i någon termostat? /Tobbe Senast ändrad av Tobbe61 | 23 maj 2007 | 23:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henso72 0 Postad 24 Maj , 2007 tjena Ärligt talat har jag inte haft tid att greja med den !! Vart satt termostaten? Var det under locket på höger sida med en liten knöl på ,sitter med 7-8 skruv . Ska kolla med en kompis som jobbar med båtmotorer(yamaha dock) och höra vad han kan få fram. mvh Henric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobbe61 0 Postad 24 Maj , 2007 Hej, Ringde just till Marinhallen och dom sa jag kunde köra utan temostat, såvida jag inte kör då det är jätte kallt i vattnet. Annars hade dom termostarer på lager, ca300:-. Jo, temostaten sitter säkert under det locket du skriver om, det tar 5 min att skruva loss såvida inte skruvarna har fasnat men på min gick det bra, var försiktig med packningen bara. /Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henso72 0 Postad 24 Maj , 2007 Ringde till dem även jag just efter jag postat förra inlägget. Kommer inte motorn att gå ännu kallare utan termostat, el hur funkar det?? Min går bra på tomgång men vill inte gå bra just över tomgången-tänkte att det kunde ha med att den inte blev varm som ställde till det. Får prova helt enkelt/Henric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobbe61 0 Postad 24 Maj , 2007 Törs inte svara på det, min blev ju het pga att termostaten inte öppna alls och därför kom bara kallvaten efter som det aldrig cirkulerade runt motorn. Jag hade tur som inte körde mer än vad jag gjorde för annars har säkert motorn blivit trasig! Har precis köpt motorn så jag vet inte hur det kommer att fungera, skall prova i kväll. Senast ändrad av Tobbe61 | 24 maj 2007 | 15:59 Senast ändrad av Tobbe61 | 24 maj 2007 | 16:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobbe61 0 Postad 24 Maj , 2007 Nu ha jag provkört och motorn gick fint fint utan termostat, det är säkert inte optimat då den nu antgligen kummer att vara lite för kall, men jag kör så lite så det får duga. Faktiskt riktigt förvånad öve hur tyst och mjukt denna motor går. /Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Subarumarine 0 Postad 7 Juni , 2010 När kylningen fungerar som den ska på dessa motorer. Vad har ni uppskattningsvis för vattentemperatur då? Tack på förhand! Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 7 Juni , 2010 Köpte en Jofa Winth med en Volvo Penta 450 för ett antal år sedan. Gick lite orent så förgasarbryggan på köksbordet en kväll och sedan gick den som ny! Tyst och rätt snål. Körde mycket med den båten. Imponerande snurra! Laddade sådär dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Subarumarine 0 Postad 15 Juni , 2010 Ingen som haft fingrarna under utgående vatten stråle och har en hum om temperaturen? //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ingen 0 Postad 15 Juni , 2010 Hej ! Termostaten som är monterad orginal börjar öppna vid 50 grader och är fullt öppen vid 60. mvh Inge A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Subarumarine 0 Postad 30 Juni , 2010 NYTT Problem.. Nu kommer det bara vatten på låga varvtal oavsett neutral eller växel o fart. Funderar på om impellern kan börja rotera på drivaxeln och om någon varit med om det eller haft något annat fel med samma symtom? Tack på förhand ! Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 30 Juni , 2010 Jag hade en gång Achimedes penta 252, motorn snäppet större än din och som såg nästan likadan ut. Den var det flera gånger fel på impellern vars gummi lossnade från mässingsfästet. Det satt 2 impellrar i den motorn och den extra var avsett för länspump. Vid impellerhaveri i ytterskärgården kom jag på den ljusa iden att byta plats på de båda. Det var bara det att den andre var trasig med så bara att skruva ihop och köra på tomgång hem. På min 90a Johnson jar jag aldrig bytt impeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Subarumarine 0 Postad 30 Juni , 2010 Har samma konstruktion på kylning o inbyggd länspump, med bortplockad impeller i länspumpen. pga skifte. Såg oxå att det var ett löst gummi påträtt på mässingscentrumet. Om det går att få tag på impellrar, vet någon om konstruktionen är ändrad till vulkat gummi istället för gummiklackar som går in i spår på mässingscentrat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Subarumarine 0 Postad 30 Juni , 2010 Skummt! Har delat riggen o motorn, monterat borrmaskinen på drivaxeln och kör den fullt, håller för kylröret som ska gå in i motorn och visst det går att stoppa flödet med fingret men det slutar inte pumpa som när motorn driver och vattnet passerar genom o ut i skvaller röret. //Daniel Senast ändrad av Subarumarine | 30 juni 2010 | 22:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Subarumarine 0 Postad 1 Juli , 2010 Nu funkar det igen.. Efter att jag kört motorn utan rigg med vattenslang kopplad direkt in i motorn, och kört riggen för sig utan att hitta några fel så monterade jag ihop o körde den i tunna utan några bekymmer med kylningen. Troligen är/var det något skit i systemet som täppte till utloppet och tvingade vattnet gå ut i hålen för kylningen av riggen. Prov körning live imorgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 1 Juli , 2010 Min 252a hade en masssa geggamoja typ oxid i kanalerna runt termostatet under locket för denna som jag skrapade bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarolinaE 1 Postad 1 Juli , 2010 Ni som behöver kan me fördel ringa Anders Forsström (edsbyn) han har ett enormt kunnande å enormt me delar till dessa maskiner... Anders jobbade tidigare oss Bengt Ahl innan A flyttade till Edsbyn. Ur hans samling på över 1000 utombordare av olika märken, och tonvis me reservdelar, brukar dom flesta få tag på de dom behöver. ps Sök Anders på hitta.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Subarumarine 0 Postad 2 Juli , 2010 Godset runt cylindern blir ca 55 grader efter en stunds körning i varierande farter. Det är säkert inget fel men riggen blir minst lika varm den. Ska den bli det? Blir ju hel nojig nu när det strulat o tycker det osar varmt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 2 Juli , 2010 Frågan är om inte det är dags att fundera på återvinningen? Min Ap 252 (20-25Hkr) föll sakta med säkert sönder och en vacker dag ca -89 gick vevaxeln av. Då var det ett enkelt bestlut att lägga den i sopcontainern och köpa ny motor en Johnson 20Hkr som jag har än idag. Nu börjar den risa och är degraderad till reservmotor medan en Tohatsu 25 a från 20056 är ordinarie pga mera pålitlig. Man ska inte hålla på för länge med gammalit skit om man inte gör det av nostalgiska skäl. Flitigt använda bruksmotorer som är gamla ställer till ständiga problem med delar och stopp. Bryggseglare kan ha gammalt skit, men inte de som åker på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser