Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
hr_roger

Sikaflex 291 som inte biter på rostfritt.

Rekommendera Poster

Hej, jag undrar om det finns någon som monterat rostfria genomföringar med sikaflex 291?

Jag gjorde det för ca två veckor sedan efter konstens alla regler och i dag skulle jag montera ventilerna (kranar) men det blev inte som jag ville.

Sikan bet inte på genomföringarna jag kunde slå ut samtliga genomföringar med handen efter att jag skruvat bort muttern. Jag har gjort som man ska med både slipning och tvätt med aceton.Efter att genomföringarna var bortslagna satt all sika på båten inget satt kvar på genomföringarna. Är det någon som har råkat ut för samma problem eller?

Samtliga prylar var inköpta på hjertmans.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanns det kanske nån fet hinna eller vax på det rostfria. Prova att torka rent med t.ex aceton och se om du får skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Genomföringarna och hålen var tvättade med aceton. Noga för man vill inte att det blir fel.Men det blev det, hoppas att det inte finns någon som upptäcker att det inte funkar efter sjösättning.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter inte troligt att det skulle vara fel ändå. Det är ju inte meningen att den mekaniskt ska fixeras med Sikan. Det får ju muttern sköta.

Bäst måste det vara med en gummipackning på utsidan mot en slät gelcoteyta. Då kan man inifrån efterdra muttern om det skulle läcka. Men det är nog bra att använda Sika som ett komplement. Samtidigt tätar man glasfibern runt hålet och det är nog mest därför man använder det runt stosen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forgus 31 har nog rätt - Sikaflex fäster inget vidare på RF, det är min erfarenhet också.

Se sikan som en packning, inget annat.

Sedan ställer jag mig undrande till genomföringar i RF - men det är en annan historia.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blev jag nyfiken - varför inte RF till genomföringarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

limma täta är nog bättre innehåller heller inte ätika eller siliconer och efter vulkning är den övermålningsbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit ner till en marina i hamnen ock köpt en tub som både limmar och tätar mot rostfritt stål (märker skillnad)så mina problem är över för denna gång.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, Tekton MS-40 seam.Det är en typ avkonstruktions lim och fog i samma

kostade 160 kr för en vanlig tub.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

slog lite på wurth produksidan, denna är visserligen nästan 3 gånger billigare än dit pris, men funkar bra ändå.

Snabbtorkande, elas­tisk och hållfast konst­ruktions- och tätnings­massa på PUR-bas. Slip- och överlacke­ringsbar.

Användningsområden

Kan användas universiellt för limning och tätning inom- och utomhus, trä- och metall­konstruktioner, inom byggbranschen samt inom karosseri- och fordonstillverkning.

Egenskaper

•   Mycket goda fästegenskaper framför­allt på råa, grunderade och lackerade stålytor, aluminium, rostfritt stål, ABS, glasfiber, polycarbonat, trä, glas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den erfarenhet som jag har haft av wurths prylar så har dom samma kvalitets nivå som biltema. Inget som hamnar på min båt. Men det är bara min åsikt.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...