Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Utbult

B20 termostat till färskvattenkyld motor?

Rekommendera Poster

Har en B20 med Martec färskvattenkylning. Jag har öppnat kylsystemet för renspolning och allmän översyn. Tog ur termostaten och såg att det satt en 60 graders i motorn. Eftersom jag vet att dessa motorer skall gå med högre temperatur så mailade jag Drevia för att höra mig för om en som öppnar runt 90 grader (tror jag väl att det skall vara) och fick till svar att det inte finns att köpa till B20. Stämmer detta? Om det händelsevis skulle finnas någonstans så skulle jag gärna vilja veta var jag kan köpa det i så fall.

Tacksam för hjälp!

/Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lättare att hitta en 92c eller 87c då dessa är för bilar och inte lämpliga i marina b20 dessa hittar du var det säljs bildelar. I marina B20 ska det sitta 60 c termostat eller är det inte 67 ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. När jag monterade mitt färskvattenkylsystem Martec på båten 1990 så ingick termostat som öppnar vid ca 85 grader.Kontakta din närmaste Martec representant så kan dom säkert hjälpa till.

Lycka till.  Göran.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mailade som sagt till Drevia som säljer Martec färskvattenkylningar. Enligt dom så finns inte 90 graders termostater till B20. Köpte en B20 biltermostat men självklart passade den inte. Finns det några andra återfärsäljare för Martec än Drevia?

Mvh, Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...