Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Rubank

Hjärnsläpp!!!

Rekommendera Poster

Här kommer ett exempel på svårartad idioti (och kanske lite tröst till andra klantar ute i båtvärlden).

Sjösatte vår lilla fina snipa härom veckan. Efter påmastning och annat fix startas den gamla Pentan. Går igång direkt. Lyfter på motorhuven och ser att det osar och ryker. Stänger av och inspekterar. Generatorn är glödhet. Jordkabeln har smällt och det mesta i elväg är utslaget. Båda batterierna är tomma.

Det visar sig att jag kastat om polerna på båda batterierna. Har inte ens reagerat när det var trögt att få på minuskabeln på pluspolen. Kortslutning både i båten och i skallen.                                               Och nu är det långhelg och ingen reparatör förän nästa vecka. Fast det straffet har jag förtjänat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min sympati.

 

Fast. om du vill åka i helgen; köp ett nytt batteri på macken och koppla bort kablarna från generatorn, använd batteriet enbart till start under helgen. Det håller för många starter utan laddning.

Om generatorn inte går runt och om du har separat generatorrem kan det vara ide att plocka bort den. Om remmen dessutom driver t ex vattenpump måste den sitta kvar. Då är det nog stillaliggande är jag rädd.

 

Förutom ansluten elektronik som kanske klarat sig eller inte, kolla varje pryl för sig, så har du har blåst minst laddningsregulator/likriktare. I värsta fall generatorn fast de är rätt robusta saker så men en jäkla tur kan den kanske vara OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn

Se det possitivt, fr.o.m nu kan du titulera dig konstnär :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Anders, men jag låter skiten vara så jag inte ställer till med något mer. Är inne i ett stim just nu, så jag väntar till någon som kan, kommer och tar hand om eländet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår, känslan av klantskalle som inte borde få ha båt. OK, ta en paus och gör nåt annat ett par dar.

 

Men du, den känslan går över! En positiv sak; du kommer aldrig att koppla 12V fel på det sättet igen.

 

Man lär sig mest av sina misstag. Folk som kan väldigt mycket har ofta begått väldigt många misstag. Det sägs att marknadsvärdet på en ingenjör är direkt proportionellt mot värdet på den utrustning han förstört under sin karriär!

 

Gott omdöme kommer av erfarenhet,

och erfarenhet kommer av dåligt omdöme.

En av de få positiva spiralerna här i världen!

 

 

Senast ändrad av Anders_St | 16 maj 2007 | 23:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det visar sig att jag kastat om polerna på båda batterierna.

 

Jag lider med dig.. jag gjorde likandant med min utombordare.

Den står fortfarande på land... då jag fick skicka efter delar från USA för att komma någorlunda billigt undan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fasen fick du igång motorn med omkastade poler? Separerade batterisystem, eller?

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det undrar jag med. Batterin kan även explodera med om man klantar sig så där det skulle även kunnat börja brinna. Du hadde nog tur i oturen ändå. Lätt hänt är det ju om man inte ser upp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Lite plåster på såren kanske....jag känner till en som laddade sin fina Mercedes med 24 voltsladdare. Kostnad för utbyte av allt elektriskt ca.

60 000 kr. - det finns alltid nån som är värre.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lika förvånad som Sea Mainiac! Hur fick du igång motorn? Startmotorn bör ju ha gått baklänges. Verkar konstigt.

 

mvh

 

jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar jag med för den ena polen är ju större än den andra.

Bor du långt bort ?

Om du finns i mina trakter på västkusten, så kunde jag bidra med lite handräckning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska du ha, men jag befinner mig i Vänern.

 

Ja, varför startade motorn? Det är en bra fråga. Två gånger dessutom, eftersom jag tog mig till bryggan från iläggningsplatsen.

Nåväl, på fredag kommer en VP-expert och lagar det hela och allt blir frid och fröjd igen. Hoppas jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Den kanske startade baklänges ;)

Så var det ju förr på vissa motorer. Inget backslag, iget friläge (tror jag), man startade motorn åt det håll man ville åka.

/Lars J

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller är det så att startmotorn struntar i polvändning. Det är ju ingen permanentmagnetmotor så fältet blir väl också polvänt liksom statorns ström så då borde den gå bara åt ett håll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu så! Nya batterier. Ny generator. Allt utom stereon fungerar. Några tusen fattigare, men nu kan jag åka båt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...