Rubank 0 Postad 16 Maj , 2007 Här kommer ett exempel på svårartad idioti (och kanske lite tröst till andra klantar ute i båtvärlden). Sjösatte vår lilla fina snipa härom veckan. Efter påmastning och annat fix startas den gamla Pentan. Går igång direkt. Lyfter på motorhuven och ser att det osar och ryker. Stänger av och inspekterar. Generatorn är glödhet. Jordkabeln har smällt och det mesta i elväg är utslaget. Båda batterierna är tomma. Det visar sig att jag kastat om polerna på båda batterierna. Har inte ens reagerat när det var trögt att få på minuskabeln på pluspolen. Kortslutning både i båten och i skallen. Och nu är det långhelg och ingen reparatör förän nästa vecka. Fast det straffet har jag förtjänat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 Maj , 2007 Min sympati. Fast. om du vill åka i helgen; köp ett nytt batteri på macken och koppla bort kablarna från generatorn, använd batteriet enbart till start under helgen. Det håller för många starter utan laddning. Om generatorn inte går runt och om du har separat generatorrem kan det vara ide att plocka bort den. Om remmen dessutom driver t ex vattenpump måste den sitta kvar. Då är det nog stillaliggande är jag rädd. Förutom ansluten elektronik som kanske klarat sig eller inte, kolla varje pryl för sig, så har du har blåst minst laddningsregulator/likriktare. I värsta fall generatorn fast de är rätt robusta saker så men en jäkla tur kan den kanske vara OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn Postad 16 Maj , 2007 Se det possitivt, fr.o.m nu kan du titulera dig konstnär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubank 0 Postad 16 Maj , 2007 Tack för tipset Anders, men jag låter skiten vara så jag inte ställer till med något mer. Är inne i ett stim just nu, så jag väntar till någon som kan, kommer och tar hand om eländet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 Maj , 2007 Jag förstår, känslan av klantskalle som inte borde få ha båt. OK, ta en paus och gör nåt annat ett par dar. Men du, den känslan går över! En positiv sak; du kommer aldrig att koppla 12V fel på det sättet igen. Man lär sig mest av sina misstag. Folk som kan väldigt mycket har ofta begått väldigt många misstag. Det sägs att marknadsvärdet på en ingenjör är direkt proportionellt mot värdet på den utrustning han förstört under sin karriär! Gott omdöme kommer av erfarenhet, och erfarenhet kommer av dåligt omdöme. En av de få positiva spiralerna här i världen! Senast ändrad av Anders_St | 16 maj 2007 | 23:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 16 Maj , 2007 Det visar sig att jag kastat om polerna på båda batterierna. Jag lider med dig.. jag gjorde likandant med min utombordare. Den står fortfarande på land... då jag fick skicka efter delar från USA för att komma någorlunda billigt undan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 17 Maj , 2007 Hur fasen fick du igång motorn med omkastade poler? Separerade batterisystem, eller? Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 17 Maj , 2007 Det undrar jag med. Batterin kan även explodera med om man klantar sig så där det skulle även kunnat börja brinna. Du hadde nog tur i oturen ändå. Lätt hänt är det ju om man inte ser upp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StefanSD 0 Postad 17 Maj , 2007 Lite plåster på såren kanske....jag känner till en som laddade sin fina Mercedes med 24 voltsladdare. Kostnad för utbyte av allt elektriskt ca. 60 000 kr. - det finns alltid nån som är värre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjens 0 Postad 17 Maj , 2007 Lika förvånad som Sea Mainiac! Hur fick du igång motorn? Startmotorn bör ju ha gått baklänges. Verkar konstigt. mvh jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 17 Maj , 2007 Undrar jag med för den ena polen är ju större än den andra. Bor du långt bort ? Om du finns i mina trakter på västkusten, så kunde jag bidra med lite handräckning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubank 0 Postad 21 Maj , 2007 Tack ska du ha, men jag befinner mig i Vänern. Ja, varför startade motorn? Det är en bra fråga. Två gånger dessutom, eftersom jag tog mig till bryggan från iläggningsplatsen. Nåväl, på fredag kommer en VP-expert och lagar det hela och allt blir frid och fröjd igen. Hoppas jag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 25 Maj , 2007 Den kanske startade baklänges Så var det ju förr på vissa motorer. Inget backslag, iget friläge (tror jag), man startade motorn åt det håll man ville åka. /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Maj , 2007 Eller är det så att startmotorn struntar i polvändning. Det är ju ingen permanentmagnetmotor så fältet blir väl också polvänt liksom statorns ström så då borde den gå bara åt ett håll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubank 0 Postad 28 Maj , 2007 Nu så! Nya batterier. Ny generator. Allt utom stereon fungerar. Några tusen fattigare, men nu kan jag åka båt igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser