Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
matols1029

Gps antennkabel kapa?

Rekommendera Poster

har en lowrance plotter med galet monterad antenn. Tänker placera den på pulpet ovanför rutan och vill dra den genom röret ner till plottern. För att inte behöva borra för stort hål (rör 25mm) skulle jag då behöva kapa sladden och löda ihop den igen. Är detta en bra grej? påverkan på plottern-risk? ingen hejare på lödning precis. Tar gärna emot råd.Andra sätt att skarva som är enklare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt pillrigt att jobba med moderna kablar och kontakter. De är oftast gjorda för fabriksmontering.

Jag skulle nog nästan låta bli att klippa sladden, försök hitta nån kreativ lösning som gör hålet så litet som möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga problem att klippa och skarva en kabel om det görs på rätt sätt.

Be någon kunnig om hjälp om du är osäker.

Lägg skarven inombords gärna med krympslang över.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklaste sättet kan vara att klippa av kontakten i ena kabeländen och sen sätta på en ny.

Men, hur komplicerat det är beror på vad för kontakt du har.

På de flesta Garmin är det skitenkelt, standard BNC kontakt på standard RG-58 kabel, tar utan verktyg typ max 2 minuter att pressa/löda på en ny kontakt och kontakterna finns att köpa överallt.

Annars är det som sagts tidigare inte särskilt svårt för den som vet hur att göra en korrekt skarv på en koaxialkabel (som jag antar att det rör sig om) antingen med riktiga kontakter eller ren skarvning.

Vilken kabeltyp har du idag (det står stämplat på kabeln) ?

Senast ändrad av Gunnar_ | 16 maj 2007 | 19:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej har en äldre modell på gps med koaxialkabel som ja skarvade med stöpslar köpta av en tv-affär, har funkat i 4år tillsvidare..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också kapat min antennkabel. Men i syfte att kunna ta med mig GPSn hem när jag lämnar båten. Har därför satt helt ordinarie TV antenn kontakter (hona / hane) i skarven. Har fungerat felfritt i flera år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppsan, jag svarade utan att tänka. :-(

En vanlig koax-kabel går naturligtvis bra att skarva med standardkontakter!

Jag var rädd för att det var en specialkabel. Typ moderna USB-kontakter som är bökiga att fixa med själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...