Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
slproject

Behöver \'expert\'hjälp med elfel...

Rekommendera Poster

Hej, har skrivit förut ang. min startmotor till yamaha 60hk -88.

 

Nu trodde jag att jag lokaliserat felet till startreläet så jag beställde ett nytt och betalade dyra pengar.

 

Nu visar det sig att det är samma fel fortfarande.

 

Reläet står bara och tuggar (låter som en kuttersmälla, spolen står och slår till och från hela tiden). Kopplar jag bort kabeln till startmotorn eller inkommande matarström så fungerar reläet.

 

Har kollat spänning och jordning, allt är som det ska (iaf så långt mina kunskaper räcker). Kopplar jag batteriet direkt till startmotorn så går den.

 

Ohm-mäter jag startmotorn så verkar det nästan vara kortslutning i den, men då borde den ju inte gå med direktström?

 

HJÄLP!!! jag vill ut och fiska =)

 

Snälla, slå era kloka hjärnor ihop och försök komma på vad som är galet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

 

Dåligt batteri?

Dålig jord?

Dålig anslutning ?

Startreläet (selenoiden) reagerar alltid så att den ligger och smattrar

när den får för låg spänning.

Kontrollmät spänningen mellan jord på motorn och inkommande 12v på startreläet när du vrider på startnyckeln.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Häng du på ett riktigt batteri, var det inte du som i en tidigare tråd klabbade med batteri boster mm?  dra sen förbi glappande stickkontakt om du nu har detta och sätt kablarna direkt på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Janne11 har helt rätt.

 smattrar reläet så har du ett spänningsfall någonstans.

 

1. Spänningen i vila är tillräcklig för att reläet ska kunna dra.

2. Reläet slår till, så den stora strömkretsen (den som går till startmotorn) sluts.

3. förbrukaren (startmotorn) drar så mycket ström så att spänningen sjunker under reläets hållspänning, så reläet slår ifrån.

5. Belastningen är nu borta, så batteriets polspänning stiger över reläets dragspänning, så det sluter återigen = gå till punkt 1

 

Då du kan starta med batteriet direkt på startmotorn så kan man utesluta batteriet, kvarstår således kablar, anslutningsdon och kontaktytor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många som letar fel letar ofta på plus sidan men minussidan är lika viktig. Lycka till!

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej, batteribooster har jag aldrig hållt på med =)

 

Nu är det iaf löst, tack för svaren.
Helt rätt så var det spänningsproblem, hade en pluskoppling inne i motorn som var svårt ärjad, när jag hittade den under en kåpa och gjorde rent så gick allt perfekt.
 
Tack för hjälpen!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...