strole 0 Postad 16 Maj , 2007 Särskilt ena axeln på mina stromberg glappar ca 2-3 mm. Detta käns som för mycket. Risken fins här att motorn tar tjuv luft med ändrat blandningsförhållande som följd till motorn. Jag har haft mycket svårt att få rätt färg på tändstifften då färgen på dessa vittnar om för fet blandning. Har funderat på om man kan hitta ett par frächa förgasare på bilskrotar. Tex saab hadde dubbla stromberg länge i sina bilar upp på 80 talet någon stans. Om man hittar sånna på en kråckad eller uppråstad bil som inte gått så långt så kan man kanske köpa dessa och montera på volvo insuget och få ett par frächa förgasare ?? Annars blir det till och renovera dom grundligt över en vinter och försöka bussa om spjällaxlarna har hört talas om sådana renoveringar förut. Hitils så har jag gjort rent dom och bytt membranen. >Får se hur långt det räcker. Senast ändrad av strole | 16 maj 2007 | 10:34 Senast ändrad av strole | 23 maj 2007 | 16:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 24 Maj , 2007 Jag erindrade mig här om dagen följande. 1995-96 köppte en bekant en bandvagn från försvaret. Bandvagnen hadde messt av stått långtidskonserverad och var i skick som ny ! Denna bandvagn skulle han ha på älgjakten. Maskinen var en B20 med dubbla förgasare. Här räckte det med enkelförgasare lurade någon i honnom . Dubbelförgasarna hamnade på en bänk i verkstaden. och enkelförgasare inhandlades från en bilskrot. Jag är ju som bekant på jakt effter ett par frächa förgasare och här om dan när jag tog en tur på min motorcykel så träffa jag på karn som är egen företagare och säljer begangnade lastmaskiner på sidan om annat jobb. Han stog ute vid vägen med en kund så det var bara och stanna och fråga om han hadde nåra förgasare. In i verkstaden och tittade jodå där låg dom fortfarande ett par dubbla SU I Nära nog nyskick ! Va vill du ha för dessa då frågade jag. Nää dessa får du väll om du vill ha de sa han ! (Firrman har säkert gått kanon i denna högkonjunktur) Det var bara och tacka och ta i mot ! För hoppngsvis så skulle dessa su förgasare passa på marina stromberginsugsröret där jag har fäste för mina marina vatten rör och det gjorde dom de var exakt samma rör enda skilnaden var vattenrörs fästet på marin insuget. Ett nytt gas stag mellan förgasarna är allt som ser ut att behövas ändra på och ett nytt tillverkas i skrivande stund av en kammrat. Sen får jag se hur det blir med lufftrenarna det ser ut att gå och få dit strombergarnas lufftrenare med lite små modifieringar om jag har tur. Senast ändrad av strole | 24 maj 2007 | 10:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Maj , 2007 glapp opp och ner alvarligt men in och ut spelar kvitta. su försvarsmodelen hade en stor fördel ställbart munstycke så när man åker i länder med lågoktan var det bara att öka på blandningen, volvo 202 hade dessa su bla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 24 Maj , 2007 (Glapp upp och ner alvarligt men in och ut spelar kvitta) Bra att du på pekade det så man inte skrämmer någon i onödan. Även mina marina stromberg är ljusterbara underifrån. Om jag ställer in förgasarna rätt då försvinner tommgången och det för att motorn får då för mager bränsleblandning och dör på grund av att det kommer in lite tjuvluft via spjällaxlarna därför måste man släppa på mera soppa och då blir blandningen fet på höga varv då det lilla tjuvluften inte påverkar så mycket på höga varv då spjällen är så pass öppna så att lufft hällre tar den rätta vägen in genom förgasarna. Ska bli roligt med frächa förgasare ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Maj , 2007 Su på 202 hade en vanlig skruv på sidan och inne i förgasaren var detta som en växelskruv som höjde och sänkte munstycket, otorligt smart och klurigt gjort ville man kunde man lätt med tex en chok vajer få det justerbart från instrumentpanelen, men jag hade ju motorluckan bredvid så vid färd gick det att justera med handen medans man körde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 24 Maj , 2007 Jag tror inte mina är exakt lika som de du beskriver. Men munstukena regleras även på dom med en chokvaier i just syfte att användas som chok. Mycket bättre gjort än på strombergarna som i princip bara höjer tommgången ! Senast ändrad av strole | 24 maj 2007 | 15:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 28 Maj , 2007 Här är en länk för de som behöver reservdelar till Su eller Stromberg förgasare. http://www.forgasarteknik.se/index.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 9 Juni , 2007 Nää jag fick ge upp. Gas staget fick göras om en gång till då su förgasarnas flotörhus sitter på sidan om förgasarna i stället för under som på stromberg. Här blev det mycket trångt med både gas stag och bränsle ledningar och droppen som fick mig och ge upp var när dessa su satte i gång och läcka soppa i stort sett över allt ! Samtliga packningar måste bytas varmt väder och båten på land !! Nä det blev och montera tillbaka Strombergarna som blev genomgångna med nya packningar och allt innan dessa su dök upp. Axeln är dock fortfarande glapp men det får jag ta tag i vid ett senare tillfälle. Ville bara berätta att det inte är bus enkelt att sätta på su även om de passar så att jag inte lurar nån till det i onödan ! Trevlig båtsommar från en som har sitt på det torra !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Honda 0 Postad 29 Juni , 2007 Hej Strole Jag har en Catalina M20. Eftersom jag trodde mina dubbla Stromberg CD 175 var lite taskiga, köpte jag på Blocket en komplett marin dubbelförgasare Stromberg 150 CD för 1000 spänn (verkar va i skapligt skick). Då det nu visat sig att det inte var förgasarna som spökade utan tändinställningen, säljer jag gärna dom vidare för samma pris. Är det inte lite problem med bilförgasare till marinmotorer med tanke på choken? För övrigt: Vad har hänt med alla våra andra vänner i Catalinaklubben? Har alla sålt sina båtar till skroten eller?????? Själv har jag legat på landbacken ett år, men nu är det full fart igen efter bl.a. epoxibehandling och montering av ny kyllimpa. Hoppas att du liksom jag äntligen kan lägga Catalinan i blöt igen!! MVH/LIH Senast ändrad av Honda | 29 juni 2007 | 23:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 2 Juli , 2007 Tackar för erbjudandet men jag tror jag ska renovera de jag har eller testa ett par solex. Vad medlemarna tagit vägen undrar jag med inte ens grundaren av klubben årkar bry sig om klubben och skriva en rad . Tråkigt ! MVH / Stråle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser