Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
Magstav

Tvåtakt eller fyrtakt?

Rekommendera Poster

Hjälp!

 

Familjen står i begrepp att köpa båt. Vi har fastnat för HR 435 (kommentera gärna det valet som första familjebåt för bad, fiske, ringåkning etc). Det stora problemet är dock motorvalet. En handlare påstår att Yamahas fyrtaktare är det självklara valet, då tvåtaktsmotorer redan nu är bannlysta i vissa sjöar och fler kommer att läggas till på den listan. En fyrtaktare drar dessutom bara hälften så mycket bränsle. Tohatsu menar denne, är ett skitmärke som ingen kan serva eller fixa reservdelar till.

 

Handlare nummer 2 hävdar istället att något förbud mot tvåtaktare kommer aldrig att slå igenom och med en fyrtaktare på båten kan vi glömma allt vad vattenskidåkning heter, då den motorn är för tung. Tohatsu menar han, är världsledande på marknaden och deras direktinsprutade tvåtaktare är klart överlägsen. Denne man påstår dessutom att hans tvåtaktare drar 25 % mindre än Yamahas fyrtaktare.

 

Som noviser på sjön känns det nu som vi inte riktigt vet vilket ben vi ska stå på. Kan vi få lite tankar och idéer av Er gamla sjöbusar vore det ytterst tacksamt.

 

Tack på förhand!

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Höga Rodd gör hyfsat bra båtar, dock för några år sedan i tester hade deras större 465 en del brister men jag skulle tro HR bättrat sig sen dess.

 

Bada:

För att åka och bada med lär den funka bra. Hur det är att bada från den kan vara en annan femma. Badplattformar (i aktern, på sidan av motorn, på sidan av motorbrunnen) finns det inte och inte har den nån större bad/räddningsstege heller vad man kan se på HRs hemsida . Men det går förstås att skruva dit en liten badplattform som man kan stå på innan man dyker i och som man tar sig upp på efter ett bad.

 

Fiska:

Beror på vilket sätt du skall fiska. Så länge du sitter i båten lär det gå hyfsat men skall du stå upp kan det bli lite ont om plats att röra sig i båten. Frågan är t ex om du kan stå och fiska vid förarplatsen? Vid sidan av styrpulpeten och framför den kan man stå förstås, men det kan bli lite trångt att vifta med spöna där kanske?

Skall du dra drag så lär båten funka bra för det.

Hur den skulle funka för trollingfiske har jag ingen aning om men det funkar nog hyfsat det med.

 

Ringåkning etc:

Med 40 hk och inte för många i båten lär det funka bra.

Vattenskidåkning kan funka det också om inte för många i båten och inte för tung åkare som skall dras upp. Wakeboard kommer att funka det med men nån större våg bakom båten att göra trick på lär det inte bli.

 

Motor:

Du bör ha max godkänd motor m h t att du skall använda båten till vattenlekar och så är det ju bra att ha lite reserv att ta av om ni är fler än vanligt i båten annars blir det trögt upp i planing och så får motorn jobba hårt för att hålla planingsfart (högre varv=högre bensinförbrukning=högre buller).

HR 435 är godkänd för max 40 hk och det bör du ha.

 

Yamaha: Där kan du välja på deras deras 4-takt (förgasare men motorn är miljöklassad enl bl a CARB 2-star).

Vikten är på Yamaha F40 4-takt ca 83 kg.

http://www.yamaha-motor.com/outboard/products/subcatspecs/2/specs.aspx

http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/utombordare/fyrtakt/f30_f60.jsp?view=techinfo

 

Tohatsu 40 TLDI är en direktinsprutad 2-taktare (CARB 2-star godkänd).

Den väger ca 93-95 kg.

http://www.tohatsu.com/outboards/40tldi_spec.html

http://www.tohatsu.se/fileadmin/tohatsu.se/docs/Tohatsu-svensk-teknisk.pdf

 

Nya tvåtaktare (med förgasare) som ej uppfyller miljökraven får ej säljas nya från 2007 utom de som återförsäljarna redan hade i lager då.

Tohatsu 40 TLDI är en miljögodkänd motor och får således säljas även i fortsättningen.

 

Några andra alternativa utombordare som du kan hänga bak på en HR 435 är Honda BF40 4-takt med förgasare (vikt ca 91 kg).

http://www.hondamarine.se/?id=323

(Specifikationer för viktuppgiften)

 

Evinrude E-tec 40 direktinsprutad 2-takt, miljögodkänd (ca 109 kg).

http://www.evinrude.com/en-US/

 

Suzuki DF40 4-takt, elektronisk bränsleinsprutning ca (107-110 kg).

http://www.kgksuzuki.se/

 

Mercury 40 EFI (ca 98 kg)

http://northamerica.mercurymarine.com/engines/outboards/fourstrokes/enginesettwo_specs.php?ID=80

 

Att Tohatsu 40 TLDI drar 25% mindre än Yamaha F40 är helt enkelt inte sant. Be handlaren om fakta!

Yamaha F40 är troligen lite snålare.

 

Några problem:

Höga Rodd och Suzuki har ett samarbete, så troligen kommer en Höga Rodd handlare att försöka sälja på dig en Suzuki DF40.

Men den är i tygsta laget och därför skulle jag undvika den.

Lättast är trots allt Yamaha F40 och den går bra och lär räcka för det du skall ha båten till och skulle bli mitt förstahandsval.

 

Sen finns det en hel del andra bra båtar i den storleksklassen runt 4,5 meter plus minus några dm, t ex:

 

Buster aluminiumbåt är trygga köp (ca S upp till L modellen i ditt fall).

http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/baatar/buster/index.jsp

http://www.buster.fi/?id=530

Kampanjpris nu på t ex L med Yamaha F50.

 

Linder likaså (460 modellen), aluminium.

http://www.linder.se/

Är kampanjpris på den med Yamaha F40 el F50.

 

Yamarin 46 SC (med Yamaha F40) är fin glasfiberbåt med bra sjöegenskaper.

Är kampanj på den nu: http://www.yamaha-motor.se/produkter/kampanjer/yamarin_2007.jsp

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 16 maj 2007 | 08:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Bo!

 

Vad det var för modell på Yamahan är jag inte riktigt säker på, mer än att det rörde sig om 40 hk och var av fyrtaktsmodell.

Tohatsun hette M40EPTOL (Elektrisk start - Reglagebox - Power trim/tilt - Oljeinj. - Lång rigg) Är detta en förgasarmotor då???

 

Vad gäller båtens användning så finns det en badstege i aktern så att ta sig ett dopp eller komma uppp efter vattenlek borde inte innebära några problem, men tanken är väl snarare att ta sig runt och landstiga för picnic, sol och bad.

 

Fiska är kul, men ingen av oss är någon fanatiker. Möjligheten att köra lite drag eller stanna och kasta duger gott.

 

Suzuki har ingen nämnt i sammanhanget. Jag har fått två prisförslag, med Tohatsun 68´

Yamaha 73´ (då är den motorn begagnad från 05)

 

Är det någon som har synpunkter på vilket som kan tänkas vara mest prisvärt/användbart/hållbart?

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad det var för modell på Yamahan är jag inte riktigt säker på, mer än att det rörde sig om 40 hk och var av fyrtaktsmodell.

 

Den är alltså från 2005? Den heter Yamaha F40.

 

Tohatsun hette M40EPTOL (Elektrisk start - Reglagebox - Power trim/tilt - Oljeinj. - Lång rigg) Är detta en förgasarmotor då???

 

Ja, det är det. M40 är 2-takt med förgasare som nu håller på att fasas ut. Visst är det bra sprutt i den men det är ju den direktinsprutade som är mest intressant om du vill ha låg bensinförbrukning och skona miljön lite. En vanlig tvåtakt med förgasare är tyvärr en riktig lortgris, fast ganska billiga i inköp förstås.

Här har du en lista med modellbeteckningar och ungefärliga priser i Excel filer:

http://www.astons.se/tohatsumain.htm

 

Den direktinsprutade modellen heter MD40 EPTOL (D=Direkt insprutning).

Se länken ovan för priser och modellbeteckning.

Kostar ca 15 tusen mer än den med förgasare.

 

Suzuki har ingen nämnt i sammanhanget.

Suzuki DF40 4-takt är lite för tung för båten skulle jag vilja säga (se mitt förra inlägg).

 

Jag har fått två prisförslag, med Tohatsun 68´

Yamaha 73´ (då är den motorn begagnad från 05).

Jag skulle valt Yamaha F40 även om den är begagnad 2005:a. Det är ingen ålder på en motor, så gott som ny. Kolla dess servicebok att den servats. 

 

Är det någon som har synpunkter på vilket som kan tänkas vara mest prisvärt/användbart/hållbart?

Mest prisvärt i längden kommer Yamaha F40 att vara då båten med all sannolikhet blir mer lättsåld när du skall sälja den i framtiden.

Den går tystare och är bensinsnålare.

2-takt med förgasare fasas nu ut och får ej säljas längre nya såvida återförsäljaren inte hade i lager vid årsskiftet.

2-takt med förgasare bullrar mer, blåryker vid start, luktar bensin (speciellt i medvind) och drar mer bensin. Jag vet för jag har haft en 65 hk 2-takt förr (kör nu Yamaha F115 4-takt sen 4 säsonger).

 

Köp båten antingen med en Tohatsu MD40 EPTOL (TDLI) med direktinsprutning eller Yamaha F40 (beg -05). Det blir mitt råd.

Varvräknare och hastighetsmätare får man förutsätta att du får med (till Yamaha är det digitala mätare i så fall), om inte så skall du tjata till dig det eftersom du åker i blindo utan varvräknare (och hastighetsmätare även om hastighetsmätaren är mindre viktig).

Viktigt att du får en propeller med till båten som gör att motorn på fullgas varvar med normallast i båten nära det max rekommenderade varvtalet. Yamaha F40 skall varva max 6000 varv/min. Detta skall handlaren kolla (provkört) innan du betalar, annars skall du ha bytesrätt på propellern. Med fel propeller kommer båten ej att gå optimalt.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 16 maj 2007 | 10:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen Bo!

 

Jag känner mig helt vilsen. Efter ditt inlägg igår ringde jag nu på förmiddagen till handlaren med Tohatsun. Jag framförde åsikten om att en förgasarmotor av andra (läs dig Bo) känns lite passé. Då säger han att jag gärna får köpa en TLDI av honom, då han därigenom tjänar mer pengar på affären, men som yrkesman kan han inte ge mig den rekommendationen. Det skulle ta 20 år att tjäna in det högre priset på lägre bensinförbrukning och förgasarmotorn i det här fallet är så jävla ren och tyst att det inte är någon skillnad. Han håller också fast vid att med en fyrtaktare är vattenskidåkning uteslutet med den här båten.

 

Även om de ger mig huvudbry så är jag oerhört tacksam för dina tips och råd Bo och jag skriver ut dem och tar dem med till den båthandlare som får den här affären (vem det nu blir??!!)

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viss tar det tid att tjäna in prisskillnaden mellan Tohatsu M40 och MD40(TLDI). Om det tar 20 år skall jag låta vara osagt då det beror på hur mycket du kommer att köra. Men lite fakta trots allt är att:

a) 2-takt med förgasare drar ca 30 % mer bensin än en moderna 4-takt eller direktinsprutad 2-takt.

B) Ca 30% av bränslet går rakt igenom en 2-taktare med förgasare p g av ofullständig förbränning. Det är bl a detta som gör att de inte kan bli miljöklassade ens i den lägsgsta klassningen (t ex CARB 2-star).

En modern 4-takt eller modern 2-takt är t ex CARB 2-star eller CARB 3-star godkänd.

c) Andrahandsvärdet på en modern 4-takt eller direktinsprutad 2-takt kommmer att vara betydligt högre än en 2-takt med förgasare.

d) 2-takt med förgasare bullrar i de flesta fall mer än en modern 4-takt eller 2-takt direktinsprutad, dock på höga varv bullrar även dessa moderna motorer en del, det kommer man inte ifrån. Men på lägre varv och marchvarv är de i regel behagligt tysta.

 

Finns egnetligen ett par tre stora fördelar med 2-takt med förgasare:

1. Billiga i inköp (nog så viktigt).

2. Bra effekt och låg vikt (viktigt på små båtar).

3. Lättare att mecka med själv (få mekaniska delar och förgasare kan man klara att mecka med själv).

 

Det får man väga mot moderna 4-taktare resp 2-takt direktinsprutade:

1. Numera får man ut i stort sett samma effekt ur en 4-takt som en 2-takt med förgasare (möjligtvis att den senare har lite högre toppfart på samma båt). Direktinsprutade har minst lika bra effekt som 2-takt med förgasare.

2. Effektiv förbränning som minimerar utsläppen och därför är de miljöklassade och får fortsätta att säljas efter 2007 till skillnad mot nya 2-takt med förgasare (som inte fanns i lager vid årskiftet 2007).

3. Tystare, blåryker inte vid start som en 2-takt med förgasare, osar inte bensin under gång på samma sätt som 2-takt med förgasare. Jämn tomgång (2-takt med förgasare har mer ryckig gång) och man kan ligga hur länge som helst i princip och köra på tomgång vid fiske utan att vara orolig för tjuvstopp och sotiga stift.

4. Bättre andrahandsvärde.

Nackdel:

1. Dyra i inköp som nya och begagnade.

2. Något tyngre (4-takt), men oftsat marginell skillnad men ju mindre båt desto större påverkan kan vikten ha.

3. Mer mekaniskt komplicerad, 4-takt har t ex kamrem (el kamkedja) och ventiler. Kamrem skall bytas ca vart 5:e år el ca 1000 gångtimmar vilket som inträffar först (Yamaha). Ventiler justeras enl serviceschemat. Ganska mycket elektronik som styr tändning, insprutningssystem m m (kan bli dyrt om sådana elektronikboxar går sönder).

 

Jämför med en bil:

Hur många nya bilar har idag förgasare och i stort sett alla är 4-takt.

Dock går en båtmotor mycket hårdare och på högre varv än en bilmotor.

Kamremsbyte på en bil är en självklar sak att byta när det är dags. Hur ofta går en kamrem åt skogen? (sällan) Knappast annan situation å en utombordare. Finns för övrigt 4-takt utombordare som har kamkedja som aldrig behöver bytas, t ex Suzuki har det på många av sina 4-takt.

 

 

Det där att vattenskidåkning skulle vara utesluten med en Yamaha F40 (som ju är den 4-taktaren vi utgår från att det kan bi) på en HR 435 kan man ju ha olika åsikt om.

Med många personer i båten, säg 4-5 vuxna och en vuxen vattenskidåkare - ja då blir det säkert problem att dra upp den personen ur vattnet med en sån båt-motor kombination. Med 2-3 personer ombord borde det inte vara nåt problem även om det kan gå lite trögt innan vattenskidåkaren är uppe på skidorna. En ensam förare ombord drar lätt upp en vuxen vattenskidåkare, det kan jag garantera.

Så man fårt se lite nyanserat på det hela, inte kategorsikt att det funkar eller funkar ej.

 

Mycket hänger på hur lättdriven båten är också. Med en tungdriven båt blir det problem med även en stark motor. Men en lättdriven båt kan även en svagare motor funka utmärkt.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 17 maj 2007 | 00:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen Bo!

 

Du är en klippa, precis sådana konkreta skillnader var det jag sökte. Jag får kolla med handlare 1 så att det var en F40 på Yamahan bara.

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det klart!

 

Jag ville bara tacka för Era synpunkter, speciellt Bo vars kunskaper och råd är en starkt bidragande faktor till vårt beslut. Nu har jag precis varit och hämtat vår efterlängtade båt och bak på akterspegeln hänger en F40 från Yamaha, det känns bra.

 

/Magnus

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får man väl säga grattis till båtköpet då.21.gif\

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! har också en höga rodd 435 fast med en 25 yamaha fyrtakt har båten gott bra med en 40hk blev det inte tungt med en så stor motor för när dom tipsade mig sa dom att skulle man ha mer en 30hk bör man ha en tvåtakt men det var inga problem eller. hur fort gick den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...