Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Djupvik

Yamarin 560 big catch?

Rekommendera Poster

Hej.

Finns nån därute som har erfarenhet av Yamarin 560 Big Catch. Har tänkt köpa ny båt och tittar då på yamarin 5800/5940 BC. Men har också sett annonser på den till synes lite mindre 560 BC. Är denna som 5800 bäddbar och om i så fall hur lång kan man vara för att övernatta bekvämt i denna? Hur länge tillverkades 560:an? Möjligheter för kök och värmare? All info mottages tacksamt, gärna för och nackdelar också.

m.v.h

Båtbytare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte testkört Yamarin 560 BC men köpte i vintras en Yamarin 5800 efter ganska nogran undersökningar av båtmarknaden... Ville ha en kabinbåt med skyddad hytt lämplig för havsfiske långt ut på havet som också går att sova över lite spartanskt för två personer. Jämförde lite med äldre båtar typ Uttern 6000 men tyckte de låg väldigt högt i pris för att vara från 80/90 -talet med en gammal tvåtaktare på som slörpar soppa därefter... Jämförde sedan med nya tex Örnvik 580 men valde bort den. Tror att en begangnad yamarin är ett mkt schysst köp!

Jag antar att Yamarin 560 BC säljs med en tvåtaktare på? Kan vara värt att lägga några slantar till och få en fyrtaktare, speciellt om du skall tex fiska då det lätt blir lite mer körning... Motorn är det svåra kapitlet vid begangnatköp!

Senast ändrad av HotTuna | 17 maj 2007 | 12:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer nog att satsa på en 5800 oxå. Verkar vara en alldeles förträfflig båt. Ska bara hitta rätt båt till rätt pris....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, blev det ngt köp av 5800?\Smile\ Är själv i köpartagen och 5800 är ett ganska hett alternativ. Undrar bl a ifall det finns ngt utrymmer för kokplatta, värmar, vask och så. Verkar inte vara standard. En annan fråga är ju hur den beter sig i sjön.

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite sent svar kanske men jag har en 5800 som jag har monterat värmare i. Ska inom kort montera vask också och kan återkomma om tips om det är intressant.

Vad gäller båten för övrigt så är jag supernöjd på alla sätt.

post-22587-1394235370,1434_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är den sjösatt och redo för sommaren.

Ja tack Gesse, Lite info om vask och värmare mottages tacksamt? Var får du plats med dessa tillbehör?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värmaren är monterad som synes enligt bild. Vasken är inte ditsatt än men ska sättas över värmaren. Bara att såga ur den hyllan eller vad man ska kalla den och sänka ner vasken. Sedan ska jag göra ett lock i något fint träslag som kan fällas upp och ner över vasken. Vattentanken ska bli en 20 liters dunk som ska monteras i utrymmet på babord sida vid bakdörren. Har provat och den får plats där. Återkommer med bilder när detta är monterat.

Men nu vet jag inte om det är samma utrymme på 5940 som på 5800.

Senast ändrad av Gesse | 27 maj 2008 | 19:46

post-22587-1394235490,0017_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har du måtten på din värmare såg liten o smidig ut kanske passar i min övik 670 weekend är på jakt efter nått liknande o det där såg rätt ut fiskehälz rilllezzzzzzzzzz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...