Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
jonas300

HJÄLP, ang plast eller aluminium

Rekommendera Poster

Hej!

JAg har tänkt köpa båt för att kunna åka dagstripper i älven och ev större sjöar. Har tänkt använda den enbart för sol & bad och fiske/jakt. Men det finns hur många båtar som helst. Vad tycker ni? Jag har ingen erfarenhet av båtar. Jag har tittat på Linder styrpulpet och silver colibri(kanske för dyr för det jag ska använda den till). Jag är intresserad av alumiumbåtar pga  den lätta vikten om man ska transportera båten. Vad finns det för nackdel med aluminium??? Vad skulle ni ta, plast eller aluminium?? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog valt aluminium i ditt fall.

Bättre slitstyrka, mer oöm. Du slipper bekymra dig om minsta repa på båten. Det hör lite till en aluminiumbåt att se lite väderbiten och använd ut.

Buster och Linder är bra båter. Silver har innerliner (innerdel) i glasfiber och den blir lite mer känslig då inuti men å andra sidan lite mer ombonad el trivsam.

Du skriver inte hur många som vanligtvis skall åka i båten men kanske runt 4,5-5 meters längd är lagom med ca 50 hk  - 2-takt med förgasare om budgeten är stram, annars om man vill ha nytt är 4-takt med elektronisk bränsleinsprutning (EFI) eller 2-takt med direkt bränspeinsprutning (DFI) det som gäller om man vill ha en bränslesnål och miljövänlig motor. 4-takt med förgasare som t ex Honda BF40, BF45, BF50 är också bra och miljövänliga.

Kolla på en begagnad Buster, t ex RS med 50 hk, eller S, M el L.

Min systerson har en Buster RS med Yamaha 70 hk 2-takt (lite övermotoriserad, 50 hk räcker) och den har hängt med väldigt länge. Trailas och sköts om sisådär men håller mycket bra.

Se upp med äldre Buster som är ihopnitade, undvik dem. Förr el senare får man problem med nitningen på dessa.

Köp helst en båt och motor som som gått i sötvatten hela tiden. Mindre risk för korrossionssskador då.

Bra andrahandsvärde på Buster och dyra som nya såväl som begagnade men du får mycket pengar tillbaka den dag du säljer.

Skall du traila så kan en EU-trailer räcka till en mindre Buster.

Du får köra 80 km/h med en EU-trailer.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 15 maj 2007 | 20:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Bo för svaret. Jag har kikat lite på linder 4,0 m och även på buster. Vi kommer som mest vara 4 st(2 vuxna o 2 barn) så en 4 meters båt räcker precis till. Vet du om Linders båtar är vingliga när man är 4 pers i båten, tänkte just genom att båten inte väger mycket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...