Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
knoptoken

Båt som tar in vatten

Rekommendera Poster

Hej! har en båt med Alpha one drev,sjösatte i lördags tog upp båten i natt efter att den tagit in vatten..var kan ett Alpha drev börja läcka,så den tar in vatten....

 

 

   Mvh/Harri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som nån av bälgarna i drevet börjat läcka, kolla efter sprickor i gummit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan den ta in vatten om knut bälgen är trasig? har hört lite olika om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror helt på om vattenlinjen är i höjd med knutbäljen, vanligare är nog tex. växelvajerbäljen för den sitter ju nederst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

alla bälgar är bytta för 2 år sen..får väl kolla dom igen. kan ju vara dålig kvalitet på dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bytt bäljarna för 2 år sen så borde dom ju vara iskick, om inte nån av dom lossat. Kan du ha en läckande bottenpropp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innanför knutbälgen hittar du stödlager med tillhörande packbox. Om knutbälgen läcker så skall det ändå inte komma in vatten i båten om packboxen är ok. Däremot gillar inte knutarna att gå i vattenbad.

Mvh Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

jag fick in vatten via 1. trasig drivknutsbälg 2. stödlagret var helt slut likaså packboxen. när jag hade drevet nere rann vattnet in när det var uppfält så slutade läkaget! Inressant symtom, Men nu är lagret och packbox bytt och det är tätt....

 

 mvh jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte alla bälgar ,stödlager och packboxen för 2 år sen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

 

På min gamla båt med Alpha drev så var det sköldpackningen som hade gett sig. Prova att täta runt skölden från utsidan som en försiktighetsåtgärd.

Är hela packningen kass så måste du tyvärr ta loss skölden :(

 

Hoppas det löser sig med de andra tipsen

 

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om det skulle vara sköld packningen...borde det inte synas från insidan .jag har kollat runt skölden och där verkar det inte komma nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om du nu har bytt anoderna på drevet i år så kan det vara bullten där du skruvar fast anodern på skölden. Måste sitta en liten oring på bulten när du monterar, om inte så e läckage ett faktum.

 

Lycka till och hoppas att det blir tätt.

 

Sj e det motorbyte på göra listan i helgen. Hade turen att den gamla värmenöp i helgen.

 

Ha det

/ Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver inte ha ett dugg med drevet att göra, samma surr när min båt tog in vatten för två säsonger sedan. Det pratades och bälgar och sköldar och gud vet vad. Allt såklart dyrt att laga.

Det var kort och gott fästpunkterna för stagen som håller badbryggan mot akterspegeln där skruvhålen blivit lite större som gjorde att länspumpen gick frekvent. Watertite, gelshield 200 och nya hål med sikaflex gjorde båten snustorr.

 

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 16 maj 2007 | 22:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla lite i båten i morgon..konstigt vore det om det va bälgarna. allt byttes för 2 år sen även stödlagret och pack boxen.. ska fylla i vatten i båten och se om det läcker ut  någonstans...ska kolla upp bad bryggan också..tycker att den har börjat glappa lite i bultarna...lite tur så är det bara det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du MÅSTE försöka lista ut var det kommer ifrån ...

Rinningar och annat som tyder på otäthet. Din fråga är tyvärr lika knepigs som min TV funkar inte vad är felet...

 

Det finns slangar runt motorn som du borde kolla också ?!

 

lycka till

 

JSR

post-11345-1394235061,726_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

konstigt och jämföra med tv....det kommer in vatten när båt står.då hjälper inte koll av slangar kring motor...när alla bälgar ,stödlager och packbox va bytt , kan det läcka in på andra ställen på ett ALPHA ONE drev...därav frågan när jag inte hittar felet.

 

 

 

Senast ändrad av knoptoken | 17 maj 2007 | 04:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha bytt en trimplans plåt kom det in lite vatten genom ett dåligt tätat skruvhål.

Kanske inte stämmer hos dig, men man vet aldrig...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Om du har behållare för kontroll av drevoljan så har du en slang som går till drevet, finns en tätningdär som borde kollas upp också.

Sedan finns det även en styrpinne till styrningen som kan vara sliten som gör att det läcker.

 

Mvh

 

/Persk

 

 

 

Senast ändrad av Persk | 17 maj 2007 | 09:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om knutbälgen är trasig så tar den n vatte GARANTERAT! det är ett litet hål storlek som m6-m8 precis ovanför stödlagret i skälden,det sitter eller ska sitta en liten plastplugg där,när den tar in vatten åker plastpluggen ut och det kommer in en liten stråle där,JAG VET HAR SJÄLV HAFT DET!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om knutbälgen är trasig så tar den n vatte GARANTERAT! det är ett litet hål storlek som m6-m8 precis ovanför stödlagret i skälden,det sitter eller ska sitta en liten plastplugg där,när den tar in vatten åker plastpluggen ut och det kommer in en liten stråle där,JAG VET HAR SJÄLV HAFT DET!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om knutbälgen är trasig så tar den n vatte GARANTERAT! det är ett litet hål storlek som m6-m8 precis ovanför stödlagret i skälden,det sitter eller ska sitta en liten plastplugg där,när den tar in vatten åker plastpluggen ut och det kommer in en liten stråle där,JAG VET HAR SJÄLV HAFT DET!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....det kommer in vatten när båt står.....

 

OK ...då vet vi de nu , för det sa du inget om i dit första inlägg !

 

har du provat att efterdra muttrarna ( 16mm)på insidan av akterspegeln ,dom som håller ihop ytter/innersköld. Efter några år på nackan så har akterspegeln getmedsig , påverkats av  krafter från drevet .

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hittat läckan....fyllde i ca 10 hinkar vatten i båten,Och vad ser jag då.att det rinner vatten mitt under båten....då har nån jävla idiot borrat 2 st 6-7 mm hål i botten..

 

 

 DETTA AVUNDSJUKA LAND

 

Senast ändrad av knoptoken | 17 maj 2007 | 18:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SKOTTPENGAR säger jag bara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Inte riktigt juste. Polisanmäl OMG........

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det vore lika bra o bara slå ihjäl jävlarna om man finge tag på dem..... *suck*

 

Lider me dig.. då blir det bara mer arbete, upp o i med båten.som om man hadde tid med tramset...

 

Senast ändrad av Henke92 | 17 maj 2007 | 22:48

 

Senast ändrad av Henke92 | 17 maj 2007 | 22:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ser....inget med drevet, precis som jag trodde 14.gif\

 

Grattis till det i sig otrevliga fyndet, men det där ordnar du ju raskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ibland hittar man lite udda fel ,som borr hål...får låta det torka lite och sen lägga igen hålen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...