Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
JimmyA

Ryds Natica?

Rekommendera Poster

Hej!

Någon som har någon erfarenhet av Ryds Natica eller känner till något om denna båt? Har fått tag på broschyren fr 1978/79 på Ryds hemsida, men utöver denna verar det inte finnas ngn info att tillgå ngnstans.. Kanske nån här som vet lite och vill dela med sig? Lite nyfiken på att skaffe en nämligen.. All info av intresse!

Tusen Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Vi har ägt en Ryds Natica under några år , vi sålde den förra året.

Båten är perfekt för en familj med mindre barn för övernattning, våra blev förstora och ville ha med kompisar och då känns båten väldigt liten.Vad jag har förstått så fanns det lite olika varianter av inredning i dessa båtar , vi hade köksdelen på akterdäck under kapell och toalett i den bakre delen av kabinen på styrbordsida.Vår båt var även helt gräddvit, den var beställd så från fabrik, det tyckte jag var bra eftersom jag tidigare bara sett blåa och oranga.På vår båt hade vi en 115 hk Evinrude årsmodell 00 , det funkade toppen bra. Eftersom jag sedan tidigare inte var så båtvan så tog det ett tag innan jag lärde mig hantera båten , den har ett ganska plant skrov , vilket gör att den blir mycket vindkänslig.hoppas att det var lite av vad du vill veta ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för infon! Själv har jag bara lyckats hitta broschyren som sagt div annonser och det är ju inte alltid de säger så mkt. Har kikat på två modeller med olika inredning hittills och som du beskriver; den ena hade pentryt ute i sittbrunnen infällt under skarndäck och den andra hade pentryt i den bakre delen av ruffen (där den 1a hade en garderob istället).

Vindkänslig säger du.. I låga hastigheter eller hela tiden? Mer än vanligt vad gäller båtar med den här typen av skrov? Tror du trimplan mfl hjälpmedel kan underlätta, eller är skrovformen helt enkelt mindre lyckad? Har du någon upfattning om planingströskel? Hörde av en annan att den inte hade någon direkt tröskel, men har inte de flesta skrov det men frågan är bara var och hur mkt det märks? Hmm.. Många tankar så här inför ett ev köp..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen !

Även jag har sett båtar med köksdelen infälld under skarndäck , vår hade det inte det var en fast diskbänk i trä, med skåp under där vi satte in ett kylskåp, jag har aldrig sett en likandan som vi hade däremot flera av de varianter som du beskriver.Vi hade även 2 fasta bränsletankar en på 70 l och en på 50 l, jag tror att den fasta vattentanken var omgjort till bränsletank Kanske hade vi ett väldigt speciellt exemplar :-)Som jag berättade tidigare så har jag inte så mycket båtvana, men numera älskar jag att vara på sjön och trots det så tycker jag att det var en kanon båt, men för min del så tog det ett tag att lära mig köra den ,(kan det bero på att jag är tjej 9.gif\ att båten är vindkänslig har nog delvis med skrovet att göra men troligen även att det blir ett ganska stort vindmotstånd då kabinen är ganska bred och förhållandevis stor.Jag upplevde att båten var mest svår hanterlig vid sidvind.Mest känslig var båten i lägre hastigheter ex. när vi skulle lägga till, men även om vi slog av motorn och drev för att fiska, så märktes det att båten drev ordentligt.Om detta är mer än vanligt med båtar med detta skrov vet jag inte, men ta i beaktande att båten inte väger så mycket och därför flyter på vattnet.Vad det gäller planingen så planade vår båt i ca 16-18 knop vi hade en maxhastighet  på ca 28-29 knop.Vi kollade lite hur bränsleförbrukningen var vid några tillfällen då vi var på långturer och när vi hade en medelhastighet på ca 16-17 knop så var förbrukningen ca 1,5 l/dist. men om vi gasade på lite och hade en snitthastighet på ca 20-22 knop så var förbrukningen ca 1,3 l /dist.Det bästa med båten är att det verkligen är kvalitet vår var av årsm. 1978 och vi lät besiktiga den , helt utan anmärkningar, kanske berodde det på att det bara var 2 ägare före oss som skött om den på ett bra sätt.Jag kan rekommendera båten på bästa sätt och är du en van båtförare så är vinden inga bekymmer.

Hoppas att du blir lite hjälpt av det jag vet om båten ;).När vi nyligen hade köpt vår Natica så letade jag efter info jag med och vid något tillfälle kontaktade jag ryds huvudkontor och fick prata med en man som jobbat där under en massa år, han svarade mig på flera frågor som jag hade då , tyvärr minns jag inte hans namn

Numera är jag en lycklig ägare till en Bella Falcon 26Fantino med ett ordentligt V skrovsmiley-cool.gif\.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...